موضوعات داغ

نگاهی به بازار عجیب و غریب موتورسیکلت های برقی

عکس مطلب اول
بهمن ضیامقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت درباره آخرین وضعیت تولید کارخانجات موتورسیکلت اظهار داشت: وضعیت صنعت موتورسیکلت و تولید آن در چند سال اخیر در بدترین وضعیت ممکن بوده و ما در سه سال گذشته شاهد افت تولید 70 درصدی موتورسیکلت در کشور بوده ایم. یکی از دلایل کاهش تقاضا، افزایش قیمت موتورسیکلت به واسطه نوسانات قیمت ارز بوده است. از طرفی دیگر خرید و فروش موتورسیکلت های دست دوم کاربراتوری روی بازار تقاضا تاثیر گذاشته است. در این بین یکی از دلایل مهم که کاهش تولید را رقم زده، تصویب و اجرای قوانینی بوده که بدون کارشناسی و توان سنجی داخلی و نظرخواهی از انجمن صنعت موتورسیکلت صورت گرفته که از مهمترین آن می توان به قانون هوای پاک مصوبه طرح اسقاط موتورسیکلت های فرسوده اشاره کرد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از گسترش نیوز، وی ادامه داد: از 36 ماه گذشته تقریبا 21 ماه آن شرکت های تولیدی تعطیل بوده اند. سال گذشته تعداد 164 هزار موتورسیکلت تولید شد و در حال حاضر تا مهرماه سال جاری 52 هزار موتورسیکلت تولید شده است و در خوشبینانه ترین حالت تولید ما تا پایان سال به 90 هزار دستگاه خواهد رسید.
قیمت نجومی باتری موتورسیکلت های برقی
ضیامقدم در ادامه درباره میزان تولید موتورسیکلت های برقی گفت: آمار تفکیک شده ای از میزان تولید موتورسیکلت های بنزینی و برقی در دست نداریم، اما می توان گفت که موتورسیکلت های برقی کمتر از 5 درصد بازار را تشکیل می دهند، زیرا مشکلات قیمت و باتری برای آنها مطرح است. همچنین ایستگاه های شارژی برای این نوع موتورسیکلت ها در نظر گرفته نشده و باتری ها بعد از 2 الی 3 سال باید تعویض شوند. قیمت این باتری ها نیز متفاوت است و در برخی موارد نصف قیمت موتورسیکلت خریداری شده باید هزینه خرید باتری پرداخت کرد. به عنوان مثال اگر قیمت متوسط یک موتورسیکلت برقی بین 10 تا 15 میلیون تومان باشد، قیمت باتری آن بین 5 الی 6 میلیون تومان خواهد بود.

موتورسیکلت برقی

موتورسیکلت برقی


پیشنهاد برای افزایش استقبال از موتورسیکلت های برقی
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در خصوص یک پیشنهاد برای استقبال بیشتر از موتورسیکلت های برقی، بیان داشت: پیشنهادات زیادی را می توان مطرح کرد، اما مهمترین پیشنهاد این است که مالکیت باتری ها بر عهده دولت باشد. بر اساس این طرح یک سری ایستگاه به وجود می آید که باتری ها را تحویل و نمونه های نو را به متقاضیان تحویل می دهند. در نتیجه این پیشنهاد، دولت تامین باتری را بر عهده می گیرد و قیمت موتورسیکلت های برقی کاهش می یابد. همه با این پیشنهاد موافق هستند، اما باید تامین مالی صورت بگیرد و به تولیدکنندگان نیز اعلام شود که باتری ها از لحاظ اندازه و ابعاد به یک شکل باشد.
ضیامقدم در پایان درباره داشتن گواهینامه و پلاک برای موتورسیکلت های برقی، گفت: تمامی موتورسیکلت های برقی باید دارای پلاک و بیمه باشند. البته پیشنهاد داده بودیم که موتورسیکلت های کمتر از هزار وات نیازی به گواهینامه و پلاک نداشته باشند و پلیس نیز همراهی را کرده بود. ما در حال صحبت درباره این موضوع هستیم، زیرا اگر این کار انجام شوند بر میزان استقبال و فروش موتورسیکلت های برقی تاثیرگذار خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد