موضوعات داغ

برای گازسوز کردن پراید چقدر باید هزینه کرد؟

عکس مطلب اول
محسن جوهری رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG درباره وضعیت تولید مخازن CNG اظهار داشت: با توجه به افزایش تقاضا و محدود بودن ظرفیت تولید، قیمت این مخازن در بازار به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر از مجموع 10 شرکت تولید کننده مخازن CNG فقط دو شرکت فعال هستند. شرکت های کیت ساز نیز همین روند را دارند و باید از آنها حمایت شود تا مواد اولیه خود را وارد کند. شهروندان می توانند با مراجعه به سامانه WWW.IRNGV.ir برای گازسوز کردن خودروی خود اقدام کنند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از گسترش نیوز، وی در ادامه درباره هزینه گازسوز کردن خودروها گفت: هزینه گازسوز کردن به نوع خودرو بستگی ندارد و مهم حجم مخزن است. به عنوان مثال برای پراید می توان از مخزن 60 لیتر استفاده کرد و برای سایر خودروها این حجم متفاوت است. از نظر هزینه خودرویی مانند پراید قیمت تقریبی 4 میلیون تومان است. البته باید گفت که قیمت مخزن 60 لیتری قبل از سهمیه بندی بنزین 1 میلیون و 250 هزار تومان بود که اکنون 2 میلیون و 400 هزار تومان شده است. قیمت مخزن 100 لیتری نیز از 1 میلیون و 550 هزار تومان به 2 میلیون و 800 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی CNG در ادامه تصریح کرد: ما در برخی موارد با مخازنی مواجه هستیم که پیش از این بر روی خودرو دیگر نصب بوده اند و جایگاه ها نیز نمی توانند از سوخت گیری آنان جلوگیری کنند. معضلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، بحث بازرسی این نوع مخازن است که وزارت صنعت تا حدودی در این رابطه مقصر است. بازرسی خودروهای گازسوز غیرکارخانه ای از سال گذشته متوقف شده و امکان بررسی سلامت این خودروها وجود ندارد. لازم به ذکر است که عمر مخازن سی ان جی بین 15 تا 20 سال است.
جوهری در ادامه درباره آمار خودروهای تبدیل شده به گازسوز بیان داشت: بر اساس آمار حدود 918 هزار دستگاه توسط وزارت نفت به گازسوز تبدیل شده اند و آمار دیگری درباره سایر خودروهایی که به طریق دیگر گازسوز شده اند وجود ندارد. آمار غیر رسمی این تعداد را حدود 1 الی 2 میلیون دستگاه بیان می کند.
وی در پایان درباره کاهش عمر پیشرانه پس از تبدیل به نوع گازسوز گفت: اگر پیشرانه خودرو پایه گازسوز باشد پس از استفاده از سی ان جی مشکلی به وجود نمی آید و حداقل افت راندمان خواهیم داشت، زیرا پیشرانه بر اساس سوخت گاز طراحی شده است. اما اگر پیشرانه خودروی بنزینی که محفظه احتراق آن بر اساس همین سوخت طراحی شده را به گازسوز تبدیل کنیم، در این حالت مقداری افت راندمان و استهلاک خواهیم داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد