موضوعات داغ

خودرو صفر، ۷۰ میلیون؛ تاکسی ۱۰ ساله، ۵ میلیون

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته‌های مسئولان تاکسیرانی حتی آیین نامه جدید تاکسیرانی نیز نتوانسته است مشکل ارزش کم تاکسی های فرسوده را حل کند و همچنان قیمت این تاکسی ها در حدود ۵ میلیون تومان است.
به نقل از ایرنا، تعدادی از تاکسیرانان تهران در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه از بی عدالتی در حوزه حمل و نقل عمومی انتقاد کرده و خواهان اجرای قانون حمل و نقل عمومی شدند. این رانندگان تاکسی می گویند تاکسی های اینترنتی کار مشابه ای با آن ها انجام داده اما قوانینی یکدستی برای هر دو گروه اعمال نمی شود.
البته گفته می شود با توجه به دستورالعمل جدید وزارت کشور تاکسی های اینترنتی نیز باید استانداردهای مرتبط به حمل و نقل عمومی را رعایت کنند.
یکی از اعضای انجمن تاکسیرانان تهران در مصاحبه با خبرگزاری های داخلی عنوان کرد: بر اساس قانون عمر تاکسی ها بعد از ۱۰ سال تمام شده و باید اسقاط شوند. اگر راننده ای از این قانون پیروی نکند جریمه می شود. در نگاه اول این قانون صحیح به نظر می رسد اما مشکل آن جاست که تاکسی های اسقاطی با قیمت ۵ میلیون تومان خریداری می‌شوند. این در حالی است که تاکسی های اینترنتی با همین شرایط بیش از ۲۵ میلیون تومان ارزش دارند. آیا در شرایط امروز که قیمت خودرو به نرخ دولتی و آزاد بیش از ۷۰ میلیون تومان است می توان با ۵ میلیون تومان یک تاکسی جدید خریداری کرده و جایگزین تاکسی فرسوده قبلی کرد؟ به علاوه پیش از این بانک ها نیز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی وام پرداخت می‌کردند اما هم اکنون این تسهیلات ارائه نمی شود.
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران ضمن برحق دانستن موضوعات مطرح شده از جانب تاکسیرانان عنوان کرد: اگر دستورالعمل های نظارتی جدید اجرایی شود بسیاری از چالش‌های موجود حل می شود. بر اساس این دستورالعمل ها تاکسی های اینترنتی نیز باید از قوانین مربوط به خودروهای حمل و نقل پیروی کنند.
قنادان در خصوص قیمت کم تاکسی های اسقاط شده نیز عنوان کرد: معضل اصلی در این حوزه نبود خودرو برای خرید است. ما برای حل این مشکلات به دنبال ارائه طرح های مختلفیم. به عنوان نمونه چندی پیش به کاتالیست تاکسی ها یارانه ارائه دادیم. به علاوه در گذشته نیز به دولت پیشنهاد دادیم تاکسی ها بعد از ۱۰ سال به خودروی شخصی تبدیل شوند که البته دولت به شدت با این طرح مخالفت کرد.
با توجه به گفته های علیرضا قنادان به تازگی پیشنهادی به دولت ارائه شده که در صورت تصویب آن چالش‌های اصلی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از بین خواهد رفت. بر اساس این پیشنهاد تاکسیرانان می توانند برای حل معضل نبود خودرو ماشین های شخصی با عمر زیر چهار سال را خریداری کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در خصوص عدم ارائه تسهیلات بانکی نیز افزود: ما به تازگی توافق نامه ای با صندوق کارآفرینی امید منعقد کردیم که مطابق آن ۴۰ میلیون تومان وام با بهره ۴ درصد به تاکسیرانان پرداخت شود. به علاوه به دنبال آنیم که تاکسیرانان به جای تضامین کارمندی ماشین را به رهن بانک بسپارند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/7/24
یکی نیست به اون رییس تاکسیرانی بگه اخه با این وضع کرایه تو شهرستانها راننده ها چطوری ماشین زیر 4 سال کارکرد بخرن.سمند 94 تا 98 چیزی بین 65تا 79 میلیونه..بهتره کمی فکر کنیم.