موضوعات داغ

توضیح گمرک درباره مصوبه ترخیص خودروهای مانده در گمرک

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
با مصوبه اخیر هیات دولت، شرایطی فراهم شده تا 5100 دستگاه خودرو که درگمرکات و مناطق آزاد دپو شده اند، تعیین تکلیف و ترخیص شوند. بر این اساس خودروهای فاقد ثبت سفارش، خودروهای بالای 2500 سی سی و بالاتر و خودروهای دارای پرونده قضایی مشمول این مصوبه نمی شوند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، مهرداد ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در خصوص این مصوبه اظهار داشت که پیرو مصوبات قبلی هیات دولت و درخواست مراجع ذیربط و ذیصلاح در خصوص پیشنهاد تشکیل کمیته ای برای پیگیری وضعیت خودروهای دپو شده در گمرکات و همچنین پیشنهادات گمرک و وزارت اقتصاد، این موضوع درکمیته مربوطه مورد رسیدگی قرار گرفته و پس از طی مراحل قانونی منجربه تصویب این موضوع در هیات دولت شد. البته باید به این نکته اشاره کرد که هر مصوبه ای مستلزم طی تشریفات لازم است و تاریخ تصویب و ابلاغ دارای یک فاصل زمانی با هم هستند. بنابراین پس از ابلاغ مصوبه، دستگاه های مربوطه اقدامات لازم را با رعایت مقررات انجام خواهند داد.
وی ادامه داد: همچنین در مصوبه 16 دی ماه سال گذشته هیات دولت که به پیشنهاد مشترک وزارت صمت، اقتصاد، دادگستری و بانک مرکزی و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به استناد اصل 138 قانون اساسی، شرایطی برا ثبت سفارش خودروهای سواری مصوب و ابلاغ کرد. بند (1) مصوبه، تصریح به ثبت سفارش خودروهای سواری بصورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که مرجع تأیید منشأ ارز تمامی کالاهاست، داشته و خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ تصویب نامه اشاره شده، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شده اند، با رعایت شرایط ذکر شده در تبصره ذیل بند 1 تصویب نامه، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند. بدیهی است هر نوع تخصیص ارز جدید برای ثبت سفارش های اعلامی ممنوع بوده که این مورد هم همواره مد نظر قرار گرفته و تا کد رهگیری بانک برای خودروهای موصوف اخذ و ارائه نشود، خودروی مربوطه، قابل ترخیص نبوده و نیست.

توضیحات

توضیحات


ارونقی در ادامه صحبت های خود اضافه می کند که باید توجه داشت با در نظر گرفتن اصلاحیه های بعدی برای مصوبه مذکور، صرفا مهلت ترخیص مندرج در بند (3) مصوبه مورخ 16 دیماه 1397، در تاریخ 16 تیرماه سال جاری به اتمام رسیده و سایر شرایط مندرج در مصوبه به قوت خود باقی است که این امر در پیش نویس مصوبه اخیر نیز مدنظر قرار گرفته است. بنابراین زمانی که خودروهایی مشمول تصویب نامه 16 دیماه 1397 بوده و به هر دلیلی نتوانسته اند به گمرک اظهار و یا ترخیص شوند با تمدید مهلت مقرر در بند (3) مصوبه و اصلاحیه های بعدی آن از نظر تمدید مدت زمان، امکان اظهار به گمرک با شرایط همان مصوبه را خواهند داشت و چنانچه فاقد ثبت سفارش باشند درصورت دارا بودن سایر شرایط مندرج در مصوبه و اصلاحیه های بعدی، وزارت صمت بایستی نسبت به صدور مجوز ثبت سفارش برای این خودروها اقدام نماید که در این صورت، تعدادی از خودروهای مشمول و حائز شرایط، اجازه ترخیص خواهند یافت و این مورد، موضوع جدیدی نیست که طرح شده باشد بلکه ابقا شرایط قبلی مصوبه هیأت وزیران است که با تمدید مهلت ترخیص خودروها، طبق همان مصوبه، محقق می گردد. حال اینکه چرا خودروهای موصوف موفق به اخذ ثبت سفارش وزارت صمت در زمان اجرای مصوبه قبلی نشده اند موضوعی است که در صورت بررسی های لازم مشخص خواهد شد.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک در پایان تصریح کرد: تمدید مهلت ترخیص در مصوبه قبلی و جدید و شرایط آن اشاره شده است. همچنین با توجه به تاریه ورود و دپوی این خودروها باید گفت که این موضوع تاثیری بر افزایش نرخ ارز نداشته و این خودروها پس از بررسی و تایید منشا ارز توسط مراجع ذیصلاح ترخیص می شوند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/11/29
تا دلتون بخواد از این قوانین دست و پا گیر تو مملکت زیاده...