موضوعات داغ

تسلا مدل اس هفت ساله با 98 درصد باتری سالم!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
بسیاری از مالکان خودروهای تسلا، اعتقاد دارند این ماشین‌های برقی، در طول زمان استهلاک کمی دارند و ارزش آنها حفظ می‌شود. به تازگی، یکی از مالکان تسلا مدل اس که از عمر خودرو وی هفت سال می‌گذرد، گزارش داده که باتری خودرو وی هم اکنون به اندازه 98 درصد روز اول شارژ می‌شود و تنها 2 درصد از توان خود را از دست داده است. هر تسلا مدل اس به اندازه کافی خودرویی کم استهلاک و کم دردسر برای مشتری است، و هزینه تعویض باتری‌ها را می‌توان به وسیله صرفه جویی‌های دیگر این خودرو پوشش داد، اما هنگامی که باتری‌ها هم نیاز به تعویض ندارند، صرفه جویی دوبرابر برای مالک بسیار رضایت بخش خواهد بود.
به طور متوسط، خودروهای تسلا در بازه زمانی هفت ساله، دچار دو درصد افت عملکرد می‌شوند، و در خصوص این تسلا منحصر به فرد، این افت عملکرد بسیار کمتر است. با افزایش سن خودرو، به دلیل کاهش توان تولید مجدد باتری‌ها و استهلاک قسمت‌های محرک خودرو، افت عملکرد تسلا امری طبیعی است، ولی اندازه گیری عملکرد این خودرو نشان می‌دهد که با کمی دقت در نگهداری از وسیله نقلیه، می‌توان طول عمر خودرو را افزایش داد.
به گفته وبسایت خرید و فروش خودرو CarFax، یک خودرو جدید در بازار آمریکا، به طور میانگین 45 هزار دلار قیمت دارد و بلافاصله بعد از خریداری شدن، 5000 دلار از ارزش خود را از دست می‌دهد. داده‌های آنها نشان می‌دهد که اکثر خودروها، 10 درصد از ارزش خود را طی ماه اول تملک از دست می‌دهند و این کاهش ارزش با نرخی کاهنده ادامه خواهد داشت. CarFax خاطرنشان می‌کند که با توجه به نرخ استهلاک متوسط خودروها، ارزش یک وسیله نقلیه صفرکیلومتر پس از سال اول، به میزان 20 درصد کاهش می‌یابد. با گذشت پنج سال، این رقم چند برابر شده و خودرو شما، تنها 40 درصد قیمت اولیه‌اش ارزش دارد. سایر رویدادها مانند سرقت، تصادف و غیره نیز موجب کاهش بیشتر ارزش خودرو می‌شوند که هیچکس از آنها مصون نیست.
خودروهای تسلا نیز از افت ارزش در امان نیستند و همانند دیگر محصولات، شاهد افت قیمت می‌شوند، علاوه برآن، این خودروها لوکس محسوب می‌شوند و افت ارزش خودروهای لوکس بسیار محسوس تر است. با این وجود، خودروهای تسلا به واسطه تجهیزات پیشرفته ارتباطی و حالت رانندگی خودکار، ارزش خود را بیشتر از رقبا حفظ می‌کنند. خراب شدن باتری‌ها و نیازمندی آنها به تعویض، امری عادی در خودروهای برقی است، اما نمونه‌هایی همانند این تسلا مدل اس نیز وجود دارند که با گذشت مدت زمان زیادی، هنوز از باتری‌های سالمی برخوردارند.
تسلا مدل اس

تسلا مدل اس

استهلاک خودرو تنها مربوط به افت قیمت نمی‌شود. قطعات خودرو ممکن است خراب شوند، سرویس‌های دوره‌ای خودرو همانند تعویض روغن، فیلترها و بازدید سیستم ترمز باید به دقت انجام شوند، لاستیک‌ها پس از مدتی نیاز به تعویض دارند و سوختگیری یا شارژ خودرو نیز نیازمند هزینه است. باتری‌های خودروهای معمولی، که اکثرا 12 ولتی هستند، تحت شرایط ایده آل می‌توانند بین 4 تا 6 سال دوام بیاورند، اما معمولا مواردی همچون حرارت زیاد، رطوبت بالا، تصادف و رسوب سولفات، عمر آنها را کاهش می‌دهد. در مورد این تسلا مدل اس هفت ساله، به گفته مالک، شارژ باتری‌ها همیشه تا 90 درصد صورت گرفته است. در روزهای آغازین، این تسلا با شارژ 90 درصد قادر به پیمایش 238.5 مایل بود که این رقم اکنون به 234 مایل با شارژ 90 درصد کاهش یافته است.
مالک خودرو می‌گوید که همیشه از باتری به اندازه نیازش بهره برده است. این باتری همیشه تا سطح 90 درصد شارژ شده و حدود 50 بار از شارژر سریع برای پر کردن آن استفاده کرده است. در روزهای ابتدایی خرید این تسلا مدل اس، بسیاری از اطرافیان به مالک خودرو می‌گفتند که در پنج سال آینده، باتری خودرو شما کاملا نابود شده و مجبور خواهید بود تا مجددا چندین هزار دلار خرج تعویض پک باتری کنید، اما اکنون با گذشت هفت سال و نگهداری اصولی از این خودرو، وی راضی است که باتری‌های خودرویش به اندازه 98 درصد ظرفیت اولیه توان دارند، نه 50 درصد آن. البته بخشی از این عمر طولانی به دلیل افزودن پاور پک‌ها و پاور وال‌ها توسط تسلا به باتری خودروهایش است. به نظر شما تا هفت سال آینده، تسلا به چه میزان در صنعت تولید باتری پیشرفت خواهد کرد؟

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/6/27
درود بر ژاپن باتری های تسلا ساخت پاناسونیک ژاپنه
1398/6/28
آمریکاست. برگ چغندر سایپا و ایرانخودرو که نیست