موضوعات داغ

مرثیه‌ای برای مرگ یک اسطوره !

عکس مطلب اول
دنیایی عجیبی است ، هرساله از یک‌سو در یک نقطه از این کره خاکی خودروسازی جدید پا به عرصه رقابت می‌گذارد و از سویی دیگر خودروساز دیگری ورشکست شده و نامش از صفحه روزگار محو می‌شود . تا همین اواخر تبلیغات خودروهایی همچون ساب سوئدی و سدان‌های روور انگلیسی در رسانه‌ها مشاهده می‌شدند و هیچ خبری از نام‌های چینی نبود ولی اکنون در هیچ جای این کره خاکی خودروهای ساب سوئدی و سدان‌های روور انگلیسی به فروش نمی‌رسند و در عوض هستند تعدادی از خودروسازان چینی همچون جیلی و گریت‌وال که در یک‌قدمی ورود به بازار خودرو امریکا می‌باشند .

روور

روور

البته نام‌هایی نیز هستند که فقط مالکیت و سرمایه‌گذاری آنها ازاین‌دست به آن دست می‌شود و ممکن است متناسب با قدرت و توانایی مالک و سرمایه‌گذار ، آن نام نه‌تنها از نابودی نجات یابد بلکه افتخاراتی نیز کسب کند . نمونه بارز این مورد هم ولوو است ، زمانی که ولوو تحت مالکیت فورد قرار داشت در آستانه ورشکستگی بود ولی از سال 2010 که تحت مالکیت و سرمایه‌گذاری جیلی چین قرارگرفته ، نه‌تنها فروشش بهتر شده بلکه حتی در سال 2018 یکی از خودروهای ولوو به نام CX40 توانسته جایزه خودرو سال اروپا را کسب نموده و طالبان ولوو CX40 می‌بایست در صفی طولانی منتظر تحویل این خودرو باشند .

ساب

ساب

شاید کسی برای توقف تولید سدان‌های روور انگلیسی تأسف نخورد ولی در این میان هستند نام‌های ماندگاری که برای خود اسطوره‌ای بوده‌اند و اکنون در حال نابودی و مرگ تدریجی هستند . میتسوبیشی لنسر نیز یکی از این نام‌هاست که شاید کمتر کسی در اسطوره بودن سری EVO یا اوولوشن آن شک داشته باشد .

لنسر

لنسر

بگذریم که به دلیل بسته و انحصاری بودن بازار خودرویی ایران ، مردم ما متوجه تولد و مرگ بعضی از این نام‌ها نمی‌شوند ، ولی برای میتسوبیشی لنسر این شرایط کمی متفاوت است و مردم ایران از زمان معرفی اولین نسل میتسوبیشی لنسر در دهه پنجاه شمسی تاکنون با نام میتسوبیشی لنسر آشنا هستند و حتی تا همین چند سال پیش و قبل از تحریم‌های دور دوم ، میتسوبیشی لنسر در ایران نیز عرضه می‌شد و هم‌اکنون نیز می‌توان آگهی‌های فروش نمونه‌های صفرکیلومتر میتسوبیشی لنسر را در سایت‌های اینترنتی خریدوفروش خودرو مشاهده کرد . در همین سایت خودروبانک نیز به‌دفعات میتسوبیشی لنسر بررسی و نقد شده ، با خودروهای هم‌رده‌اش مقایسه شده و چندین مقاله در رابطه با آن منتشرشده است .

لنسر

لنسر

جریان ازاین‌قرار است که از سال 2017 به بعد تولید نسل هفتم میتسوبیشی لنسر متوقف‌شده و اگرچه هنوز در بعضی از بازارهای خودرویی منطقه‌هایی همچون عمان می‌توان آگهی فروش آخرین نسل میتسوبیشی لنسر را مشاهده نمود ، ولیکن میتسوبیشی لنسر در بازارهای خودرویی اصلی همچون آمریکا ، ژاپن ، اروپا و اقیانوسیه ارائه نمی‌شود و تنها نمونه فیس‌لیفت شده آن با نام گراند لنسر در کشورهای معدودی همچون چین و تایوان عرضه می‌شود . در این مقاله سعی داریم به معرفی نسل‌های قبلی میتسوبیشی لنسر و آخرین بازمانده آن یعنی گراند لنسر بپردازیم .

لنسر

لنسر

نسل اول میتسوبیشی لنسر در سال 1973 با کدهای اتاق A71/72/73/141/143/144 به بازار عرضه شد ، نسل اول میتسوبیشی لنسر در دهه پنجاه شمسی در ایران هم عرضه شد .

لنسر

لنسر

نسل دوم میتسوبیشی لنسر در سال 1979 با کدهای اتاق A172/174/175A به بازار عرضه شد . در این سال‌ها کشور عزیزمان درگیر جنگ ویران‌کننده بود ، بنابراین نسل دوم میتسوبیشی لنسر در ایران عرضه نشد .

لنسر

لنسر

نسل سوم میتسوبیشی لنسر یا اولین نسل لنسر Fiore در سال 1982 و به تعداد معدود به بازار عرضه شد . همان‌گونه که در بالا اشاره شد ، در این سال‌ها کشور عزیزمان درگیر جنگ ویران‌کننده بود و بنابراین نسل سوم میتسوبیشی لنسر هم در ایران عرضه نشد .

لنسر

لنسر

نسل چهارم میتسوبیشی لنسر یا دومین نسل لنسر Fiore در سال 1983 به بازار عرضه شد . هم‌زمان با ورود خودروهای کویتی به خاک کشورمان ، مردم ما با این نسل و نسل پنجم میتسوبیشی لنسر آشنا شدند .

لنسر

لنسر

نسل پنجم میتسوبیشی لنسر یا سومین نسل لنسر Fiore در سال 1988 با کدهای اتاق C61/62/63/64/72/73A به بازار عرضه شد . این نسل از میتسوبیشی لنسر و علی‌الخصوص نمونه هاچبک آن ، جزو جالب‌ترین و زیباترین خودروهای کویتی بودند که به ایران وارد شدند . هم‌اکنون نیز تعداد معدودی میتسوبیشی لنسر نسل پنجم در کشور تردد دارند و در سایت‌های اینترنتی خریدوفروش خودرو آگهی‌های فروش آنها را می‌توان مشاهده نمود .

لنسر

لنسر

نسل ششم میتسوبیشی لنسر یا چهارمین نسل لنسر Fiore در سال 1991 با کدهای اتاق CD5/7/CB2/3A به بازار عرضه شد . در دهه هفتاد شمسی شرکت الماس داران اقدام به واردات این نسل از میتسوبیشی لنسر نمود و این نسل از لنسر توانست جایگاه خوبی در بازار خودرویی تشنه ایران کسب کند . متأسفانه به دلیل وضع مجدد قوانین ممنوع کننده واردات خودرو ، نسل‌های بعدی میتسوبیشی لنسر به بازار خودرویی ایران عرضه نشدند . برای اولین بار میتسوبیشی لنسر اوولوشن با این اتاق در سال 1992 به بازار عرضه شد و نسل‌های دوم و سوم میتسوبیشی لنسر اوولوشن نیز از سال‌های 1994 الی 1996 با این اتاق به بازار عرضه شدند .

لنسر

لنسر

نسل هفتم میتسوبیشی لنسر یا پنجمین نسل لنسر Fiore در سال 1995 با کدهای اتاق CM2/5/CK4/6A به بازار عرضه شد . همان‌گونه که در بالا اشاره شد ، به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در آن مقطع زمانی ، این نسل از میتسوبیشی لنسر نیز به بازار خودرویی ایران عرضه نشد . نسل‌های چهارم ، پنجم ، ششم و ورژن دوم نسل ششم یا همان 6.5 میتسوبیشی لنسر اولوشن از سال 1996 الی 2001 با این اتاق به بازار عرضه شدند .

لنسر

لنسر

نسل هشتم میتسوبیشی لنسر یا ششمین نسل لنسر Fiore در سال 2000 با کدهای اتاق CS2/5/6A/5W به بازار عرضه شد ، این نسل از میتسوبیشی لنسر نیز به بازار خودرویی ایران عرضه نشد . نسل‌های هفتم ، ورژن دوم نسل هفتم یا همان 7.5 ، نسل هشتم و نسل نهم میتسوبیشی لنسر اولوشن از سال 2001 الی 2007 با این اتاق به بازار عرضه شدند .

لنسر

لنسر

نسل نهم میتسوبیشی لنسر یا هفتمین نسل لنسر Fiore در سال 2007 به بازار عرضه شد . مجدداً با لغو ممنوعیت واردات خودرو و گشایش ایجاد شده ، این نسل از میتسوبیشی لنسر نیز به بازار خودرویی ایران عرضه شد . نسل‌ دهم و آخرین نسل میتسوبیشی لنسر اولوشن از سال 2007 الی 2016 با این اتاق به بازار عرضه شد .

لنسر

لنسر

نسل نهم میتسوبیشی لنسر را می‌توان آخرین نسل تولید انبوه این خودرو دانست زیرا بعد از سال 2017 دیگر میتسوبیشی لنسر در ژاپن ، آمریکا و سایر کشورها عرضه نشد و به قولی نام لنسر با این نسل از خاطره‌های خودرو دوستان کشورهای زیادی محو شد . نسل دهم میتسوبیشی لنسر اوولوشن بر اساس نسل نهم میتسوبیشی لنسر ساخته شد و شاید بتوان گفت زیباترین و قوی‌ترین میتسوبیشی لنسر اوولوشن بوده که ارائه آن‌ هم در سال 2016 متوقف‌شده است .

لنسر

لنسر

و اما میتسوبیشی گراند لنسر موضوع این مقاله که امیدواریم علاوه بر تایوان و چین در ایران و سایر کشورها نیز عرضه‌شده و بتواند نام میتسوبیشی لنسر را کماکان زنده نگه‌دارد . در حقیقت میتسوبیشی گراند لنسر نمونه فیس‌لیفت شده نسل نهم میتسوبیشی لنسر است . میتسوبیشی گراند لنسر توسط شرکت طراحی معتبر ایتالیایی پنین‌فارینا طراحی‌شده ‌است ، میزان این تغییرات به‌اندازه‌ای است که شاید بیننده در نگاه اول متوجه نشود که این خودرو فیس‌لیفت خودرویی دیگر است .

لنسر

لنسر

ارتفاع و فاصله بین دو محور میتسوبیشی گراند لنسر کاملاً برابر با ارتفاع و فاصله بین دو محور نسل نهم میتسوبیشی لنسر هست‌ ، ولیکن میتسوبیشی گراند لنسر در طول 45 میلی‌متر و در عرض 10 میلی‌متر بزرگ‌تر از نسل نهم میتسوبیشی لنسر است .

لنسر

لنسر

زبان طراحی جدید خودروهای میتسوبیشی که با نام "Dynamic Shield" شناخته می‌شود در میتسوبیشی گراند لنسر نیز مشاهده می‌شود . مشخصه این زبان طراحی چراغ‌های جلو و قطعات کرومی می‌باشند که در کنار چراغ‌ها و روی سپر جلو قرار دارند .

لنسر

لنسر

در نمای جانبی نیز فرورفتگی‌هایی همچون میتسوبیشی لنسر اولوشن بر روی درب و گلگیر جلو اجراء شده است . در نمای عقب هم تغییرات در حدی است که نمی‌توان مشخصه‌های طراحی لنسر نسل نهم را در نمای عقب گراند لنسر مشاهده نمود .

لنسر

لنسر

فضای داخلی خودرو نیز کاملاً دگرگون ‌شده است و از موارد جدید می‌توان به نمایشگرهای 10.4 اینچی عمودی یا 8 اینچی افقی ، 4.3 اینچی معمولی و استفاده از نخ قرمز در دوخت چرم صندلی‌ها و پوشش چرمی روی داشبورد جلو اشاره نمود ، سامانه تهویه مطبوع نیز دو ناحیه‌ای است .

لنسر

لنسر

برای اینکه میتسوبیشی گراند لنسر لوکس‌تر به نظر آید به سنسورهای هشدار دهنده نقاط کور نیز مجهز شده و عایق‌های صوتی در اطراف هر چهارچرخ ، پشت داشبورد جلو ، طاقچه عقب ، سقف و اطراف تونل زیر کنسول میانی ، درپوش موتور و اطراف سانروف نیز تقویت ‌شده‌اند .

لنسر

لنسر

در بالاترین نمونه میتسوبیشی گراند لنسر جلو آمپر تماماً دیجیتال است و اطلاعات در سه فرم گرافیکی متفاوت بر روی صفحه جلوی راننده نمایش داده می‌شوند .

لنسر

لنسر

در قسمت موتور ، گیربکس و شاسی نیز تغییرات عبارت‌اند از استفاده از موتور 1.8 لیتری MIVEC جدید با کد 4J10 به‌جای موتور 1.8 لیتری MIVEC با کد 4B10 که با تنظیمات جدید قدرت آن از 143 اسب بخار به 141 اسب بخار و گشتاور آن‌هم از 179 نیوتن بر متر به 175 نیوتن بر متر کاهش ‌یافته است.

لنسر

لنسر

در قسمت گیربکس نیز متأسفانه مجدداً از پاشنه آشیل و عامل مرگ تدریجی میتسوبیشی لنسر یعنی گیربکس CVT استفاده‌ شده است ، البته گیربکس CVT8 جاتکو جایگزین گیربکس CVT2جاتکو ‌شده است . هرچند در سال 2007 میتسوبیشی لنسر اولین خودروی سبکی بود که با گیربکس CVT به بازار آمریکا عرضه شد ، ولی میتسوبیشی درزمینه انتخاب و استفاده از گیربکس CVT در لنسر دچار دوگانگی شد . زیرا از یک‌سو میتسوبیشی با معرفی لنسر اوولوشن سعی در معرفی خودرو لنسر به‌عنوان سدانی اسپرت داشت و از سویی دیگر ارائه گیربکس CVT باعث شده بود تا لنسر خودرویی کسل‌کننده شناخته شود و روزبه‌روز از میزان فروش آن کم شود . به همان اندازه که گیربکس CVT باعث کسل‌ شدن میتسوبیشی لنسر شده ، به همان اندازه باعث کاهش مصرف سوخت میتسوبیشی لنسر نیز شده و میتسوبیشی گراند لنسر از لحاظ مصرف سوخت نسبت به خودروهایی همچون تویوتا کرولا و نیسان سنترا عملکرد بهتری دارد . میتسوبیشی گراند لنسر با یک لیتر بنزین به‌طور متوسط پیمایشی برابر با 15.7 کیلومتر دارد به بیانی دیگر مصرف متوسط میتسوبیشی گراند لنسر در هر 100 کیلومتر برابر با 6.3 لیتر است . وزن میتسوبیشی گراند لنسر 1420 کیلوگرم است‌ و با موتور 1.8 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن برابر با 10.4 ثانیه است که برای خودرویی با این وزن و موتور 1.8 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT قابل‌قبول است .

لنسر

لنسر

کماکان میتسوبیشی گراند لنسر در هر چهارچرخ دارای تعلیق کاملاً مستقل است . البته هم ‌قطر میله‌ موج‌گیر جلو و هم ‌قطر میله ‌موج‌گیر عقب در راستای بهبود عملکرد تعلیق خودرو تغییر داده‌شده‌اند .

لنسر

لنسر

شرکت میتسوبیشی عمیقا قصد دارد گراند لنسر را در تایوان به‌عنوان سدانی اسپرت و جوان‌پسند معرفی نماید . در اکثر تبلیغات میتسوبیشی گراند لنسر از افراد مشهور ولی جوان تایوان استفاده‌ شده است و علاوه بر این میتسوبیشی همایش‌هایی در پیست‌های مسابقه برگزار نموده است .

لنسر

لنسر

پس از گذشت چند سال از توقف تولید میتسوبیشی لنسر ، در مقاطع زمانی متفاوتی خبرهایی متعدد در رابطه با تولید مجدد میتسوبیشی لنسر منتشر شده و رندرهای گرافیکی زیادی نیز تهیه و منتشر شده است . با توجه به اینکه میتسوبیشی هم جزو اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی است ، آخرین رندر گرافیکی بر اساس رنو مگان تهیه و منتشرشده است .

لنسر

لنسر


سخن آخر:
شاید بتوان گفت دلیل اصلی و ریشه‌ای انقراض سدان‌های میتسوبیشی عملکرد خود این شرکت است . در همان سال‌هایی که نسل اول میتسوبیشی لنسر به بازار عرضه شد ، اولین خودرو سدان کوچک شرکتی کره‌ای که در آن زمان گمنام بود با همکاری و در اختیار گذاشتن موتورهای 1.2 و 1.4 و 1.6 لیتری میتسوبیشی به بازار عرضه شد . این خودرو همان هیوندای پونی بود که در سال 1975 میلادی یعنی تنها دو سال بعد از عرضه نسل اول لنسر به بازار عرضه شد و موفقیت آن نردبانی شد برای ترقی سایر خودروهای کره‌ای همچون هیوندایی الانترا و کیا سراتو .

هیوندای پونی

هیوندای پونی

شاید کمتر کسی در این موضوع شک داشته باشد که خودروهای کره‌ای روزبه‌روز عرصه رقابت را برای سایر تولیدکنندگان خودرو تنگ‌ و تنگ‌تر می‌کنند و ممکن است در همین دهه شاهد تولید توقف مزدا 3 نیز باشیم . همان‌گونه که همکاری فنی میتسوبیشی و در اختیار گذاشتن موتورهایش به خودروسازان کره‌ای منجر به انقراض سدان‌های خودش شده است ، ممکن است همکاری فنی میتسوبیشی و در اختیار گذاشتن موتورهایش به خودروسازان چینی در آینده منجر به انقراض سدان‌های کره‌ای شود .
از سویی دیگر پس از فروپاشی نظام کمونیستی و سلطه آن بر کشورهای اروپای شرقی و جان گرفتن نام‌هایی همچون اشکودا اوکتاویا در زیر بال‌وپر فولکس‌واگن‌‌‌ ، سال‌به‌سال به فروش اشکودا اوکتاویا نمونه RS افزوده شد و در مقابل سال‌به‌سال از فروش خودروهای اسپرتی همچون میتسوبیشی لنسر اولوشن کاسته شد .
در پایان شمارا به دیدن ویدئو میتسوبیشی گراند لنسر دعوت می‌کنیم .

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/6
بسیار عالی
فقط یک یا دو نسل نیستند توی اینجا
EVO5-6-7
مدل قبل از نسل اخر ک توی بازار جهانی عرضه شد