موضوعات داغ

تولید کاتالیست با تکنولوژی روز دنیا در ایران

عکس مطلب اول
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: از سال آینده طبق مصوبه سازمان محیط زیست، ایران خودرو ملزم به تولید محصولاتی با استاندارد آلایندگی یورو5 بوده و در این راستا باید تلاش کرد تا تمام زیرساخت های لازم جهت تحقق این هدف فراهم شود.
فرشاد مقیمی در حاشیه بازدید از شرکت ایران دلکو و افتتاح مجهزترین و پیشرفته¬ترین آزمایشگاه تخصصی کاتالیست خودرو در این شرکت اعلام کرد: این مجموعه با در اختیار داشتن تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی به روز در کنار خط تولید کاتالیست خودرو می¬تواند سهم بسزایی در دستیابی به اهداف کلان صنعت خودرو در زمینه تولید خودروهایی با آلایندگی کمتر ایفا کند. در همین حال محمد مولوی¬زاده مدیرعامل شرکت ایران دلکو افزود: در این آزمایشگاه تمامی آزمون‌های تعیین مشخصات فیزیکی و شیمیایی و فعالیت کاتالیست در شرایط مختلف بررسی شده و همچنين کنترل کیفیت مواد اولیه تولید مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
محمد مولوی¬زاده با اشاره به سرمایه¬گذاری¬های انجام شده جهت تجهیز این آزمایشگاه در راستای مشخص شدن نحوه عملکرد کاتالیست‌های تولیدی و دوام آنها افزود: شرکت ایران دلکو یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ¬ترین تولید کنندگان کاتالیست در کشور به شمار می¬رود که سهم قابل توجهی در تامین کاتالیست خط تولید خودروسازان و همچنین بازار قطعات یدکی را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل شرکت ایران دلکو در خصوص این آزمایشگاه بیان کرد: این مرکز ضمن تست کیفیت انواع کاتالیست‌های تولیدی این شرکت، قادر به تست کاتالیست‌های تولیدی توسط سایر شرکت‌های داخلی نیز خواهد بود و این شرکت برای تجهیز آزمایشگاه خود تلاش‌های زیادی برای وارد کردن جدیدترین دستگاه‌ها از کشورهایی همچون آمریکا کرده و این اقدام با توجه به تحریم‌های سخت علیه ایران، بسیار پر هزینه بوده است.
وی گفت: شرکت ایران دلکو با توجه به افزایش شمارگان تولید در شرکت‌های خودروسازی، در هشت ساعت کاری روزانه حدود پنج هزار قطعه کاتالیست و مجموعه اگزوز تولید می¬کند و در حال حاضر سهمی 25 درصدی از کاتالیست¬های متعلق به محصولات ایران خودرو را دارد که این سهم قابل افزایش است.

ایران دلکو

ایران دلکو

مولوی زاده تصریح کرد: ایران دلکو برای گسترش فعالیت خود، امروز با حضور مدیران عامل ایران خودرو و ساپکو آزمایشگاه تولید کاتالیست‌ را نیز افتتاح کرد تا گام موثر دیگری در راستای رشد کیفیت تولید این محصول مهم در ایران برداشته باشد.
وی در خصوص سهم این شرکت از بازار کاتالیست گفت: این شرکت به طور میانگین 40 درصد کاتالیست‌های گروه خودروسازی سایپا و حدود 25 درصد کاتالیست‌های گروه خودروسازی ایران خودرو را تامین می‌کند و در عین حال سهمی 90 درصدی هم از کاتالیست‌های موجود در بازار قطعات یدکی کشور را در اختیار دارد.
در همین حال محمد مولوی¬زاده مدیرعامل شرکت ایران دلکو با بیان اینکه این شرکت با تجهیز خطوط تولید در آینده نیز کاتالیست محصولات جدید ایران خودرو را تامین خواهد كرد، افزود: سال آینده با نصب پیشرانه EC5 روی محصولات ایران خودرو، پیش‌بینی می‌شود که میانگین سهم ایران دلکو در تامین کاتالیست محصولات این خودروساز وطنی افزایش یابد.
مولوی¬زاده خطاب به مسئولان ایران خودرو و ساپکو اظهار کرد که با توجه به بالا رفتن قیمت جهانی فلزات گران¬بهایی همچون رودیوم و پالادیوم که نقش اصلی را در کاتالیست به عهده دارند، نیاز به پرداخت مطالبات معوقه از ایران خودرو را دارد تا بتواند در شرایط تحریم همچنان مواد اولیه خط تولید خود را تامین کند.
وی در ادامه صحبت‌های خود به طلب 70 میلیارد تومانی از ایران خودرو و 80 میلیارد تومانی از سایپا اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود خودروسازان به جای پرداخت¬های 120 روزه، دوره پرداخت مطالبات قطعه سازان را کوتاه¬تر کنند تا با تامین نقدینگی لازم برای خرید مواد اولیه روند تامین قطعات مورد نیاز خطوط تولید آنان تسریع شود.
وی افزود: در شرایط فعلی و کمبود ارز در کشور، محدودیت تامین دو فلز گران¬بهای رودیوم و پالادیوم یک چالش اصلی برای تولید و تامین کاتالیست به شمار می‌رود و به همین دلیل واردات این فلزات گران‌بها از کشورهایی همچون آفریقای جنوبی و چین، کار بسیار دشواری است. وی همچنین افزود: با توجه به اینکه 90 درصد مواد اولیه لازم برای تولید کاتالیست خارجی است، خودروسازان و دستگاه¬های اجرایی ذی‌ربط باید همکاری¬های لازم در جهت تامین ارز موردنیاز واردات این اقلام را در دستور کار قرار دهند.
مولوی¬زاده با بیان اینکه در شرایط فعلی و به دلیل مشکل تامین مواد اولیه، این شرکت تنها با 30 درصد ظرفیت اسمی خود در حال تولید است، افزود: با این حال این مجموعه توان لازم برای تولید کاتالیست‌های پیشرانه EC5 را داراست و به طور حتم با تامین نقدینگی از سوی خودروسازان این روند تسریع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ایران خودرو قصد دارد که از سال آینده پیشرانه EC5 را روی محصولاتی اعم از پژو 207 و 301 نصب کند، گفت: این شرکت هم اکنون نیز قادر به تولید این نوع کاتالیست به صورت نیمه اتوماتیک بوده، اما با وارد کردن دستگاه‌هایی جدید از اروپا، از سال آینده این کاتالیست¬ها با استاندارد آلایندگی یورو5 با دقت و کیفیتی بالاتر و به صورت انبوه تولید خواهد شد.
این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد