موضوعات داغ

از موتور W16 بوگاتی تا پایان دهه ۲۰۲۰ استفاده خواهد شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
موتور W16 که در گران‌ترین خودروی دنیا یعنی لا وُیچر نوآر و همچنین سریع‌ترین خودرو مخصوص جاده دنیا یعنی بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰+ از آن استفاده شده است، از اواخر دهه ۹۰ میلادی تاکنون به تولید می‌رسد. قبل از آن در مدل EB 118 محصول ۱۹۹۸، EB 218 محصول ۱۹۹۹ و شیرون ۱۸/۳ محصول همان سال از موتور W18 استفاده شد.
این سه مدل مثل ویرون ۱۸.۴ محصول ۱۹۹۹ از موتور تنفس طبیعی استفاده می‌کردند. اما بوگاتی تصمیم گرفت در خودرو مفهومی ویرون محصول ۲۰۰۰ از موتور ۸ لیتری W16 استفاده کند. آن مدل از موتور کواد توربو بهره می‌برد که همچنان در شیرون مورد استفاده قرار می‌گیرد و توان ۱۵۷۷ اسب بخار تولید می‌کند.
اگر از طرفداران موتور W16 هستید این مژده را به شما بدهیم که بوگاتی فعلا قصد بازنشسته کردن آن ندارد. با وجود قوانین ضدآلودگی سفت و سخت، رئيس بوگاتی گفته حداقل تا پایان این دهه هم از این پیشرانه استفاده خواهند کرد. استیون وینکلمن این موتور ۸ لیتری را یک موتور منحصر به فرد خطاب کرده که ارزش آن هرگز کاهش نمی‌یابد. با توجه به اینکه هیچ خودروساز دیگری از این موتور شانزده سیلندر افسانه‌ای استفاده نمی‌کند، W16 قطعا یک موتور منحصر به فرد است.
وینکلمن در ادامه گفته هربرت دیس رئیس گروه فولکس واگن ارزش واقعی موتور W16 را می‌داند، بنابراین قصد ندارد به زودی آن را از خط تولید کنار بگذارد.
این یعنی جانشین شیرون هم از این پیشرانه قدرتمند بهره خواهد برد، اما احتمالا مدل دوم بوگاتی که خودرویی برای استفاده روزمره خواهد بود از یک موتور کاملا متفاوت استفاده خواهد کرد و شاید حتی از موتور احتراق داخلی استفاده نکند. البته به زودی قرار نیست شاهد رونمایی از جانشین شیرون باشیم، چون تولید این ابرخودرو تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه دارد. هنوز ۱۰۰ نسخه دیگر از این مدل برای خریداری باقی مانده، البته برای کسانی که بتوانند ۳ میلیون دلار برای آن بپردازند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد