موضوعات داغ

ابهام بر سر قیمت خودروهای یورو۵

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
خودروسازان وجود تحریم ها و توزیع سوخت بی کیفیت در کشور را عاملی می دانند که مانع از تولید خودروها با استاندارد یورو۵ می شود و سازمان حفاظت محیط زیست، تولید و فروش خودروهای داخلی از ابتدای سال ۹۹ را منوط به احراز استاندارد آلایندگی یورو۵ می داند. در همین حین هنوز بر سر قیمت این محصولات ابهام وجود دارد.
به نقل از دنیای اقتصاد، از سال آینده خودروهایی که با استاندارد یورو۵ تولید نشوند شماره گذاری نخواهند شد. فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو چندی پیش در حاشیه مراسم رونمایی از محصولات یورو۵ این شرکت، تاکید کرد ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها افزایش قیمت در پی نخواهد داشت.
البته هنوز سایپایی ها صحبتی مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود در پی ارتقای استاندارد آلایندگی نکرده اند.
گفته می شود در حدود ۱۰ میلیون یورو برای ارتقای استاندارد آلایندگی یورو۴ به یورو۵ سرمایه‌گذاری شده است.
البته چندان محتمل نیست که خودروسازان با وجود سرمایه گذاری های بزرگ یورویی حاضر باشند خودروهایی بر اساس استاندارد یورو۵ تولید کنند اما این خودروها را با قیمت های قبلی به فروش برسانند.
از طرف دیگر نیز کارشناسان معتقدند اخذ استاندارد یورو۵ مستلزم صرف هزینه بوده و روی قیمت تمام شده خودروها اثر افزایشی می‌گذارد. سرمایه‌گذاری در قطعه‌سازی و خودروسازی می‌تواند به افزایش قیمت محصول نهایی نیز منجر شود. گفته می شود ارتقای استاندارد آلایندگی خودروها از یورو۴ به یورو۵، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو هزینه دارد.
حداقل افزایش قیمتی که بابت ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی متصور می شود، حدود ۲۰۰ یورو است که با نرخ فعلی این ارز، چیزی حدود سه میلیون تومان از آب در می‌آید.
به هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا خودروسازان که همواره به دنبال افزایش قیمت محصولات خود (در راستای کاهش اثرات قیمت‌گذاری دستوری) هستند، از کنار فرصت ارتقای استاندارد یورو۵ برای افزایش قیمت می‌گذرند یا این وعده آنها نیز عملی نخواهد شد.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/1
این خودروسازهای خارجی که دو سال یه بار خودروهاشون رو فیس لیفت مکنن یا نسل جدید میدن بیرون که ۱۸۰ درجه متحول می‌کند خودروهاشون رو، آیا بدون هزینه این کار رو میکنن؟ چرا هر بار ۱۰ درصد نمیکشن رو قیمت پس؟ چون از سود فروش تحقیقات رو انجام میدن. حالا اگر خودروسازهای ما سود نمیکنن پس چرا تعطیل نمیکنن.
1398/11/2
خیلی جالبه، پیش فروش دنا پلاس توربو اتوماتیک که کردیم، حرفی از یورو ۴ نبود، ۴-۵ روز بعد از ثبت نام ، توی‌ قرار داد سایت دست بردن نوشتن یورو۴ !