موضوعات داغ

تفاوت‌ مراکز شماره‌گذاری ایران و امارات

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
شهر دبی همواره مورد استقبال علاقه‌مندان به خودروهای خاص بوده و به عنوان یکی از اصلی ترین مبادی ورود خودرو به کشورمان شناخته می شود. اگر برای شما جالب است که بدانید مراحل دریافت پلاک خودرو در دبی به چه صورت است، با ما همراه باشید.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، در کشور ما اگر شخصی بخواهد خودرو خریداری کرده و یا بفروشد باید برای تعویض یا دریافت پلاک جدید به مراکز شماره گذاری خودرو مراجعه کند. در این مراکز حضور خریدار و فروشنده الزامی بوده و با ارائه مدارک احراز هویت و همچنین مدارک مربوط به وسیله نقلیه فرایند تعویض و صدور پلاک شکل می گیرد. بعد از این مرحله با مراجعه فروشنده و خریدار به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراحل نقل و انتقال سند وسیله نقلیه نیز انجام می شود.
در شهر دبی مراکزی تحت عنوان تسجیل وظیفه شماره گذاری و صدور پلاک خودروهای سواری و سنگین را به عهده دارند. نکته قابل توجه در خصوص این مراکز تمرکز بر سلامت فنی و ظاهری خودروهاست.
بخشی از این مراکز به بررسی فنی خودرو ها پرداخته و به همین منظور نیز تست‌های به صورت اجباری در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در کشور ما تنها اصالت خودرو که شامل بررسی شماره شاسی و شماره موتور است مورد توجه مرکز شماره گذاری خودرو قرار می گیرد.
جالب است بدانید تست های غیر اجباری دیگری نیز در مراکز تسجیل وجود داشته که سلامتی کلی خودرو از جمله سلامت ظاهری و رنگ شدگی خودرو را بررسی می کند.
از دیگر نکات قابل توجه در مراکز شماره گذاری شهر دبی فعالیت ۲۴ ساعته آنها از سال ۲۰۱۴ تاکنون است که همین موضوع سبب شده میزان مراجعات در تمامی ساعات شبانه روز به صورت متعادل صورت پذیرد. در این مراکز بخش‌های رفاهی از جمله رستوران، کافی شاپ و سوپر مارکت نیز در نظر گرفته شده تا مراجعه کنندگان با آسودگی خاطر مراحل قانونی صدور پلاک خودرو خود را پشت سر بگذارد. گذراندن این مراحل به طور متوسط به زمانی حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه نیاز دارد.
نکته قابل توجه دیگر وجود باجه‌های انتخاب پلاک روند است. مراجعه کنندگان به این باجه ها می توانند پلاک مورد نظر خود را انتخاب کنند که بسته به نوع روند بودن قیمت های متفاوتی دارد. این در حالی است که در کشور ما این امکان وجود نداشته و با توجه به گفته‌های پلیس راهور پلاک ها به صورت کاملا اتفاقی به خودرو ها اختصاص می یابند.
طبق قانون کشور امارات متحده عربی مدارک تسجیل حکم سند مالکیت خودرو را داشته و پس از اتمام مراحل تعویض پلاک دیگر نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست.
تعداد مراکز شماره گذاری در شهر دوبی درست برابر با تعداد مراکز فعال با شهر تهران یعنی ۱۰ مرکز شماره گذاری بوده که این امر سبب شده در مراکز مذکور در شهر دوبی ازدحامی وجود نداشته باشد. اما با توجه به میزان نقل و انتقالات صورت گرفته در روز افزایش مراکز شماره گذاری خودرو در تهران یکی از نیازهای اساسی به شمار می رود.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/24
اماراتی ها آدمهای عاقلی نیستن چون از فواید بی شمار اتلاف وقت در صف و دوباره کاری بابت رفتن از تعویض پلاک به دفتر خونه خبر ندارن. واقعا اگر عاقل بودن کاری که نصف روز وقت میبره و کلی هزینه داره رو در 1 ساعت انجام نمیدادن
1398/6/24
در كشور ما بعضي غربزده اند ولي شما متاسفانه عربزده هم هستيد من خودم بيش از دو دهه تو دبي زندگی کرده ام یه عده عربزده ها سعی میکنند از دبی بهشت معرفی کنند ولی نمیخان بگن که چقدر ایرانیها در دبی اموال خودشان را از دست دادن و بدبخت شدن . اینکه در ایران به ظاهر خودرو ایراد نمیگیرند این چیزی است که مردم میخان و این مراعات حال مردمه اگر خود شما برای شماره گزاری برین و بهتون بگن برو رنگ ماشینتو لکه گیری کن خود شما صداتون در میاد .حرف زیاده . فقط خواستم بگم کمی منصف باشید و مردم را فریب ندهید
1398/6/26
این مقاله یک مقایسه هست و مشکل شما اینه که نمیخواهی انتقاد را بشنویی و با انتقاد است که عیب و ایرادها نمایان میشوند. من بارها به دبی سفر کردم انجا واقعا پیشرفت کرده و غیر قابل انکاره.کل دنیا میدونن که عرب کلی پیشرفت کرده اما همیشه در تبلیغات و فیلم ها گذشته و فقر خودشان را نشان میدهند تا کسی مغرور نشود نه مثل شما که حتی از اعلام کاستی های مراکز تعویض پلاک ناراحت میشوی
1398/6/24
این در حالی است که در کشور ما این امکان وجود نداشته و با توجه به گفته‌های پلیس راهور پلاک ها به صورت کاملا اتفاقی به خودرو ها اختصاص می یابند. :)))
1398/6/24
کاش اینجا هم به همین راحتی بود . ابنجا چند ساله که بین راهنمایی و رانندگی و دفاتر اسناد رسمی جنگه و هنوز هم مردم بلاتکلیف هستند .
1398/6/24
مقایسه تهران بادبی مثله مقایسه یک طویله با یک هتله ول کنید صنعت خودرو مااینقدربوی کثافت میده که حتی حاله کفتارهاروهم بهم میزنه
1398/6/25
این مقایسه بیشتر شبیه مقایسه لامبورگینی با پرایده