موضوعات داغ

خودروسازان به بهانه تحریم دنبال دور زدن قانون هوای پاک هستند

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بر اساس مصوبه هیات دولت در سال 93 نصب فیلتر جاذب دوده به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان علی رغم مخالفت های گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه زیست محیطی شدند. اخیرا یکی از شرکت های خودروسازی درخواست کرده تا زمان رفع تحریم ها اجرای این مصوبه متوقف شود. سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی کاهش آلودگی هوا با این درخواست مخالفت کرده است.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: خودروسازان قبل از تحریم ها هم زیر بار نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نمی رفتند و از اجرای آن سر باز می زدند، حالا نیز تحریم ها را بهانه کرده اند. نمی دانم تا چه زمان باید از خودروسازانی که هیچ سودی برای مردم نداشتند، حمایت صد درصدی کنیم.
وی ادامه داد: خودروسازان باید با ادله های خود را برای حذف مصوبه فیلتر دوده مطرح و سازمان محیط زیست را قانع کنند. خودروسازان باید شفاف بگویند که دقیقا تحریم ها چه تاثیری روی فیلتر دوده داشته است؟ آنها سعی دارند به بهانه تحریم ها قوانین را دور زده و راحت ترین راه را انتخاب کنند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ادامه با بیان اینکه خسارت آلودگی هوا در کشور حدود 7 میلیارد دلار در سال است، افزود: خودروسازان با افزایش قیمت فیلتر دوده به دنبال حذف آن هستند. حال باید پرسید که آیا هزینه درمان سرطان در کشور افزایش نیافته است؟ آیا هزینه حفظ سلامتی شهروندان افزایش نیافته است؟ پرا خودروسازان داخلی تا کنون با شرکت های داخلی برای تولید فیلتر دوده فراخوان نداده اند؟ چرا نمی خواهند خود را از اتکا به خارج رها کنند و از شرکت های داخلی کمک بگیرند؟
تجریشی در ادامه تصریح کرد: خودروسازان به بهانه تحریم و به نام اقتصاد مقاومتی از اجرای این مصوبه شانه خالی می کنند. چون در کشور بحث اقتصاد مقاومتی مطرح است، تلاش دارند از اشتغال و کار صحبت کنند و نشان دهند در اقتصاد مقاومتی نقشی فعال دارند. سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت شغل و توسعه اقتصادی نیست، اما حفظ سلامتی شهروندان و محیط زیست وظیفه ما است. اگر آسیبی در اثر اشتباه ما مسئولان به مردم وارد شود، مقصر هستیم و حق الناس خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به نامه معاون اول رئیس جمهوری در حمایت از خودروسازان برای حذف الزام نصب فیلتر دوده، گفت: اگر آقای جهانگیری از خطرات زیست محیطی ناشی از دوده دیزل ها مطلع شود حتما در این موضوع تجدیدنظر خواهد کرد.
ذرات ریز آلاینده ناشی از احتراق دیزلی ها به دلیل قطر کم به راحتی وارد ریه و جریان خون شده وبیماری های مختلفی از جمله سرطان را در پی خواهد داشت. به همین دلیل نصب فیلتر دوده به منظور حذف ذرات معلق خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی از سال 1994 میلادی در کل دنیا آغاز شد. این فیلتر تا 95 درصد در کاهش جرم و تعداد ذرات موثر بوده و هیدروکربن های نسوخته را جذب کرده و حتی در جذب مونواکسید کربن نیز تا حد قابل توجهی موثر است.
در ایران نیز بر اساس مصوبات دولت در سال های 93 و 95 و بر اساس آیین نامه های ماده 2 و ماده 8 قانون هوای پاک، استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی از ابتدای سال 96 الزامی شده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد