موضوعات داغ

آزاد شدن ورود خودروهای خارجی و تاثیر آن در کاهش تصادفات

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور ناجا در نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حمل و نقل و ترافیک و روسای پلیس راهور کلان شهرها که در اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و بیش از ۳۶۵ مجروح و معلول شدند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: سطح دانایی و هوشمندی مردم نسبت به سال ۸۵ با توجه به استفاده از دوربین و تجهیزات افزایش یافته، اما هنوز کافی نیست. سالانه در دنیا یک و نیم میلیون نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهد و امروزه ترافیک یکی از دغدغه‌های کلیه کشورها است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر بی نظمی، ناهنجاری، جانباختگان و شدت تصادفات باعث نگرانی بوده که باید برای کنترل آن از روش‌ها و شرایط جدید دنیا بهره ببریم.
سردار هادیان‌فر در ادامه درباره عوامل کاهش آمار حوادث ترافیکی تا سال ۹۶ گفت: عواملی مانند افزایش جهشی قیمت بنزین از صد تومان به هزار تومان، تغییر قانون جرایم، تشدید مجازات بازدارنده و آزاد شدن واردات خودروهای خارجی از این عوامل بودند.
وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط فعلی بنزین ارزان‌تر از آب است و قانون خیلی بازدارنده نیست، خودروها ایمنی لازم را ندارند و قطعات یدکی نیز بی کیفیت هستند و اغلب تصادفات بر اثر آن است که به دلیل معیوب بودن قطعه، مشکلات خودرو به صورت مستمر ادامه می‌یابد.
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه گفت: طبق گزارشات در شهرهایی که دوربین‌ها، تقاطع‌ها، زیرگذرها، معابر شهری و روگذرها توسعه پیدا کرده، آمار تصادفات نیز کاهش یافته است.

آزاد شدن ورود خودروهای خارجی و تاثیر آن در کاهش تصادفات

آزاد شدن ورود خودروهای خارجی و تاثیر آن در کاهش تصادفات


سردار هادیان‌فر با اشاره به فوت شدن ۲۴ درصد رانندگان و ۳۰ درصد موتورسیکلت سواران در تصادفات، افزود: این یک معضل است و نیازمند توجه بسیار جدی در بحث توسعه انضباط در کشور است. وی ادامه داد: امروزه در کشور با ۸۰ میلیون جمعیت، ۱۱۰ میلیون تلفن همراه وجود دارد که ۷۳ درصد آن هوشمند است. با افزایش ظرفیت استارت‌آپ‌ها و نرم افزارهای هوشمند می‌توانیم از آنها در حوزه ترافیک بهره ببریم.
وی در ادامه با اشاره به کم کاری در حوزه ITS ، گفت: امروز دوربین وجود دارد اما هوشمندی وجود ندارد. خط کشی‌ها فاقد سنسور است و باید قبل از خط عابر پیاده زیر خط کشی سفیدی که باید خودرو متوقف شود سنسور قرار گیرد و اگر لاستیک خودرو روی آن قرار گرفت ثبت تخلف و جریمه انجام شود. هوشمندی یعنی اینکه پلیس برای جریمه کردن نباید دچار چالش شود و دوربین‌های هوشمند تخلف را ثبت، تحلیل، جریمه و ارسال پیامک کنند.
هادیان‌فر یکی از مشکلات اصلی را مربوط به حوزه فرهنگ‌سازی دانست و گفت: ما باید با فرهنگ سازی به دنبال تغییر رفتارهای غلط مردم باشیم. تغییر رفتار یکی از مهمترین موضوعات است زیرا ۹۲ درصد از تصادفات عامل انسانی دارد و برنامه‌ریزی روی این موضوع می‌تواند باعث کاهش تصادفات شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد