موضوعات داغ

20 درصد تصادفات با هدف اخذ خسارت شخص ثالث است!

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته های رییس کل بیمه مرکزی در حدود 20 درصد تصادفات ساختگی بوده و با هدف اخذ خسارت شخص ثالث انجام شده و یا در مدارک و مستندات آن ها تخلف و دستکاری صورت می پذیرد.
به نقل از ایرنا، «غلامرضا سلیمانی» در این خصوص اظهار کرد: این مشکل تنها مختص به کشور ما نبوده و اکنون دستگاه‌های مختلف مانند نیروی انتظامی و قوه قضاییه در دو بخش مطالعاتی و اجرایی درحال پیگیری این موضوع اند که بسیار نیز کمک حال شرکت های بیمه ای بوده است.
سلیمانی اضافه کرد: مطالعه‌ای درباره زمان، شرایط و مناطق وقوع تصادفات ساختگی با همکاری نیروی انتظامی در حال اجراست که دستاوردهای جالبی داشته است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که افراد متخلف، در مناطق مختلف از شرکت‌های بیمه متعدد، بیمه نامه اخذ می‌کنند تا بتوانند در طول سال، چندین بار اقدام به اخذ بیمه‌نامه کنند.
وی به عنوان نمونه از فردی یاد کرد که در طول یک سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از شرکت‌های بیمه، خسارت شخص ثالث گرفته بود.
رییس کل بیمه مرکزی همچنین یادآور شد: کسانی که این حوزه فعالیت می کنند معمولا به شکل تیم و باند هستند و به صورت فردی کار نمی‌کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از این تخلفات به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزای نیاز است، گفت: بر اساس طرح‌های جدید، قرار است کروکی تصادفی که پلیس از محل تصادف می‌کشد به صورت آنلاین در اختیار بیمه ها و نیروهای انتظامی قرار بگیرد تا افراد متخلف نتوانند کروکی ساختگی ارایه کنند. به علاوه برخی شرکت‌های بیمه اقدام به نصب نرم افزارهایی کرده اند که تشخیص می‌دهد که آیا تصادف رخ داده و اینکه جزئیات تصادف چگونه بوده است. این نرم افزارها هم در تلفن همراه و هم به صورت جداگانه قابل نصب در خودروها هستند.
سلیمانی ادامه داد: همچنین بر اساس طرحی جدید قرار است که دوربین‌هایی در خودروها نصب شود که از همه حوادث تصویربرداری کنند. این تجهیزات مدتهاست در جهان کاربرد دارد و مدتی است که به کشور ما نیز وارد شده است. هرچند قیمت آن ها بالاست اما تلاش می‌کنیم که این دستگاه‌ها و نرم افزارهای به طور رایگان یا قیمت پایین به همراه بیمه‌نامه شخص ثالث به رانندگان تحویل داده شود.
گفته می شود در سال گذشته ۱۸۵ پرونده تصادف ساختگی کشف و با انجام کارشناسی‌های تخصصی به مراجع قضایی معرفی شده است.
در تصادفات ساختگی، افراد یا خودشان صدمات را وارد می‌کنند یا گاهی اوقات توسط افراد حرفه‌ای که تخصص دارند صدمات شدید و خطرناکی روی بدن آن ها ایجاد می شود. معمولا در این نوع تصادفات ساختگی، از خودروهای قدیمی و فرسوده استفاده می شود. گاهی اوقات افراد متخلف اقدام به تبانی و سندسازی برای اخذ خسارت تصادف می کنند. عده ای دیگر نیز زمانی که تصادف واقعی رخ می‌دهد در اعلام رقم خسارت تخلف می کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد