موضوعات داغ

سهم هزینه نیروی انسانی در قیمت خودرو چقدر است؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
یکی از شرکت های قطعه سازی ادعا می کند که بیش از 800 هزار نفر در صنعت خودرو سازی و مجموعه‌های قطعه سازی مشغول به فعالیت هستند. با در نظر گرفتن پایه حقوق وزارت کار در سال چیزی حدود 30 هزار میلیارد تومان فقط حقوق و دستمزد این می شود که این موضوع کاملا غیر ممکن است.
به نقل از خبر آنلاین، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به این موضوع که صنعت خودروسازی قطعا نیروی مازاد مستقیم و غیرمستقیم دارد عنوان کرد که به طور قطع سهم نیروهای انسانی در افزایش قیمت غیرمنطقی خودرو طی سال گذشته صفر بوده است.
وی ادامه داد که اگر ادعای شرکت های خودروسازی مبنی بر فعالیت بیش از 800 هزار نفر در زنجیره خودروسازی را درست تصور کنیم حقوق و دستمزد این افراد چیزی در حالت پایه 30 هزار میلیارد تومان شده که عملا غیرممکن است. به علاوه باید این نکته را نیز در نظر گرفت که نیروهای مشغول به کار در این صنعت اغلب نیروهای متخصص هستند که به پایه حقوق وزارت کار راضی نمی‌شوند. در بخش مقابل اگر بخواهیم بالاترین تیراژ تولید یعنی یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال را در نظر بگیریم سهم نیروی انسانی در قیمت تمام شده تولید عددی در حدود 20 میلیون تومان می‌شود.
با توجه به گفته های این کارشناس صنعت خودرو بیشترین حجم استخدام بر اساس صورت‌های مالی که روی بورس منتشر شده بین سال 88 و 89 اتفاق افتاده است البته در آن سالها افزایش تولید نیز صورت پذیرفته اما این افزایش تولید به معنای نیاز به استخدام نیروی کار جدید نیست.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد