موضوعات داغ

مخالفت با شماره‌گذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
اوایل مردادماه بود که پرونده مختومه شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری مجددا باز شد. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از لابی‌گری عده‌ای برای شماره‌گذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری خبر داد. این خبر در حالی بود که بر اساس مصوبه هیات دولت در سال ۹۵، تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع و سازندگان موظف به تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری شدند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، موضوع شماره‌گذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری بسیار مهم بوده و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز اعتراض خود را در اینباره اعلام کرده است. با ورود این موتورسیکلت‌ها به چرخه نقلیه کشور، تاثیرات منفی آلاینده‌ها بر زندگی مردم غیر قابل کتمان خواهد بود و باعث وارد شدن هزینه میلیاردی برای درمان به وزارت بهداشت خواهد شد.
دکتر عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در رابطه با موتورسیکلت‌های کاربراتوری می‌گوید: در حال حاضر میزان غلظت ذرات معلق در هوای تهران سه برابر حد جهانی است. با ورود ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری که تکنولوژی تولید آنها به چندین دهه قبل برمی‌گردد، میزان غلظت آلاینده در هوای شهرها چندین برابر خواهد شد.
وی ادامه داد: قیمت موتورسیکلت‌های کاربراتوری نسبت به سایر موتورسیکلت‌ها قیمت پایین‌تری دارد و طبیعی است که فروش بیشتری هم داشته باشد، اما باید به فکر هزینه‌های ثانویه آن نیز باشیم. به همین علت وزارت بهداشت در کنار سازمان حفاظت از محیط‌زیست مخالفت خود با شماره‌گذاری این موتورسیکلت‌ها را اعلام کرده است.
شاهسونی در ادامه گفت: هیچ مکانیسم کنترلی برای کنترل تولید میزان آلاینده‌ها در موتورسیکلت‌های کاربراتوری وجود ندارد و این موتورسیکلت‌ها می‌توانند با تولید ذرات و گازهایی که مهمترین عامل تهدیدکننده سلامت مردم هستند، به اندازه چند خودرو آلودگی تولید کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: این آلاینده‌ها ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون هستند. آلاینده‌ ناکس متشکل از مونوکسید نیتروژن و دی‌اکسید نیتروژن است که پیش‌سازِ آلاینده ازن است که تهدیدی برای جان کودکان، زنان باردار و سالمندان می‌باشد.
وی در پایان بیان داشت: آلاینده مونوکسید در شهر تهران با حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و تبدیل آن به انژکتوری در حال حذف شدن بود که با ورود این ۱۲ هزار موتورسیکلت، دیگر نمی‌توانیم ادعای حذف آلاینده مونوکسید کربن را داشته باشیم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/5/24
حالا ایندفعه رو ببخشين
مگه همشون به اندازه این اتوبوس های از دود گذشته آلايندگي دارن
یا اندازه کامیون های صد سال پیش
یا اندازه وانت نیسان که موتور خاموش هم قیافه اش آلاینده اس
از اينا هم باید چندین کتاب مينوشتید تا بعد نوبت موتور کاربراتوری برسه