موضوعات داغ

خودروسازی خصوصی کشور نیمه تعطیل شد

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به آمار که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده است طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری تولید خودروسازان خصوصی ۸۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
به نقل از دنیای اقتصاد، برای توضیح علت چرایی این اتفاق باید به سراغ موضوع تحریم ها رفته و عنوان کنیم که شرکت های بخش خصوصی صنعت خودروسازی از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکایی‌ها یا قید فعالیت در ایران را زده یا حضور خود را به حداقل رسانده اند.
البته پیش بینی می شد که خودروسازان چینی همانند دور قبلی تحریم ها صنعت خودروسازی کشورمان را تنها نگذاشته و با استفاده از نبود دیگر رقبا فعالیت خود را گسترش دهند که البته عکس این پیش بینی تحقق یافت.
زمانی که ترامپ اعلام کرد آمریکا از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد ابتدا اروپایی ها، ژاپنی ها و کره ای ها و پس از آن خودروسازان چینی برای در امان ماندن از گزند تحریم‌ها به صنعت خودروسازی کشورمان پشت کردند.
آمارهایی که وزارت صنعت از سال گذشته منتشر کرده نشان می‌دهد خودروسازان چینی فتیله تولید را در ایران پایین کشته و برخی از آنها عملا ایران را ترک کرده اند.
به اعتقاد کارشناسان، موج‌سواری چینی‌ها روی تحریم، از دو ناحیه سرچشمه می‌گیرد؛ از یک طرف دولت ترامپ نسبت به دولت های پیشین آمریکا سختگیرانه تر عمل کرده هر شخص یا شرکتی که تحریم‌ها را رعایت نکند به سختی مجازات خواهد کرد و از طرف دیگر امکان نقل و انتقال پول و تامین قطعات از خارج برای صنعت خودروسازی کشورمان نزدیک به صفر است. همین عوامل سبب شده که چینی ها نه تنها در بخش خصوصی بلکه در راستای همکاری با ایران خودرو و سایپا نیز با چالش های بزرگی مواجه شوند و به اصطلاح کم بیاورند.
اگر بخواهیم نگاهی داشته باشیم بر جزئیات آمار خودروسازان در بخش خصوصی باید اعلام کنیم که به طور کلی در چهار ماه ابتدایی سال جاری تیراژ تولید خودرو حتی به ۱۰ هزار دستگاه نیز نرسیده است.
در بین خودروسازان بخش خصوصی بیشترین تیراژ چهار ماه امسال مربوط به کرمان موتور است. با این حال این شرکت خودروسازی خصوصی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۶۸ درصد افت تیراژ را تجربه کرده است. دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی ۴ ماهه امسال ۱۸۴ دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت حدود ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد. مدیران خودرو که محصولات برند چینی چری را مونتاژ می کند در چهار ماه ابتدایی امسال دو هزار و ۲۳۹ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده و این رقم در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته افت ۹۰ درصدی تیراژ را نشان می دهد. دیگر خودروسازان بخش خصوصی همچون صنعت خودرو آذربایجان، کارمانیا، خودروسازان بم و ریگان خودرو نیز با افت تولید مواجه شده اند

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/14
با همین فرمون پیش بریم انشاا.. شر خودروساز های زورگو از سرمون کم میشه
1398/6/15
آها اگه اینا تعطیل بشن جنابعالی چی میخواین بخرین و سوار بشیننکنه انتظار واردات خودرو با حذف سود گمرکی رو دارین پشت گوشتم ببینی این کارا انجام نمیشه ما باید فقط به خودمون فکر کنیم. حرف شما نمونه راحت طلبی ملت ایرانه. خاک برسرتون که انتظار پیشرف هم دارین با این حرفا و راحت طلبی.
1398/6/16
در پاسخ به امیر
اولا خاک بر سر خودت که مشخصه جیره خور این آشغال سازهای مفت خور هستی ، دوما اینهمه کشور خودروسازی ندارن بدون ماشین موندن ؟؟؟ سوما مدیران خودرو کلاش مونتاژ کار خوبه یا کرمان موتور گرون فروش سودجو ؟؟؟ ایران خودرو و سایپا بدبخت خوبن که بعد از 40 سال عرضه تولید صفر تا صد یه لگن رو ندارن بدون اتکا به دیگران ؟؟؟ پس جفت نگو و حرف مفت نزن ...... نبود این زالوها منفعتش بسیار بیشتر از ضررش هست. ملت انقدر نباید بخرن تا برای فروش به گدایی بیفتن