موضوعات داغ

بی ‌ام ‌و قصد دارد حداقل تا ۳۰ سال آينده به تولید موتورهای احتراق داخلی ادامه دهد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
اگرچه بی ‌ام ‌و در حال کار روی چندین خودروی الکتریکی است که اولین آن‌ها یعنی iX3 اواخر امسال رونمایی می‌شود، اما این دلیل نمی‌شود تولید موتورهای احتراقی را فراموش کند. این خودروساز آلمانی می‌داند سلطه خودروهای الکتریکی بر بازار خودرو به این زودی اتفاق نمی‌افتد و خودروهای بنزینی و دیزلی حداقل چندین دهه دیگر جایگاه خود را در بازار حفظ می‌کنند.
کلاوس فرولیچ رئیس بخش تحقیق و توسعه بی ‌ام‌ و به مشتریان این شرکت اطمینان داد تا چند دهه آینده به تولید موتورهای احتراقی ادامه خواهند داد. او گفته موتورهای توربودیزلی چهار و شش سیلندر تا ۲۰ سال آینده در دسترس خواهند بود و تولید موتورهای بنزینی تا ۳۰ سال آینده ادامه خواهد داشت.
البته این بدان معنا نیست که تغییرات مهمی در موتورهای بی ‌ام‌ و ایجاد نخواهد شد، چون قوانین و مقررات آلودگی در سراسر جهان ممکن است باعث توقف تولید موتور V12 شوند. این موتور ۶.۶ لیتری توئین توربو که در سدان لوکس M760i ایکس‌درایو مورد استفاده قرار گرفته، توان ۶۰۱ اسب بخار تولید می‌کند.
اما قیمت ۱۶۰ هزار دلاری آن باعث می‌شود مردم زیادی توانایی خریدن آن را نداشته باشند. بنابراین V12 از نظر فروش در حد انتظارات بی ‌ام‌ و ظاهر نشده، مخصوصا وقتی برای تطابق آن با مقررات آلودگی در دنیا نیاز به هزینه چندین هزار یورویی باشد. البته شاید به این زودی شاهد توقف تولید آن نباشیم، اما احتمال تولید آن پس از ۲۰۲۳ خیلی کم است.
در مورد موتورهای دیزلی، فرولیچ گفته موتور ۱.۵ لیتری سه سیلندر که در مدل‌های M550d و M50d استفاده شده دیگر تولید نخواهد شد. تولید موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی هم تا چند ماه آینده متوقف می‌شود و سدان M550d و تورینگ دیگر تولید نخواهند شد. تولید مدل‌های شاسی بلند X5، X6 و X7 هم پس از آن متوقف خواهد شد.
فرولیچ همچنین درباره پلتفرم الکتریکی جدید بی ‌ام‌ و صحبت کرد که از سال ۲۰۲۱ خودروهای هیبریدی تولید می‌کند که با هربار شارژ می‌توانند مسافت ۱۲۰ کیلومتری را طی کنند. این مدل‌ها مخزن سوخت بزرگتری دارند تا رانندگان مجبور نباشند برای طی مسافت‌های طولانی چندین بار سوخت‌گیری کنند.
او مدل بی ام و i4 که سال آینده عرضه خواهد شد را یک نسخه سری ۳ اما با باتری توصیف کرد که روی پلتفرم جدید شرکت ساخته شده است. او همچنین گفته تولید آزمایشی خودروهای سلول سوختی را از ابتدای همین دهه با مدل‌های شاسی بلند X6 و X7 آغاز می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد