موضوعات داغ

از افت 80 درصدی تولید تا 15 مدل موتورسیکلت برقی جدید؛ گفتگو با مدیرعامل کویرموتور اوراسیا

عکس مطلب اول
همانطورکه دیروز در خودروبانک خواندید، یک جهانگرد ایتالیایی که مشغول دیدن چندین کشور جهان با یک وسپا است، مهمان کویرموتور بود. در حاشیه میزبانی این شرکت، فرصتی دست داد تا با آقای محسن رضایی، مدیرعامل کویرموتور اوراسیا دیداری داشته باشیم و صحبت‌های ایشان را در مورد بازار موتورسیکلت و آینده این صنعت بشنویم.
رضایی در حاشیه میزبانی از ایلاریو، جهانگرد ایتالیایی، در مورد بازار به هم ریخته موتورسیکلت ایران صحبت کرد. رضایی گفت که در چند سال اخیر، قدرت خرید مردم برای خرید موتورسیکلت به شدت افت کرده و همین مشکل باعث کاهش چشمگیر تولید در کارخانه‌های داخلی شده بطوریکه در سال‌های اخیر، تیراژ تولید موتورسیکلت حتی به بیش از 500 هزار دستگاه در سال نیز رسیده بود اما این عدد در سال‌های گذشته به 200 هزار دستگاه و در سال جاری احتمالاً به زیر 100 هزار دستگاه می‌رسد. عددی که نشان از افت 80 درصدی تولید موتورسیکلت در کشور است که بیشترین فاکتور کم شدن رونق در خرید موتورسیکلت توسط مردم و پایین آمدن قدرت خرید بوده است.
محسن رضایی افزود که کویرموتور در سال‌های اخیر منتظر نمانده و دست به نوآوری‌هایی در بازار موتورسیکلت‌ها زده است. شاید تا چند سال قبل، وقتی صحبت از موتورسیکلت به میان می‌آمد همه به یاد CG125 می‌افتادند که قشر ضعیف جامعه به دنبال آن بود، اما حال با عرضه موتورسیکلت‌های جدید و به روز و البته گران‌تر، حتی قشر بالاتر جامعه نیز به خرید موتورسیکلت روی آورده که همگی آن‌ها باعث کاهش ترافیک، آلودگی هوا و البته مصرف سوخت می‌شود.
اما کویرموتور بیش از این‌ها، به دنبال گسترده‌تر کردن موتورهای برقی در ایران بوده است. امری که در تمام دنیا به سوی آن می‌روند و طبق دستور وزارت صمت، از سال آتی نیز 10 درصد تولید کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی نیز باید برقی باشند. تا قبل از این باطری موتورسیکلت‌های برقی از کشورهایی نظیر چین وارد کشور می‌شد. عمر این باطری‌ها به خودی خود 2 سال است اما طی کردن مسافت طولانی و انجام بروکراسی پیچیده برای ترخیص و رسیدن به بازار ایران، حدود 10 ماه زمان می‌برد، یعنی حدود 40 درصد عمر مفید باطری! لذا کویرموتور به فکر احداث کارخانه‌ای برای تولید این نوع باطری‌ها افتاد و به زودی این کارخانه شروع به کار می‌کند. با تولید باطری‌های موتور برقی در ایران، عمر مفید استفاده هر باطری همان 2 سال خواهد بود که برای مشتری بسیار به صرفه‌تر است. جالب است بدانید که این کارخانه جدید در اصفهان در حال راه اندازی است و قرار است تمامی کارکنان آن از معلولین باشند لذا تمامی استانداردهای بکار گرفته شده در احداث و ساخت این کارخانه، متناسب با معلولین در نظر گرفته شده که این امر مورد استقبال بسیار استاندار اصفهان نیز قرار گرفته است. البته کویرموتور قبل از این نیز برای سیم‌کشی موتورهای خود از زندانیان کمک می‌گرفت که امری خیرخواهانه بود و کمک هزینه‌ای برای خانواده‌های زندانیان نیز بوجود می‌آمد.
رضایی در ادامه به مشکلات این صنعت نیز اشاره کرد. طبق دستور وزارت صمت، از سال آتی باید تمامی موتورسیکلت‌های تولیدی در داخل کشور یورو 5 باشند (در حال حاضر این استاندارد یورو 4 است) و همچنین بحث اسقاط نیز از زمستان امسال اجباری می‌شود بطوریکه هر تولیدکننده به ازای تولیدات خود باید موتورسیکلت‌های قدیمی را اسقاط نیز بکند. موضوعی که اگرچه مفید و برای جامعه خوب است اما مستلزم کمک‌های مالی از سوی بانک‌ها نیز می‌باشد که متاسفانه برخلاف صنعت خودرو، هیچ گونه کمکی تابحال به صنعت موتورسیکلت‌سازی کشور از سوی بانک‌ها نشده است.
رضایی افزود که تا بحال حدود 8 مدل موتورسیکلت برقی در کشور عرضه کرده‌ایم اما تا پایان سال جاری این تنوع به 15 مدل می‌رسد و مشتری می‌تواند نسبت به نیاز خود از بین این مدل‌ها انتخاب کند. همچنین کویرموتور قصد دارد تا میزان داخلی‌سازی را نیز افزایش دهد و به زودی فراخوانی برای داخلی‌سازی سیستم سوخت‌رسانی از سوی تولیدکنندگان داخلی خواهد داشت.
با تمام این اوصاف، محسن رضایی معتقد است که سال آتی با توجه به شرایط کشور، قدرت خرید مردم اندکی بهتر خواهد شد و امیدوار است که در آن صورت، تولید موتورسیکلت در کشور نیز کمی رونق بگیرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد