موضوعات داغ

اخذ مالیات جدید از نقل و انتقال خودرو شایعه از آب درآمد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
این روزها خبری با موضوع اخذ مالیات جدید از خرید و فروش خودرو در بودجه 99 در فضای رسانه ای کشور منتشر شده است. پیگیری های صورت گرفته از کمیسیون تلفیق نشان می دهد که این موضوع در حد یک شایعه بوده و صحت ندارد. پس از انتشار این شایعه برخی از فعالان بازار و فروشندگان خودروی خود را به بازار آورده تا پیش از تصویب این مصوبه و اخذ مالیات بتوانند خودروی خود را به فروش برسانند. این شایعه تا حدودی بر قیمت خودرو در بازار اثر گذاشت و باعث سیر نزولی قیمت ها شد. البته اگر چه این خبر شایعه برخی رسانه ها عنوان شده، اما این نوع مالیات گیری با عنوان مالیات عایدی سرمایه در بودجه 99 در نظر گرفته شده که هنوز در حال چکش کاری است. مالیات عایدی سرمایه به این معناست که اگر سرمایه گذاری اقدام به فروش دارایی با قیمتی بیشتر از قیمت خرید کند، روی مازاد قیمت دارایی او مالیات وضع خواهد شد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، در یک سال گذشته جذابیت بازارهای سرمایه گذاری غیر مولد مانند طلا، ارز و خودرو باعث ورود حجم زیادی از نقدینگی کشور به این حوزه ها شده است. در این شرایط مالیات عایدی سرمایه می تواند از مسکوت ماندن این سرمایه ها جلوگیری کند. در شرایط کنونی به دلیل اختلاف زیاد قیمتی بین کارخانه و بازار، دلالان زیادی در بازار خودرو حضور دارند و این نوع مالیات گیری می تواند به نوعی از سوداگری خودرو ممانعت کند.
محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص شایعه اخذ مالیات بر خرید و فروش خودرو اظهار داشت: دریافت هر نوع مالیاتی نیاز به مصوبه مجلس دارد و تا کنون هیچ طرحی در مجلس در این خصوص مطرح نشده و دولت نیز هیچ درخواستی نداده است. بنابراین همچنان دریافت مالیات از نقل و انتقال خودرو به روال گذشته بوده و تغییری نخواهد کرد. البته تنها اتفاقی که در رابطه با اخذ مالیات جدید از خودرو در لایحه بودجه 99 دیده شده، اخذ مالیات از خودروهای لوکس بوده که به پیشنهاد و تصویب کمیسیون تلفیق رسیده تا ردیف های درآمدی آن در بودجه 99 لحاظ شود. در صورت تصویب این طرح و تبدیل شدن به قانون، مالکان خودروهای لوکس باید در چارچوب تعیین شده مالیات پرداخت کنند.
این عضو کمیسیون تلفیق افزود: کف دریافت مالیات از خودروهای لوکس یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است بنابراین با توجه به اینکه خودروهای سواری تولید داخل در بازه قیمتی زیر یک میلیارد تومان قرار می‌گیرند، این مالیات شامل حال دارندگان این خودروها نخواهد شد. این نماینده مجلس تاکید کرد این مالیات شامل خودروهای تجاری نیز نمی شود.
فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی و تلفیق مجلس نیز با تایید نظر کوهکن می گوید: در بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق پیشنهادی در ارتباط با تغییر در ساز و کار اخذ مالیات از نقل و انتقال خودرو مطرح نشده است و تنها اعضای کمیسیون تلفیق پیشنهاد کردند دولت بتواند از محل دریافت مالیات از خودروهای لوکس برای خود درآمد جدیدی تعریف کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد