موضوعات داغ

بی ام و سری 3 یا جنسیس G70 ؟ نبرد سدان‌های کامپکت لوکس

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
برند جنسیس مدتی است که محصولات خود را نشان تجاری خود عرضه می‌کند و به یکی از زیرمجموعه‌های هیوندای تبدیل شده است. این برند تاکنون هیچ شاسی بلندی را در سبد محصولات خود ارایه نکرده و تنها تولیدات آن، سدان‌های خوش قیمت و نسبتا لوکسی هستند که بازار خودروهای آلمانی و ژاپنی را به خطر انداخته‌اند. اسپرت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مدل این خودروساز، جنسیس G70 است که بخش اعظمی از شاسی، موتور و گیربکس آن با کیا استینگر معروف، مشترک هستند. در مقابل این خودرو، بی ام و سری 3 قرار دارد که به عنوان یکی از باسابقه‌ترین سدان‌های کامپکت تاریخ، همچنان خود را جز برترین‌ها می‌داند. نسل جدید این خودرو به واسطه بهره مندی از موتور کوچک و قدرتمند، بسیار خشن شده و عملکرد اسپرتی آن، مناسب حال خودرودوستان خواهد بود.
بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

بی ام و سری 3 یا جنسیس G70


مقایسه مشخصات فنی
برای اینکه این مقایسه در داغ‌ترین حالت خود برگزار شود، تیم کار اند درایور قوی‌ترین نسخه از هر دو خودرو را سفارش داده‌اند. هیوندای جنسیس G70 در بالاترین تیپ، مجهز به موتور V6 با حجم 3.3 لیتر و قدرت 365 اسب بخار است. گیربکس استاندارد این تیپ، هشت سرعته اتوماتیک بوده و قدرت و گشتاور، به دیفرانسیل عقب خودرو منتقل می‌شود. همچنین رینگ‌های نوزده اینچی و تایرهای میشلن، نویدبخش یک رانندگی جذاب را می‌دهند. قیمت این تیپ از 45،645 دلار آغاز می‌شود که ارزان‌تر از برچسب قیمتی بالاترین تیپ بی ام و سری 3 ، موسوم به M340i است. مشتری می‌تواند با انتخاب بسته‌های پرستیژ یا الیت، قیمت این تیپ از جنسیس G70 را به 51.245 دلار برساند.
بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

در سوی مقابل، بالاترین تیپ بی ام و سری 3 یا همان M340i ، از یک موتور شش سیلندر خطی کوچکتر از جنسیس بهره می‌برد که به واسطه توربوشارژر، قدرت بیشتری تولید می‌کند. قدرت خروجی این موتور 382 اسب بخار بوده و تنها اختلاف اندکی در خروجی گشتاور با پیشرانه V6 جنسیس دارد. گیربکس هشت سرعته ZF‌ آلمان، برای نصب بر روی این خودرو بهینه شده است و مشتری می‌تواند با پرداخت مبلغی بیشتر، تریم چرمی با دوخت آبی، کمک فنرهای اسپرت و سیستم خنک‌سازی قوی‌تر به همراه لاستیک‌های میشلن تابستانی دریافت کند. قیمت تمام شده این خودرو بیشتر از جنسیس بوده و به 67.070 دلار می‌رسد.
بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

هر دو خودرو وزن تقریبا یکسانی دارند و ابعاد آنها به خوبی با یکدیگر مطابقت دارد. جنسیس اندکی از بی ام و طویل‌تر بوده و این مورد، فضای داخلی بیشتری را برای جنسیس فراهم ساخته است. در سوی دیگر، فاصله بین دومحور بی ام و سری 3 اندکی بیشتر بوده که حاصل آن، فضای پای بهتر برای سرنشینان عقب در سدان آلمانی است. علاوه برآن، صندوق عقب بی ام و 481 لیتر فضا در اختیار مالک قرار می‌دهد، که بسیار بیشتر از صندوق عقب 311 لیتری جنسیس G70 است.
تست جاده‌ای
در یک مسابقه سرعت، جنسیس G70 به هیچ عنوان نمی‌تواند با بی ام و رقابت کند. موتور 3.3 لیتری این خودرو، شتاب مناسبی را برای جنسیس فراهم ساخته، اما بی ام و M340i یک موشک به معنای واقعی است که در 3.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسیده و مسافت یک چهارم مایل را در 12.3 ثانیه طی می‌کند. هر چقدر سرعت خودروها افزایش می‌یابد، فاصله بین جنسیس و بی ام و نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.
بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

در یک رقابت درگ چهارصدمتری، بی ام و ظرف پنج ثانیه می‌تواند رقیب کره‌ای خود را وادار به پذیرش شکست کند. پیشرانه‌های نصب شده بر روی هر دو خودرو، عملکرد قابل قبولی دارند و گیربکس‌ها نیز به خوبی دنده‌ها را یکی پس از دیگری تعویض می‌کنند، اما توان و تجربه مهندسان بی ام و در کالیبره کردن و برنامه ریزی هوشمندانه موتور و گیربکس، موجب شده که سری 3 تفاوت محسوسی با جنسیس G70 بر روی آسفالت داشته باشد.
بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

بی ام و سری 3 یا جنسیس G70


نتیجه گیری، خوب یا منطقی؟
انتخاب قطعی کارشناسان کار اند درایور از این تست، بی ام و سری 3 است، چرا که با وجود قیمت بالاتر، به طور قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر است، پیشرانه آن عملکرد کارآمدتری دارد، فضای داخلی آن زیباتر بوده و صندوق عقب آن نیز بزرگتر است.
بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

بی ام و سری 3 یا جنسیس G70

اما با مابه التفاوت قیمت بین بی ام و M340i و جنسیس G70 ، می‌توان یک نیسان ورسا خریداری کرد. در نظر داشته باشید که جنسیس G70 ، اصلا خودروی بدی نیست و 90 درصد از توانایی‌های بی ام و سری 3 را می‌توان در این محصول یافت. ارایه قیمت قانع کننده در کنار توانایی‌های اسپرت فوق العاده، جنسیس را به محصولی قابل قبول برای اکثر مشتریان تبدیل کرده، موضوعی که بی ام و از ارایه آن ناتوان بوده است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/3
فقط اسم BMW می ارزه به کل صنعت خودروسازی کُره . یک عده عاشق این کره ایها هستن و میگن اونها رو به ژاپنیها ترجیح میدن ، که تازه اینم غیر منطقیه چون از لحاظ فنی هنوز کُره با ژاپن خیلی فاصله داره و فقط آپشن دارن . اما مقایسه یک ماشین آسیایی با ماشینهای آلمانی یا ایتالیایی اسپرت ، واقعا بی معنیه . اونم وقتی اسم BMW بیاد وسط که شاه ماشینهای شهری و جاده ای معمولیه ( یعنی غیر سوپر اسپرت ، مثل فراری و بوگاتی و ... )
1398/8/3
کاملا باهات موافقم. والا در مقالات این سایت، حتی اگر پراید هم با فراری مقایسه بشه، در نهایت نویسنده میگه اگر قدرت، ایمنی و کیفیت را میخوای فراری را انتخاب کنید و اگر دوس ندارید مدرن زندگی کنید و هزینه تعمیرات براتون مهمه، پراید را نتخاب کنید. یک آشغال کره ای را با آس بی ام و که مقایسه نمی کنند.
1398/8/4
مثل اینکه خیلی از دنیا عقبی!!مشکل ما ایرانیا اینه که بیخودی روی هر چیزی که داریم یا نداریم تعصب داریم(مخصوصا نداشته ها)پس بهتره اول فکرمون باز باشه تا بی دلیل از این و اون حمایت نکنیم.همینه که بدبخت شدیم دیگه!!