موضوعات داغ

یخ زدایی بهتر جاده‌ها با استفاده از انگور! ابتکار یک محقق ایرانی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
برای سال‌ها، در ایران و سایر نقاط جهان، از شن، ماسه، نمک یا ترکیبی از موارد گفته شده، برای یخ‌زدایی جاده‌ها و معابر در فصل زمستان استفاده شده است. هر ساله با شروع فصول بارندگی، شاهد آماده شدن سازمان‌های راهداری در کشورهای مختلف جهان، برای پاکسازی هرچه سریع‌تر جاده‌ها از یخ و برف هستیم، که این‌کار معمولا با استفاده از شن و نمک صورت می‌گیرد. این ترکیبات، با وجود آن‌که برای پاکسازی مسیرها مفید هستند، اما مشکلات جانبی بسیاری را برای خودروها و زیرساخت حمل و نقل ایجاد می‌کنند. حال مطابق تحقیقات جدید، یک میوه می‌تواند بسیار بهتر از نمک، کار یخ‌زدایی جاده‌ها را انجام دهد.
مطابق آمار منتشر شده از سوی وزارت حمل و نقل ایالات متحده، روش‌های سنتی برف و یخ‌زدایی، سالانه 5 میلیارد دلار برای این کشور هزینه به همراه دارد. بخش اعظم این هزینه‌ها، به دلیل خساراتی است که نمک پاشی به جاده‌ها و اتوبان‌ها وارد می‌آورد. علاوه برآن، این مواد در صورت باقی مانده بر بدنه خودرو، موجب ایجاد خوردگی و زنگ زدگی می‌شوند. حال و مطابق یافته‌های جدید، انگور که تاکنون همه آن را به واسطه مصارف غذایی می‌شناختند، می‌تواند علاوه بر پاکسازی جاده‌ها از یخ و برف، هزینه‌های کمتری را به زیرساخت‌های حمل و نقل اعمال کند.

جاده زمستانی

جاده زمستانی

یافته‌های جدیدی که در بالا ذکر شد، براساس تحقیقات دانشگاه ایالتی واشنگتن بدست آمده‌اند. مطابق نتایج این تحقیقات، ضایعات انگور و برخی محصولات کشاورزی، برای زدودن یخ و برف از سطح جاده‌ها، بسیار مفید هستند. ترکیبی که در پوسته انگور و برخی محصولات کشاورزی همچون چغندر وجود دارد، مخلوطی سازگار با محیط زیست و متشکل از آب و نمک است. این یافته‌ها، توسط دو دانشجوی ارشد دانشگاه ایالتی واشنگتن، مهدی هنرجو نظری و Xianming Shi، دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشیاران مهندسی عمران و محیط زیست بدست آمده‌اند. مطابق این تحقیقات، هرساله 27 میلیون تن سدیم کلراید در سطح جاده‌های ایالات متحده رهاسازی می‌شود، که علاوه بر ایجاد خسارات برای جاده‌ها، موجب وارد آمدن ضرر به محیط زیست در طولانی مدت نیز می‌شوند.
براساس نتایج آزمایشاتی که توسط مهدی هنرجو نظری صورت گرفته، محلول حاصل از تخمیر طبیعی انگور، که از پوسته‌های این میوه حاصل می‌شود، می‌تواند یخ‌ و برف موجود بر سطح جاده را زودتر از نمک آب کند. علاوه برآن، به آسفالت جاده و زیرساخت آن، که معمولا بتنی است، خسارت چندانی وارد نمی‌کند. نمک با وارد آوردن خسارات به آسفالت جاده‌ها و زیرساخت آن، موجب رها شدن موادی همچون فسفر و اکسید فلزات در محیط زیست می‌شود، که در طولانی مدت برای سیاره ما مضر خواهند بود. البته هنوز تا زمان اجرایی شدن این ایده،‌ راهی نسبتا طولانی در پیش است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد