موضوعات داغ

دلایلی که باعث ترکیدن باتری خودرو می شود

عکس مطلب اول
یکی از اصلی ترین دلایل ترکیدن باتری خودرو به وجود آمدن اتصال کوتاه در دو سره قطب های آن است. در برخی مواقع تعمیرکاران جهت انجام تست قدرت باتری اقدام به این کار می کنند که بسیار خطرناک و اشتباه است.
1 - اتصال کوتاه دو سره قطب ها
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایران جیب، اتصال کوتاه در دو سره قطب های باتری از اصلی ترین دلایل ترکیدن باتری خودرو است. در برخی موارد نیز تعمیرکاران برای انجام تست قدرت باتری اقدام به این کار می کنند که کاری بسیار خطرناک و اشتباه است. مورد بعدی ایجاد اتصال کوتاه در دو سر قطبهای باتری توسط استارت سیستم، بدلیل معیوب و یا کثیف بودن کلکتور سیم پیچ آن است که این امر با سرویس استارت و تمیز کردن ذغال های ما بین کلکتورها مرتفع می شود. لذا یکی از پیشنهادات باز کردن استارت موتور و سرویس آن است.
2 – انسداد دریچه ها و مسدود شدن بخار اسید در داخل باتری
همه باتری های اسیدی برای ایجاد یک شرایط اطمینان، دریچه هایی برا خروج بخارات اسید دارند که در صورتی که بخار اسید تصاعد کند از طریق این روزنه ها خارج شود. حال اگر این دریچه ها به هر علتی مسدود شوند، بخار اسید نمیتواند خروج شود و شرایط برای انفجار باتری مهیا می شود. برای جلوگیری از انسداد این دریچه ها باید باتری ها را طوری در کنار هم قرار داد و یا بست روی باطری را محکم کرد که این دریچه ها مسدود نشوند.
3 – شارژ بیش از حد باتری
دلیل دیگری که می تواند باعث بوجود آمدن شرایط ترکیدن باتری شود، شارژ بیش از حد مجاز آن توسط شارژر یا دینام است. این امر باعث جوش آمدن اسید و تصاعد بخار اسید از آن می شود که این بخار قابل انفجار بوده و تجمع آن در باتری این امر را تشدید می کند. لذا سطح ولتاژ شارژ نگهداری باتری که پیوسته روی آن قرار دارد حائز اهمیت است. لازم بذکر است کلیه شارژرها مجهز به سیستمی برای تنظیم سطح ولتاژ و همچنین محدود كردن جریان شارژ باتری با توجه به مشخصات باتری دارند.
4 – رعایت نکردن اصول سرویس و نگهداری باتری
سرویس و نگهداری و سیستم شارژ باتر ی با توجه به مواردی که در قبل به آن اشاره شد باید در دوره های زمانی مناسب و با دقت انجام شود. باتری هایی که Sealed نیستند و نیاز دارند تا سطح آب باتری آنها کنترل شود تا لایه های سربی باتری، درون آب اسید قرار داشته باشند و همچنین قطب های باتری و سرباتری که به آن متصل هستند تمیز باشند و به اصطلاح سولفاته نباشند. با رعایت این موارد شما می توانید عمر مفید باتری خود را افزایش دهید.
5 - عدم کیفیت باتری های تولید شده
همیشه برای خرید یک کالا باید به مرغوبیت و کیفیت کالا اهمیت داد. البته باید گفت که مرغوبیت و کیفیت بالا، هزینه بیشتری نیز خواهد داشت، اما باید به این نکته مهم توجه داد که این هزینه در شرایط های حساس به سود شما خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد