موضوعات داغ

اگر در سرعت 100 کیلومتر در ساعت، دنده عقب بزنید چه اتفاقی می افتد؟ +‌ فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
امروزه خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک سهم مهمی از بازار خودرو را در اختیار دارند. حتی برخی مدل‌های پرفورمنس مثل تویوتا سوپرا ۲۰۲۰ فقط با دنده اتوماتیک عرضه می‌شوند، که این قضیه برای کسانی که دوست دارند خودشان حین رانندگی با این مدل‌ها دنده را عوض کنند اصلا رضایت‌بخش نیست.
با وجود تنفر حامیان گیربکس دستی از گیربکس اتوماتیک، افزایش آن‌ها جنبه خوبی هم دارد – توسعه مکانیزم‌های خرابی ایمن. این آزمایش نشانگر عملکرد مکانیزم‌ خرابی ایمن این گیربکس‌های اتوماتیک توسط یک یوتیوبر روسی است.
در این آزمایش این شخص تلاش می‌کند به ما نشان دهد وقتی در حال رانندگی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هستید و دنده عقب می‌گیرید چه اتفاقی می‌افتد. او در این آزمایش از نسل دوم تویوتا RAV4 با سیستم انتقال قدرت چهار سرعته مبدل گشتاور استفاده می‌کند.
البته این اولین باری نیست که کسی چنین آزمایشی را انجام داده است. یک یوتیوبر دیگر قبلا با اوپل آسترا مجهز به دنده دستی این کار را کرده بود. نتیجه آن آزمایش خیلی آزاردهنده بود، اما اگر خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک باشد چه اتفاقی می‌افتد؟
طبق این ویدیو، دنده عقب گرفتن حین رانندگی با سرعت بالا منجر به هیچ اتفاقی در یک خودروی مدرن اتوماتیک نمی‌شود. چون این خودروها از سنسوری بهره می‌برند که متوجه می‌شود خودرو در حال حرکت به جلو است و این تغییر دنده به عقب یک اشتباه یا تصادف بوده است. به همین دلیل سیستم کامپیوتری خودرو این اشتباه را تشخیص داده و اجازه نمی‌دهد گیربکس به دنده عقب تغییر وضعیت دهد و در نتیجه از کل سیستم محافظت می‌کند.
حالا اگر این سنسورهای خرابی ایمن قطع شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال ویدیو را تماشا کنید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/8/18
از دروغ فیلم پنج ثانیه ای صد کیلو متر سرعت و دنده عقب زدن چه منظوری دارید ؟
1398/8/19
این دیگه چیه بابا همش تبلیغات اصن فیلمه پخش نمیشه