موضوعات داغ

خدمات متمایز پرشیا خودرو برای مالکان خودروهای کلاسیک ب ام و و مینی

عکس مطلب اول
تاریخچه ورود برند جذاب و جوان پسند ب.ام.و در ایران به ابتدای دهه 30 شمسی باز می گردد زمانی که در سال 1331 برادران هراتی شرکتی را به ثبت رساندند که نامش «شرکت ماشین‌آلات فلاحتی» بود. این شرکت ماشین‌آلات کشاورزی آلمان را به کشور وارد می‌کرد و به تازگی نمایندگی رسمی کمپانی BMW آلمان را هم در اختیار گرفته بود. وقتی اولین خودروی ب.ام.و یعنی مدل Isetta را وارد بازار ایران کردند، شاید فکر نمی‌کردند این برند روزی به یکی از نوستالژیک‌ترین و اولین انتخاب‌های مشتریان در بازار ایران بدل شود. امروزه تعداد دو دستگاه از مدل ایزتا در ایران باقی مانده است .قطعا آغاز حضور ب.ام.و در ایران با مدل Isetta بود. یک خودروی شهری کوچک که انجین موتورسیکلت ب.ام.و R125 آن را به حرکت در می‌آورد. هرچند در ابتدا تنها یک یا 2 دستگاه از این خودرو وارد بازار ایران شد اما کم‌کم در همان سال 1332، هشت دستگاه از مدل‌های گران‌قیمت و لوکس هم به کشور راه یافتند که بیش‌تر در اختیار درباریان قرار گرفتند. اما واقعیت این‌جاست که مدل 501 اولین ورود جدی ب.ام.و (به تعداد بسیار کم) به بازار ایران بود. این خودرو که از سال 1952 تا 1962 در مدل‌های 4 در، کوپه و کانورتیبل به تولید رسید، به عقیده کارشناسان از زیباترین کلاسیک‌های ب.ام.و است که طراحی آن با نگاهی به شاهکارهای دهه 30 میلادی انجام شده است. دست کم طبق آمارهای غیررسمی در حال حاضر 2 دستگاه از آن در ایران وجود دارد که یکی از آنها در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد و می‌توان گفت یکی از بهترین خودروهای آنتیک موجود در ایران است. البته طبق اسناد رسمی مدل‌های دیگری نیز از تولیدات دهه 50 میلادی کمپانی ب.ام.و به بازار ایران راه یافته است اما سرنوشت همه آنها روشن نیست. از جمله شاهکارهای ب.ام.و که امروز قیمت‌های میلیون دلاری دارد مدل 507 است. خودرویی که در سال 1956 ساخته شد و تا سال 1959 نیز در خط تولید قرار داشت و در آن دوران با قیمت 11 هزار دلاری یکی از گران قیمت‌ترین خودروهای جهان محسوب می‌شد. جالب است بدانید این خودرو که تنها به تعداد 252 دستگاه ساخته شد نیز در ایران از خود ردی برجای گذاشته است!

ب ام و

ب ام و

هرچند ب.ام.و در آن دوران از طریق نمایندگی رسمی خود محصولات مختلفی را وارد بازار ایران کرد که موتورسیکلت هم جزو آنها بود اما، هم‌زمان با آغاز ساخت خودروهای سری New Class در ابتدای دهه 60 میلادی (دهه 40 شمسی) بود که توانست نه‌تنها در بازار ایران که در بازارهای جهانی هم خوش بدرخشد.
این خودروها که زبان جدید طراحی و کیفیت را در خودروهای ب.ام.و نشان می‌دادند، بازارهای مختلفی را فتح کردند که بازار ایران نیز بخشی از آن بود. اولین نمونه از این خودروها مدل 1500 بود که در سال 1962 به تولید رسید و از موتور M10 با 4 سیلندر و 1.5 لیتر حجم بهره می‌برد. تعداد زیادی از این خودرو وارد ایران نشد اما مدل‌های 1600، 1800، 200 و 2002 که در سال‌های بعد ساخته شدند، توانستند در ایران بدل به خواستنی‌ترین خودروها شوند. خصوصا مدل 2002 به دلیل وزن کم و شتاب بالا به‌عنوان یک خودروی اروپایی تند و تیز یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های جوانان ایرانی در آن روزگار بود. هرچند خودروهای دیگری از این کمپانی باواریایی مثل مدل‌های E9 یا همان کوپه 2800 و 3000 سی اس به ایران وارد شدند اما، این خودروها قیمت نسبتا بالایی داشتند و از نظر قدرت هم در مرتبه بالاتری جای گرفتند. در سال‌های بعد مدل‌های E21 به‌عنوان اولین نسل از سری 3 نیز به کشور وارد شدند. هم‌چنین مدل‌های E12 یا همان سری 5 نسل اول که معروف ترین مدل آن در ایران مدل 518 است نیز از مهم‌ترین انتخاب‌های خانواده‌های ایرانی بودند.
در ادامه سری E30 به‌عنوان یکی از موفق‌ترین خودروهای تاریخ کمپانی ب.ام.و و دیگر مدل‌ها نیز کم‌کم به ایران راه یافتند. واردات ب.ام.و در دهه شصت شمسی یا هشتاد میلادی عمدتا توسط دانشجویانی ایرانی بود که در اروپا به تحصیل می پرداختند .در کل باید گفت خودروهای ب.ام.و در ایران یک نوستالژی تمام‌عیار هستند. زیرا بسیاری از ایرانی‌ها یا خودشان مالک یکی از این خودروها بوده‌اند و یا یکی از دوستان و بستگان‌شان یک ب.ام.و در اختیار داشته. از این رو خودروهای آن دوران، حالا بدل به خودروهای کلاسیک ارزشمندی شده‌اند که در میان علاقه‌مندان محبوبیت بسیاری دارند.

ب ام و

ب ام و

ساخته‌های این کمپانی از محبوب‌ترین خودروهایی به شمار می‌روند که کلکسیونرهای ایرانی علاقه مند به بازسازی و نگهداری آنها هستند. البته تا به‌امروز هیچ شرکت نمایندگی به ‌صورت رسمی اقدام به بازسازی و تامین قطعات این خودروها به درخواست علاقه‌مندان نکرده است و همه این خودروها به‌صورت شخصی بازسازی شده‌اند. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که پرشیا خودرو نماینده فروش و خدمات پس‌ازفروش خودروهای ب.ام.و و مینی در ایران ، به‌تازگی به سراغ تامین قطعات خودروهای کلاسیک ب.ام.و نیز رفته است و با درخواست مشتریان قطعات اصلی را بطور قانونی و در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه به دست مشتریان خواهد رساند .همچنین این شرکت به غیر از تامین قطعات خودروهای کلاسیک ب.ام.و که شامل مدل های ساخت 1960 الی 2005 می شود برنامه های دیگری برای فروش خودروهای کلاسیک ب.ام.و و مینی بصورت نقد و اقساط در نمایشگاه های منتخب خود در سطح شهر و همچنین ارائه خدمات بازسازی و تعیین اصالت برای خودروهای کلاسیک ب.ام.و و مینی را در دست اجرا دارد . بزودی فعالیت های پرشیا خودرو در زمینه خودروهای کلاسیک ب.ام.و ومینی اجرایی خواهند شد. با آغاز فعالیت رسمی واحد کلاسیک پرشیا خودرو گزارش تکمیلی در خصوص آن منتشر خواهیم کرد .

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد