موضوعات داغ

یک مبدل کاتالیست را در حال انجام کار تماشا کنید +‌ فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
امروزه در بیشتر خودروها از مبدل کاتالیست استفاده می‌شود، اما معمولا نمی‌توان آن‌ها را دید. این قطعه داخل اگزوز قرار داده شده تا بتواند به بهترین شکل ممکن کارش را انجام دهد، و آلودگی‌های هیدروکربنی و مونواکسید کربن را کاهش دهد.
شاید گاهی اوقات به این فکر کنید که داخل مبدل کاتالیست شما حین کار چه اتفاقی می‌افتد. کانالی یوتیوبی هم مثل ما کنجکاو بوده، پس چند مبدل کاتالیست شفاف ساخته تا ببیند وقتی گازهای اگزوز از آن‌ها عبور می‌کند چه اتفاقی می‌افتد.
این کانال دو نوع مبدل ساخته است: یکی نسخه مخصوص خودرو که نصف شده و دیگری یک نسخه استوانه‌ای کوچکتر. هردوی این مبدل‌ها شفاف هستند و می‌توان اتفاقاتی که داخل آن‌ها رخ می‌دهد را دید.
در ابتدا اتفاق خاصی نمی‌افتد – مبدل کاتالیست‌ها باید برای شروع به کار ابتدا گرم شوند. اما پس از اینکه مقداری گاز وارد اگزوز می‌شود، رنگ این ماده به نارنجی روشن تغییر می‌کند. در نسخه بزرگتر، مهر و موم اکریلیک درست عمل نکرده و باعث می‌شود گاز اگزوز قبل از عبور از مبدل آتش بگیرد. مبدل کوچکتر عملکرد بهتری دارد، جایی که در نهایت میزبان برنامه خودش گازهای کاتالیز شده را مشتعل می‌کند.
https://www.aparat.com/v/2kAJD

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد