موضوعات داغ

نگاهی به مشخصات فنی میتسوبیشی گالانت 500 اسبی؛ سامورایی در شهر

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
دنیای تیونینگ آن‌قدر گسترده و وسیع است که اگر یک شخص به قدرت و توان استاندارد خودروی خود قانع نباشد، می‌تواند با اعمال تغییرات فنی، خودروی خود را به هیولایی مهار نشدنی تبدیل کند. اما متاسفانه این دنیای وسیع در کشور ما آن‌قدر محدود است که علاقه‌مندان به آن به سختی می‌توانند رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنند.
بالا بودن نرخ ارز، محدودیت در واردات قطعات، نبود مراکز استاندارد تست و ... از جمله معضلاتی است که تیونرها و افراد علاقه‌مند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما با این حال گاراژها و مراکزی وجود دارند که به‌صورت تخصصی و با بهره‌گیری از دانش فنی، دست به تیونینگ انواع خودرو می‌زنند. در این بین ژاپنی‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. زیرا پیشرانه‌های ژاپنی پتانسیل بسیار خوبی در ارتقا و بهبود عملکرد دارند. در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به معرفی یکی از هیولاهای شهری بپردازیم که درون سینه خود قلبی 500 اسبی را جای داده است.

بررسی تیپ‌بندی نسل ششم گالانت
خودرویی که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت، میتسوبیشی گالانت نسل ششم با مدل 1992 است. در واقع این خودرو یکی از لوکس‌ترین خودروهای وارداتی در اوایل دهه 90 میلادی است که توانست به بازار ایران راه پیدا کند. میتسوبیشی سوسماری لقبی است که ماشین‌بازها به آن اعطا کردند و از آن پس در بازار به این عنوان شناخته شد. نسل ششم گالانت که بین سال‌های 1987 تا 1992 به بازار عرضه شد، دارای 5 تیپ مختلف بود که در زیر به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

میتسوبیشی گالانت

میتسوبیشی گالانت

GLX در واقع نسخه پایه این خودرو بود که در ظاهر دارای سپرهای کوتاه بود. GLS تیپ دیگری است که از پیشرانه دو لیتری بهره می‌گرفت. این خودرو دارای شیشه بالابرهای برقی برای هر 4 پنجره بود. سوپر سالن تیپ دیگری است که علاوه‌بر امکانات نسخه جی‌ال‌اس، دارای آینه‌های برقی، آنتن برقی، رینگ اسپرت 14 اینچی، زه کرومی دور چنجرهو دستگیره‌ها، سانروف برقی و اسپویلر است. همچنین سپرهای بلند و فلاپ زیر درها از ویژگی‌های ظاهری این نسخه است. GTi تیپ دیگری است که علاوه‌بر امکانات سوپرسالن دارای ترمزهای دیسکی عقب به همراه ABS، کروز کنترل و موتور دو لیتری 16 سوپاپ انژکتوری است.

میتسوبیشی گالانت

میتسوبیشی گالانت

اما گل سرسبد نسل ششم گالانت تیپ VR4 بوده که از لحاظ امکانات رفاهی هیچ تفاوتی با تیپ GTI ندارد. اما درون سینه این خودرو پیشرانه دو لیتری مجهز به سیستم توربوشارژ قرار دارد که به‌صورت استاندارد قابلیت تولید 197 اسب‌بخار را دارد. همچنین چهار چرخ متحرک این خودرو از دیگر ویژگی‌های بارز آن به‌شمار می‌رود.

سامورایی در لباسی جذاب
گالانت موردنظر در بخش ظاهری نیز دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. به‌عنوان مثال اصلی‌ترین بخش در ظاهر این خودرو رنگ مشکی مات آن بوده که برخلاف تصور، با رنگ گلازوریت آلمان رنگ‌آمیزی شده است. همچنین رینگ‌های اسپرت 17 اینچی OZ Racing با رنگ طلایی و پیچ چرخ‌های آبی رنگ D1 Spec، از دیگر ویژگی‌های بارز در ظاهر آن به‌شمار می‌روند. یکی دیگر از قسمت‌های جذاب در ظاهر این خودرو، اسپویلر بزرگ Evo3 نصب شده روی در صندوق بوده که چهره‌ای تهاجمی به آن بخشیده است.

میتسوبیشی گالانت

میتسوبیشی گالانت

با ورود به کابین گالانت موردنظر، با فضایی کاملا متفاوت روبه‌رو خواهید شد. صندلی‌های ریسی ریکارو به همراه کمربندهای اسپرت اسپارکو، آمپرهای نشانگر میزان سوخت و هوا، فضار روغن، بوست کرنتل و میزان فشار توربو نصب شده روی داشبورد، به‌خوبی حال و هوای یک خودروی مسابقه‌ای را به سرنشینان القا می‌کنند. همچنین تضاد رنگ قرمز صندلی‌ها و رنگ آبی پوشش‌ کفی خودرو موجب می‌شود که پیش از استارت زدن پیشرانه میزان آدرنالین خون کمی افزایش یابد.

نگاهی به نیروگاه نهفته در کاپوت
همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این خودرو در بخش فنی تغییرات گسترده‌ای داشته است. در واقع پیشرانه استاندارد جای خود را به موتور 4G63t توربو داده است که به‌صورت استاندارد توانایی تولید نیرویی معادل 300 اسب‌بخار را دارد. اما گکویا این عدد برای مالک خودرو کافی نبوده و با تجهیز آن به لوازم اضافی دیگر، توان خروجی آن را به حدودا 500 اسب‌بخار رسانده است. فشار بوست توربو نصب شده در این موتور در حالت عادی بین 10 تا 15 psi تنظین شده است که قابلیت افزایش تا 25 psi را نیز دارد. همچنین این موتور قابلیت دوران تا 8500 rpm را داشته اما به منظور کاهش استهلاک و خطرات احتمالی، کات‌آف را در 7500 rpm تعیین کرده‌اند. ECU نصب شده روی پیشرانه این خودرو ساخت شرکت DSM Link بوده که قابلیت برنامه‌پذیری یا Adjustable دارد. در واقع این واحد وظیفه مدیریت و ساماندهی موتور را برعهده دارد.

میتسوبیشی گالانت

میتسوبیشی گالانت

بوست کنترل Greddy، شیر برقی، وست گیت و Turbo Smart (تنظیم‌کننده فشار توربو) همگی مجموعه‌ای را پدید آورده‌اند که در شرایط مختلف میزان فشار تزریق هوا به موترو توسط توربو در آن متغیر خواهد بود. لازم به ذکر است که وست‌گیت در این موتور کمک می‌کند تا بوست توربو تا 25psi افزایش یابد. از سوی دیگر این قطعه اجازه عبور از این میزان را به دلیل آسیب‌دیدن احتمالی مجموعه توربوشارژ نمی‌دهد.
همچنین اینترکولر HKS نصب شده در این خودرو کمک می‌کند تا هوای ورودی به موتور کاملا خنک شود تا عمل احتراق به‌خوبی صورت بگیرد. همچنین از بلوآف برای تخلیه فشار اضافی توربوشارژر در زمان ترمز گرفتن و یا کلاچ‌گیری استفاده شده است. از دیگر لوازم نصب شده روی این خودرو می‌توان به هدرز تمام استیل AFTER و لوله‌کشی تمام استیل تا منبع STI سوبارو، رینگ و پیستون فورج ویسکو، شاتون ایگل، میل سوپاپ 272 FB، واشر سرسيلندر كومتيك، پيچ سرسيلندر ARP، یاتاقان ACL، سوزن انژکتور بوش 1000cc، وایر مگناکور، رگلاتور سوخت و مپ‌سنسور AEM، توربو Garet GT Red، اینترکولر، واتر متانول دو نازل و کمک فنرهای ادجاست (تین) اشاره کرد.
یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه در این خودرو، سیستم متانول اینجکشن بوده که با بالا رفتن دور موتور و عبور از 3000 rpm، سوخت متاتول وارد سیستم می‌شود که علاوه‌بر بالا بردن عدد اکتان بنزین، موجب خنک‌کاری و پاک‌کنندگی مسیر هوای ورودی به محفظه احتراق موتور می‌شود. همچنین از ناک زدن موتور نیز جلوگیری می‌کند.

میتسوبیشی گالانت

میتسوبیشی گالانت

سیستم سوخت‌رسانی بهبود یافته در این موتور از یک پمپ فشارشکن‌دار Valbero بهره می‌گیرد که عمل سوخت‌رسانی به موتور را با فشار بالایی انجام می‌دهد. همچنین یک رگلاتور سوخت (Wide Band AEM) برای تنظیم دقیق‌تر سوخت در مدار سوخت‌رسانی تعبیه شده است.
لازم به ذکر است که جعبه‌دنده‌ای که به این نیروگاه قوی متصل شده است، یک نمونه 5 سرعته دستی کرانویل پینیون بوده که برای انتقال قدرت تولید شده موتور به چرخ‌ها، از دیسک و صفحه ACT بهره می‌گیرد. در پایان نیز سیستم ترمز این خودرو مورد بازبینی قرار گرفته و برای بهبود عملکرد از دیسک‌های بزرگ‌تر و کلیپرهای Brembo استفاده شده است.

حرف آخر
طبق اعلام مالک خودرو، بخش عمده‌ای از تغییرات صورت گرفته در این خودرو پیش از بروز مشکلات فعلی و محدودیت‌های موجود انجام شده است. طبق برآورد‌های صورت گرفته، ارزش قطعات وارد شده و نصب شده روی این خودرو 20 هزار دلار در آن زمان (حدودا 2 سال پیش!) تخمین زده می‌شود که در کنار هزینه‌های جانبی و هزینه‌های مربوط به تغییرات ظاهری از جمله رینگ‌های OZ Racing و لاستیک‌های نیمه اسلیک، قیمت خودرو در حال حاضر حدود 300 میلیون تومان برآورد می‌شود. همچنین تیون این خودرو حدودا 6 ماه زمان برده است.

میتسوبیشی گالانت

میتسوبیشی گالانت

لازم به ذکر است که در ایران به دلیل وجود ممنوعیت و محدودیت‌های فراوانی که در واردات رسمی قطعات افترمارکتی وجود دارد، هزینه تمام شده برای تیونرها و مالکان خودرو چندین برابر نرخ واقعی است. بنابراین نمی‌توان قیمت درستی برای خودروهای این‌چنین تعیین کرد. به‌عبارت دیگر هزینه کردن برای کارهای این‌چنینی به مثابه هزینه کردن در راه عشق است.
در پایان از آقای فرشید ساعت‌ساز مالک محترم خودرو و ابولفضل مرادی تیونر خودرو، جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودرو کمال تشکر و قدردانی را داریم.

نظرات کاربران

20 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/17
با چهار تا غلط املائی که داشتین نمره تون میشه 16.
1398/7/17
حداقل یه تجربه رانندگی میداشتین!!!!
1398/7/17
آدم بی عقل که شاخ و دم نداره. تو کدوم جاده یا پیست میخوای این فرغون نا ایمن رو بتازونی؟
یه لاشه چینی مثل جک و چانگان میارزه به فسیل های بی خاصیتی مثل این. پراید رو تیون میکردی بهتر بود لااقل قطعاتش بود تو بازار
1398/7/17
مگه شما قراره هزینه اینو بدی؟ این موتوری که روی این نصب شده به تمام این خودروهایی که نام بردید می ارزه بعدش هم درسته مدل ماشین قدیمی هست از نظر کیفیت و طول عمر به مراتب از این چینی ها خیلی بهتره
1398/7/20
الکی مثلا ... دیگه؟
چون این کامنت یه جور شوخیه وگرنه همونطور که گفتی آدم بی عقل شاخ و دم نداره که همچین کامنتی بذاره
1398/9/30
شما میدونی میتسوبیشی چیه؟
1399/3/24
خر چه داند قیمت نقلو نبات!
1401/4/1
داداش تو یه چینی 500 اسبی به من بگو
1398/7/17
میتسو یه زمانی ماشینهای افسانه ای میزد
1398/7/17
کاش یه فیلم از صفر تا ۱۰۰ خودرو میزاشتین تو سایت؟
تا ببینیم چقدر خوفناکه
1398/7/17
نویسنده اینقدر عشق ژاپن بوده که ترجیح داده عنوان نکنه موتور این ماشین ( به مانند نسل های قبلی اش ) آمریکاییه و ساخت کمپانی کرایسلر هست.

تنها چیز میتسوبیشی که ژاپنی هست اسمش هست! وگرنه محصولات امریکایی با درصد بسیار بالایی مونتاژ میکنه.

البته طرافداران از همه جا بیخبر اون در ایران میتونن هر جور میخان فکر کنند
1398/7/19
میتسوبیشی خودش یکی از بزرگترین تولید کننده های موتوره بعد شما میای این.حرفو میزنی؟
1398/7/22
دوست عزیز موتور میتسوبیشی ساخته خودشه..قبلا با کرایسلر سهامشون مشترک بود... مثلا میتسوبیشی اکلیپس رو با نام دوج هم بیرون میدادن... در ثانی تقویت موتور میتسوبیشی کار amg هستش که آلمانیه...
خود همین اسم میتسوبیشی واسه اعتبار یه برند کافی هست...
و اینو مطمئن باش که خودروهای آمریکایی الان و قبل در حال الگوگیری از خودروهای ژاپنی هستش...
به نظرت چرا کرایسلر به سمت میتسوبیشی رفت؟؟؟؟ بحران نفتی و موتورهای بسیار حجیم آمرکایی و مصرف سوخت بالا... و هدف ساخت موتورهای کوچک با بهره وری بالا توسط میتسوبیشی و اکثر خودرو سازان ژاپنی
1401/7/21
داداش اگه دوج چارجرتون رو از روی میتسوبیشی گالانت سال دو هزار کپی نمی‌کردین که ماشین به این خفنی نمیساختین
1398/7/18
حداقل یه استارتی بش میزدین ببینین روشن میشه :/
1399/8/25
من مدل gls خیلی وقت پیش داشتم.یعنی عالی نرمی که داشت بهتر از حتی تویوتاییه که الان دارم دنده اتومات بود کنار دنده یک دکمه بود اسمش اولدراور بود یعنی میزدیش ماشین می خورد بنز رو میپرید مثه موشک.یک دکمه هم داشت اکو پاور بود اون هم مصرف سوخت و ساز رو زیاد میکرد ماشین سریعتر میشد.یعنی این ماشین تو نسله خودش بهترین بود بعد میان دنا پلاسه اشغال رو شاخ میکنن همین این پنجاه تومنه الان دنا پلاس شش صد تومن
1401/10/9
سلام.
داداش میشه بگی مصرف بنزینش تو حالت عادی و این حالت هایی ک گفتی چقدر ؟
ترجیحا حالت عادیش خیلی مهم تره
مرسی
1399/9/3
نه تنها توی ایران بلکه توی کشور های دیگه این ماشین هنوزم داره توی دست تیونر ها میچرخه من که بهش میگم ماسل ژاپنی
خیلی دوست دارم درگش رو با ایوولوشن ایکس ببینم
در ضمن لطفا یه استارتی یه گازی چیزی با این ماشینا بدید تا ما یکم عطشمون بخوابه!
1401/9/11
لطفا به تیونرتون بگید استرس بار که از مقدمات تیونینگ هستش رو فراموش کردن، 500 اسب نیاز به کنترل بالایی داره که بدون استرس بار...!
1402/2/15
تویوتا کریسیدا یا گالانت gti