موضوعات داغ

سایه سنگین موتورسیکلت‌های چند صد میلیونی در خیابان‌ها

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
درمیان بازار محصولات لاکچری بازار موتورسیکلت بسیار خواص است. موتورسیکلت های گران قیمت وارداتی یکی از بارزترین جلوه های زندگی لاکچری بوده و از کانون های ظهور و بروز و عرض اندام افراد مرفه به شمار می روند.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از نمایندگی های فروش موتور سیکلت های ایرانی با اشاره به علاقه مندی برخی از جوانان به موتورسیکلت اظهار کرد: کم نیستند افرادی که صرفا به دلیل علاقه شخصی برای موتور هزینه می کنند آن هم هزینه هایی که می توان با آن به خرید خودرو مبادرت ورزید. البته خرید موتور یک معقوله است و هزینه نگهداری آن نیز بحثی جداست .
البته به این موضوع نیز باید اشاره شود که علاوه بر قیمت گذاری های چند صد میلیون تومانی محدودیت‌هایی نیز برای برخی از موتورسیکلت ها وجود دارد. بر اساس قانون تردد موتورسیکلت های زیر ۲۵۰ سی سی در معابر عمومی در صورت برخورداری از مولفه هایی همچون گواهینامه، کلاه ایمنی و... بلامانع است و تردد موتورسیکلت های بزرگتر نیازمند اخذ جواز و پروانه های خاص خود است که طبیعتا در صدور آن نیز محدودیت وجود دارد.
چندی پیش علی عرب، عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان موتور درباره علت گرانی موتورسیکلت افزود: تعداد کارخانه های مونتاژ موتور در کشورمان به یک دهم رسیده و تعطیلی این کارخانه ها نیز ادامه دارد. تعداد مشتریان کم شده و فعالان بازار هم اذعان می کنند که بیشتر مردم برای خرید به سراغ موتورسیکلتهای دست دوم می روند.
به گفته این فعال صنعت موتور، موتورهای لاکچری حدود ٥ تا ١۰ درصد بازار را در اختیار دارند و ٧۰ درصد بازار در اختیار موتورهای چینی و هندی، ٢۰ درصد در اختیار موتورهای تایوانی و ٥ تا ١۰ درصد بازار هم در اختیار موتورهای ایتالیایی و اتریشی است.
با توجه به گفته های یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتور در سال های گذشته به اندازه ای موتورسیکلت به کشور وارد شده که تا ۵ سال آینده نیاز به واردات نداریم. به طوری که اگر حالا درهای کشور بسته شود برای بیش از ۴ تا ۵ کالای صنعتی در داخل خواهیم داشت. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که برخی از افراد کالاهای خود را نمی فروشند و منتظراند تا بازار مجددا متلاطم می شود در حالی که اگر بازار به ثبات برسد تمام کالاهایی که در انبار هستند وارد بازار می شوند.
گفته می‌شود مصرف موتورسیکلت کشور سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دستگاه است و در سال جاری تا پایان تیرماه در حدود ۴۰ هزار موتورسیکلت در داخل کشور تولید شده است قیمت موتور سیکلت در حالی سه برابر شده که قدرت خرید مردم بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد