موضوعات داغ

انصراف دادگستری آمریکا از اقامه دعوا علیه بی ام و، هوندا و فولکس واگن

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
از ماه سپتامبر سال 2019، وزارت دادگستری آمریکا وارد دعوایی علیه سه شرکت خودروسازی بی ام و، هوندا و فولکس واگن شد. این سه خودروساز از استانداردهای آلایندگی سخت‌گیرانه ایالت کالیفرنیا پیروی کرده و به دستور ریاست جمهوری در خصوص بازگشت استانداردهای مصرف سوخت بی توجهی کرده بودند.
آغاز این تحقیقات فدرال به دستور ترامپ باز می‌گردد. او برای خلاص کردن خودروسازان آمریکایی از شر استانداردهای سخت‌گیرانه محیط زیستی و کمک به رونق تولید، دستور داد استانداردهای آلایندگی قدیمی مجددا بازگشته و جایگزین استانداردهای جدید شوند. اما این دستور به مذاق برخی ایالات پیشرو همچون کالیفرنیا چندان خوش نیامد.
ایالت کالیفرنیا همواره توجه ویژه‌ای به مباحث محیط زیستی داشته و از زمان وضع قانون هوای پاک در سال ۱۹۷۰ میلادی به دنبال ایجاد شرایطی برای تدوین قوانین مخصوص خود بوده است. به جز کالیفرنیا هیچ ایالت دیگری در آمریکا قادر به انجام این‌کار نیست، با این وجود دیگر ایالات می‌توانند در صورتی که تمایل داشته باشند از قانون کالیفرنیا پیروی کنند.
در ماه جولای 2019 برخی خودروسازان از جمله فولکس واگن و هوندا اعلام کردند از استاداردهای آلایندگی ایالت کالیفرنیا پیروی خواهند کرد. این اقدام واکنش سخنگوی سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده را در پی داشت و چند ماه بعد نیز تحقیقات فدرال در این مورد آغاز شد. حال روز جمعه وکلای وزارت دادگستری آمریکا اعلام کردند این خودروسازان قانونی را زیرپا نگذاشته‌اند. با این وجود به نظر نمی‌رسد نبرد حقوقی دولت ترامپ و ایالت کالیفرنیا در خصوص استانداردهای آلایندگی به پایان رسیده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد