موضوعات داغ

رونمایی رسمی از جک A5 در چین؛ نسخه چینی اشکودا اوکتاویا!

عکس مطلب اول

همانگونه که قبلاً اعلام شده بود، بالاخره پنج‌‌شنبه هفته گذشته و در نمایشگاه خودرو "چانگدو 2019" چین، خودرو جک A5 رسماً معرفی شد. تا چندی پیش این خودرو با کد A432 شناخته می‌شد ولی اکنون شرکت جک این خودرو سواری لیفت‌بک را رسماً با نام جک A5 معرفی کرده است.

جک A5

جک A5

جک A5 براساس زبان طراحی جدید شرکت JAC طراحی شده‌است، این زبان طراحی با عنوان "دوره سوم خودروهای سواری جک" معرفی شده‌ و بعد از JAC A5 خودروهای S7 و S4 و درنهایت S5 بر اساس همین زبان طراحی فیس‌لیفت یا دوباره طراحی خواهند شد .

جک A5

جک A5

تصاویر و ویدئوهایی از این رویداد منتشر شده و از این تصاویر و ویدئوها می‌توان متوجه بعضی از خصوصیات جک A5 شد .

جک A5

جک A5

تودوزی JAC A5 دقیقاً همانند آنچه می‌باشد که در تصاویر گرافیکی اولیه نمایش داده شده بود. تودوزی جک A5 از دو قسمت تیره و روشن تشکیل شده‌است و عناصری از تودوزی از قبیل زیر آرنجی بین صندلی‌های جلو پوششی روشن دارند .

جک A5

جک A5

صندلی‌های جلو جک A5 مشابه صندلی خودروهای اسپرت و صندلی‌های شرکت Recaro هستند و پشت سری صندلی‌های جلو از پشتی جدا نمی‌شوند، از مشاهده تک دکمه نصب شده روی صندلی راننده می‌توان حدس زد فقط نشیمنگاه صندلی راننده در 6 راستا قابلیت تنظیم برقی دارد و زاویه پشتی صندلی راننده بطور دستی و تنها در دو جهت قابل تنظیم است .

جک A5

جک A5

صندلی‌های عقب سه پشت سری قابل جدا شدن از پشتی دارند. صندلی‌های عقب مجهز به زیر آرنجی هستند و در این زیر آرنجی دو محل برای نگهداری لیوان یا قوطی نوشیدنی در نظر گرفته شده‌‍‌است .

جک A5

جک A5

پشتی صندلی‌های عقب به نسبت 40 به 60 قابل خوابیدن هستند و مجهز به ایزوفیکس می‌باشند . هر سه صندلی عقب دارای کمربند ایمنی با سه نقطه اتصال هستند .

جک A5

جک A5

چرم قسمت وسط نشیمنگاه و پشتی صندلی‌ها همانند چرم سایر نقاط صندلی‌ها بوده و فاقد سوراخ‌های کوچکی هستند که از تعرق بدن جلوگیری می‌کنند .

جک A5

جک A5

برای سرنشینان عقب خروجی سیستم تهویه درنظر گرفته شده‌است که از این نظر جک A5 شبیه JAC J5 می‌باشد در JAC A5 دو درگاه USB برای شارژ موبایل و گجت‌های سرنشینان عقب تعبیه شده‌‌است .

جک A5

جک A5

مجموع تعداد بلندگوها و تیوترهای جک A5 معادل 8 عدد است و برروی هر درب یک عدد بلندگو اصلی و یک عدد تیوتر نصب شده‌است .

جک A5

جک A5

پانل نمایشگر جلو آمپر کاملاً دیجیتالی است و نمایشگر سامانه چند رسانه‌ای هم کاملاً مشابه آنچه می‌باشد که در تصاویر گرافیکی اولیه نمایش شده بود.

جک A5

جک A5

در زیر نمایشگر سامانه چند رسانه‌ای دو درگاه USB برای شارژ موبایل و گجت‌ها و یک درگاه 12 ولت استاندارد برای اتصال وسایل متفرقه درنظر گرفته شده‌است .

جک A5

جک A5

سانروف جک A5 مشابه سانروف‌های معمولی نیست و از نمونه پانورامای دوتکه و بزرگ است. مساحت سانروف جک A5 بیش از دو برابر مساحت سانروف‌های معمولی است.

جک A5

جک A5

سیستم تعلیق عقب جک A5 از نمونه کاملاً مستقل است و بسیار زیاد شبیه سیستم تعلیق عقب کاملاً مستقل خودروهای اشکودا اوکتاویا و فلوکس واگن گلف است. این تشابه هم با توجه به همکاری گروه فلوکس واگن و شرکت جک قابل پیش بینی بود.

جک A5

جک A5

تعلیق فولکس واگن گلف و اشکودا اوکتاویا از سوی اکثر منتقدان بعنوان دو تعلیق عالی در میان خودروهای دیفرانسیل جلو شاخته می‌شوند. در اشکودا اوکتاویا و فولکس واگن گلف توازن خوبی بین نرمی در حرکت و فرمان پذیری برقرار شده است و خبری از بیش فرمانی و کم فرمانی نیست. با این تفاصیل می‌توان انتظار داشت جک A5 هم از این تعلیق خوب بهره‌مند شده و جک A5 نسبت به هم رده‌های چینی خود از قبیل چری آریزو 6 ، توازن بهتری بین نرمی در حرکت و فرمان پذیری داشته باشد .

جک A5

جک A5

درب عقب جک A5 همانند درب عقب اشکودا اوکتاویا است ولی با این تفاوت که در جک A5 درب مجهز به سیستم باز و بسته شدن برقی است و دکمه باز و بسته نمودن درب عقب هم برروی ریموت کنترل قرار دارد، هم در مجموعه دکمه‌های سمت چپ و پایین فرمان قرار دارد و هم بر روی لبه داخلی خود درب عقب قرار دارد.

جک A5

جک A5

آینه‌های جانبی جک A5 بطور خودکار و همزمان با باز و بسته شدن قفل مرکزی باز و بسته می‌شوند و در زیر آن‌ها دوربین‌های سامانه دید 360 درجه نصب شده‌است. جک A5 هم مجهز به چهار دوربین و سامانه دید 360 درجه است، هم در قسمت زیرین سپر عقب چهار حسگر هشدار دهنده برخورد دارد و هم در جلو خودرو دو حسگر هشدار دهنده برخورد نصب شده‌است .

جک A5

جک A5

علاوه بر اینها در تصاویر گرافیکی اولیه چهار عدد حسگر سامانه پارک خودکار و رادار جلو هم دیده می‌شوند که بر روی هر دو خودرو نمایش داده شده در این نمایشگاه این حسگرها و رادار نصب نشده‌اند و ممکن است در آینده JAC A5 مجهز به سامانه ترمزگیری خودکار و سامانه پارک خودکار شود.

برروی پلاک مشخصات جک A5 میزان حداکثر وزن مجاز خودرو 1865 کیلوگرم درج شده که با کسر 500 کیلوگرم وزن بار و سرنشینان خودرو، وزن خودرو بدون بار و سرنشینان حدود 1365 کیلوگرم خواهد شد. جک S4 یعنی دیگر خودرو شرکت JAC که مجهز به همین موتور1.5 لیتری توربو و گیربکس CVT است نیز دارای وزنی بین 1360 الی 1370 کیلوگرم است. اگر در JAC A5 عیناً از همان گیربکس CVT نصب شده برروی JAC S4 استفاده شده باشد، آنگاه می‌توان نتیجه گرفت که قابلیت‌های دینامیکی و شتاب JAC A5 همانند JAC S4 خواهد بود. شتاب جک S4 با موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس دستی نزدیک به 11 ثانیه است. البته JAC A5 با گیربکس دستی 6 سرعته هم ارائه می‌شود.

سایز چرخ‌های این خودرو برابر با 215/50R17 است که هرچند استفاده از لاستیک با فاق کم باعث بهبود فرمان پذیری خودرو خواهد شد ولی لاستیک‌هایی با این فاق کوتاه مناسب برای جاده‌های دارای آسفالت با کیفیت خوب و هموار می‌باشند .

گویا شرکت JAC فعلاً قصد ندارد این خودرو را صادر نماید یا شاید شرکت JAC قصد دارد ولی از سوی شرکت فولکس واگن بخاطر استفاده از تکنولوژی شاسی محدود شده‌است. بهرحال با توجه به اینکه حتی در این شرایط تحریم شرکت JAC همکاری خود با کرمان موتور را حفظ نموده، امیدواریم JAC A5 در ایران هم عرضه شود. هرچند شرکت JAC در صادرات خودرو موفق بوده و در سال گذشته رشد 13 درصدی در صادرات را تجربه نموده‌است ولی شرکت JAC در مجموع فروش داخلی و صادارت جزو پرفروش‌ترین‌ و مطرح‌ترین شرکت‌های خودروسازی چین نبوده و در سال گذشته فروش داخلی این شرکت 14 درصد کاهش داشته و فقط 189419 دستگاه بوده است.

اگر جک A5 در ایران عرضه شود، آنگاه دو مورد در خصوص طراحی قسمت عقب جک A5 جلب توجه می‌کند که ممکن است با توجه به شرایط کشورمان باعث رخ دادن مشکلاتی شود.

اولین مورد فاصله یا بهتر بگوییم حاشیه امنیتی کم قسمت زیرین درب عقب با لبه ضربه‌گیر سپر عقب است و ممکن است حین برخورد از عقب، قسمت زیرین درب عقب تحت تأثیر ضربه واقع شده و نیاز به صافکاری و رنگ‌کاری داشته باشد یا حتی لازم شود درب بزرگ عقب تعویض گردد. برای سایر خودروها حتی در مواردی که برخورد از عقب به حدی شدید بوده که نیاز به تعویض پوسته سپر عقب و همچنین تعویض دیاغ سپر عقب بوده، دیده شده که بخاطر فاصله و حاشیه امنیتی خوب ضربه به درب عقب وارد نشد و به اصطلاح تعمیر خودرو بدون صافکاری و رنگ‌کاری انجام شده‌است .

دومین نکته مه شکن‌های عقب بشدت بزرگ جک A5 می‌باشند که طراح خودرو برای حفظ تعادل نمای عقب خودرو مه شکن‌های عقب را اینچنین بزرگ طراحی نموده و درحال حاضر این مه شکن‌ها از خود چراغ‌های عقب هم بزرگ‌تر بنظر می‌رسند. این مورد شاید برای خود کشور چین یا سایر کشورهایی که همه رانندگان دارای فرهنگ رانندگی خوب هستند مشکل ساز نباشد ولی در کشورمان هستند اندک معدودی راننده که خیلی علاقه دارند حتی در هوای عادی هم تمام چراغ‌های مه شکن جلو و عقب خودرو را روشن کنند. حال تصور نمایید که در جلوی شما یک جک A5 در حال حرکت باشد و این مه شکن‌های عقب بشدت بزرگ هم روشن باشند!

جک A5

جک A5

نویسنده: مهرداد کشکولی ایلات

نظرات کاربران

17 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/21
خاک تو سرتون چینی ها. وقتی تکنولوژی رو دارین، وقتی پولش رو دارین، آخه چرا باید اینقدر کپی کنین؟ کلیَت ماشین درست مثل فورد تورِسهست و چراغ ها و طراحی خطوط جلوپنجره درست کپی کیا k7 2020 هست. کابین هم از رنو تالیسما الگوبرداری شده. پشتش هم که افتضاح. آخه آدم چرا باید اینقدر کپی کار باشه؟ مردم ساده باور و ساده لوح رو ببینین تو عکس ها. با لبخند دارن عکس می گیرن! خاک تو سرتون.
1398/6/30
چرا جک با رینگ مگا داره الان زیر جک اس 3 با اون هیکل رینگ ام وی ام x22 انداخته
1398/7/4
شما برو همون پرایدو بخر
1398/7/23
اوسگل خوان خود اون کیا از رو مازراتی و اون سانتافه از رو شوورلت بلیزر کپی کرده
1398/6/21
نمای جلو کپی از کیا کادنزداست، نمیدونم چرا با این همه پیشرفت چینی ها بازهم کپی برداری میکنن.
1398/6/23
کاملا موافقم فکر میکنم نویسنده خواسته یه چیزی بگه چون اصلا ربطی به اکتاویا نداره
1398/6/21
شبیه کادنزا جدید زده
1398/6/22
پیشرفت این کشور بزرگ در تمامی صنایع ، باعث پیشرفت همه ی کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه شده(یعنی ارتقای تمام جهان).
1398/6/22
دقیقا ، مه شکن عقب رو خوب اومدی،
1398/6/24
بابا جک از تسلا مدل اس تقلید کرده چون صفحه نمایشش و دریچه کولر هاش و پشت امپر و فرم در ها
1398/6/24
یک کپی چینی از رنو تلیسمان .
1398/6/24
درود خدا بر چین بزرگ.
1398/6/25
ایران هم فقط بلده کاغذ کپی کنه ، خاک برسر خودروسازی ایران همین ها هم شده آرزو برا مردم ایران ، ماشین زاپنی و اروپایی که دیگه هیچی
1398/6/25
ببینین حرف از کپی میزنن دوستان ...اولا این که سیستم اموزشی یک کشور اگر درست باشه کشور های همجوار یا ... سعی میکنن از اون تقلید کنن و بعد بهبودش بدن این میشه یک الگو نه تقلید ...دوما چینی ها ب شدت اوایل کپی کار بودن اما طراحانی رو اوردن ک تغییرات دادند و الان کاملا دارن مستقل میشن و این قدم های رو ب جلو هست ک موفقشون میکنه . اگر قیمت های ماشین در کشور ما نامعقول نبود الان اینقدر تنوع ماشین بالا میبود ک خودروسازی کشور مجبور ب نو اوری میشد اما الان همه میرن 206 میخرن چون ماشین گرونه این اقدامشون واقعا مضحکه .

قطعا چینی ها روز ب روز کپی کاری توشون کمتر و کمتر میشه و ما هی هر روز متهمشون میکنیم در صورتی ک خودمون مونتاژ کار میکنیم با اینکه طراحان برجسته ای داریمم
1398/6/26
ای ول ، ماهم داریم دنا پلاس میسازیم یه لگن با موتور قدیمی پرمصرف و بدقواره ، اه حالم بهم میخوره
1398/6/26
انگار لگو جوک رو روی کادنزا زده باشه کیا میتونه شکایت کنه
1398/7/25
انصافا از خود کادنزا قشنگ تره😥😥😥