موضوعات داغ

نگاهی به قیمت پراید در بازار آزاد، بهایی گزاف برای ارزان‌ترین خودرو داخلی + جدول قیمت بهمن ماه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول
رشد سرسام آور قیمت پراید در طی دو ماه گذشته موجب حیرت تمامی فعالان حوزه خودرو در کشورمان شده و البته نمادی از تحلیل قدرت خرید مصرف‌کنندگان ایرانی است. افزایش قیمت پراید طی یک دهه به بیش از سه برابر رویه مرسومی برای بازار خودرو نیست و موجب سرمایه‌ای شدن خودرو شده است. البته رشد قیمت خودروهای داخلی منحصر به پراید نیست و اکثر آن‌ها رشدی مشابه را تجربه کرده‌اند. در صورتی که شرایط بازار روندی آرام و منطقی داشت و شاهد بازگشت تحریم‌های خودروسازی نبودیم، انتظار می‌رفت خودروهای داخلی که اکثرا محصولاتی قدیمی و از مد افتاده هستند به تدریج با محصولات جدیدتر و به خصوص چینی‌های رنگارنگ جایگزین شوند، با این وجود شرایط کاملا برعکس پیش رفته و این خودروهای نه چندان جالب توجه، با قیمت‌هایی نجومی در بازار خرید و فروش می‌شوند.
بخشی از سناریو افزایش قیمت پراید به روزهای پایانی سال مربوط می‌شود. در این روزها شاهد افزایش شدید بهای خودرو هستیم، چرا که سودجویان سعی دارند از تمایل مشتریان ایرانی برای تعویض خودروهای خود در آستانه سال جدید نهایت استفاده را ببرند. بخش دیگری از افزایش قیمت پراید مربوط به اخبار منتشر شده در خصوص توقف تولید این خودرو است. مطابق اعلام سایپا تولید پراید 132 یا سایپا 132 از دی ماه امسال متوقف شده و تولید دو خودرو دیگر این خانواده یعنی سایپا 111 و سایپا 131 نیز در سال 99 متوقف خواهد شد. هنوز خبری در خصوص توقف تولید پراید وانت یا سایپا 151 منتشر نشده و انتظار می‌رود تولید این خودرو همچنان ادامه داشته باشد، همان‌گونه‌ای که تولید وانت پیکان تا سال‌ها پس از توقف تولید نسخه اصلی پیکان ادامه یافت.

سایپا 151

سایپا 151

رشد قیمت پراید در بازار تاثیر مخربی بر ارزش خرید این خودرو گذاشته و حال مصرف‌کنندگان ایرانی به سختی قادر هستند تا نمونه صفرکیلومتر ارزان‌ترین خودرو داخلی را خریداری نمایند. به همین دلیل بسیاری از مشتریان نسبت به خرید خودروهای دست دوم اقدام می‌کنند که این مورد نیز پاسخگوی بحران ایجاد شده نخواهد بود، چرا که خودروهای دست دوم سالم و ارزشمند کمیاب هستند و به سادگی قادر به یافتن آن‌ها نخواهید بود. در جدول زیر نگاهی به قیمت پراید در بازار داشته‌ایم. قیمت دو محصول پرفروش خانواده پراید یعنی سایپا 111 و سایپا 131 در این جدول لحاظ شده تا دید بهتری برای خریداران بازار خودرو فراهم شود.
مدلسال ساختکارکردرنگبدنهقیمت
سایپا 111139677,000 کیلومترمشکیبدون رنگ50 میلیون تومان
سایپا 111139558,000 کیلومترسفیدیک لکه رنگ48 میلیون تومان
سایپا 111139383,000 کیلومترآبیبدون رنگ44 میلیون تومان
سایپا 1311390170,000 کیلومترسفیددولکه رنگ33 میلیون تومان
سایپا 1311393299,000 کیلومترمشکییک لکه رنگ38 میلیون تومان
سایپا 131139598,000 کیلومترمشکیبدون رنگ47 میلیون تومان

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/28
سرنوشت غم انگیز پروژه ای بخاطر ارزانی و مقرون به صرفگی

فورد فستیوا رو زمانی مزدا بخاطر مقرون به صرفه بودن به عنوان مزدا پراید
در بین محصولات خودش جا داده بود

و مزدا پراید رو کیامورز کره در ورژن ساده تر شده اش
به تولید رساند که در ایران با نام نسیم( بدون صندوق) و صبا ( صندوق دار)
اوایل مونتآژ و بعد داخلی سازی یا به عبارتی نابود سازی کرد!

اما چیزی که اکنون تولید میشه قبل از اینکه از کارخونه بخاد خارج بشه شرایط از رده خارج شدن و اسقاط شدن داره!

از همان اول تمامی قطعات بکار رفته در آن معیوب و مشکل دار و زیر ضعیف ترین استاندارد های رایج هستند که هیچ بلکه تماما خردیار بی نوا رو مجبور به تعویض یکی یکی قطعات خواهند کرد

و این در حالی هست که بازار اجناس تقلبی چینی و ایرانی برای این ماشین در داخل تمام چیزی هست که به عنوان لوازم یدکی در دسترس هست!

پس عملا کسی نمی بایست دیگ بره و این محصول رو تحت عنوان صفر کیلومتر خریداری کنه!
با چه امید و پشتوانه ای؟!

حتی اگر انرا 15 میلیون تومان هم بفروشند باز مشکل کیفیت ماشینهایی که تحویل میدن و نبود قطعات یدکی قابل اطینان هر کدام به تنهایی برای فراری دادن خریدار باید کافی باشند!