موضوعات داغ

بررسی سیویک هاچ‌بک، اسطوره دهه نودی ماشین‌بازها

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
در ‌دنیای وسیع ماشین‌بازها، چندین نام وجود دارد که از ارزش بالایی برخوردار هستند. هرگاه سخنی از خودروهای ژاپنی در میان باشد، محال است که تصویری از هوندا سیویک در ذهن شکل نگیرد. در واقع سیویک گل سرسبد محصولات هوندا بوده که علاوه‌بر عاشقان این برند، علاقه‌مندان به سایر برندها و محصولات نیز برای آن ارزش قائل هستند. سیویک دهه نودی در دو تیپ سدان و هاچ‌بک با کد اتاق EG6 به بازار ایران راه پیدا کرد که هر دو نسخه توانستند به خودرویی موفق در بازار تبدیل شوند. این موفقیت تا جایی ادامه داشت که حتی امروزه نمونه‌های سالم و کم‌کارکرد آن از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده و با قیمت‌های نجومی خرید و فروش می‌شوند. همچنین پتانسیل بالای این خودرو جهت ارتقاء و تیونینگ باعث شده که همواره مورد توجه جوانان قرار بگیرد.

سیویک هاچ‌بک

سیویک هاچ‌بک

در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ یکی از نمونه‌های سالم و بکر هوندا سیویک در کشور برویم که توجه هر رهگذری را در خیابان به خود جلب می‌کند.

ظاهری ساده اما جذاب و دوست‌داشتنی
هوندا سیویک موردنظر از نوع دو در هاچ‌بک EX مدل 1992 بوده که از سلامت فنی و ظاهری بسیار خوبی برخوردار است. در واقع این خودرو یکی از نمونه‌های ارزشمندی است که قابلیت کلکسیونی شدن را دارد. از ویژگی‌های بارز این خودرو می‌توان به رنگ سفید اشاره کرد که تضاد قابل توجهی با برخی از اجزای بدنه نظیر آینه‌ها و زه‌های جانبی درها داشته که با رنگ مشکی خودنمایی می‌کنند.
همچنین در نمای جلوی این خودرو بارزترین چیزی که توجه بیننده را به خود جلب می‌کند، لیپ زیر سپر MUGEN بوده که به‌صورت کاملاً استاندارد و فابریک برای این خودرو طراحی شده است. نمای جانبی جایی است که برخلاف بسیاری از خودروها، با طرحی کاملاً پویا همراه بوده که با وجود گذشت دو دهه از زمان تولدش، همچنان از جذابیت‌ بالایی برخوردار است. همچنین رینگ‌های اسپرت OZ RACING نصب شده زیر این خودرو از دیگر مواردی است که زیبایی ظاهری آن را دوچندان کرده است.

سیویک هاچ‌بک

سیویک هاچ‌بک

همچنین در نمای عقب این خودرو شاهد طرحی ساده هستیم که اوج اصالت را به نمایش می‌گذارد. از سوی دیگر محفظه کوچکی که برای پلاک این خودرو تعبیه شده است، برای ابعاد پلاک ملی مناسب نبوده که همین موضوع باعث می‌شود اکثر مالکان سیویک، پلاک را به‌گونه‌ای نصب کنند که خارج از این محفظه و روی در صندوق جای بگیرد. اما نکته مهمی که در نمای عقب این خودرو توجه را به خود جلب می‌کند، کیت اگزوزی است که توسط مالک روی آن نصب شده است. خروجی اگزوز نمایانگر وجود پیشرانه‌ای قدرتمند درون سینه سیویک بوده که با انتشار غرش آن، همگان را از وجود خود در خیابان مطلع می‌کند.

کابین اسپرت اما بزرگ و راحت
یکی از ویژگی‌های هوندا سیویک هاچ‌بک، کابین بزرگ و جادار آن بوده که در عین حال به‌خوبی حس و حال یک خودروی اسپرت و جوان‌پسند را به سرنشینان القاء می‌کند. همچنین کیفیت بسیار خوب متریال مصرفی درون کابین از دیگر مواردی است که به‌خوبی نمایان است. زیرا پس از گذشت دو دهه، وضعیت تودوزی و ادوات پرمصرف کابین همچنان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده که گویی تنها چند سال از تولید و عرضه آن گذشته است. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این خودرو از مراقبت‌های کافی طی سال‌های حیات خود برخودار بوده که این موضوع تاثیر بسزایی در حفظ سلامت فنی و ظاهری آن داشته است.

سیویک هاچ‌بک

سیویک هاچ‌بک

از دیگر ویژگی‌های بارز این خودرو می‌توان به امکانات و آپشن‌های آن اشاره کرد که باتوجه به زمان عرضه، از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌اند. سیویک در آن زمان با سه تیپ مختلفEX ، EL و SI تولید می‌شد، که تیپ SI به‌عنوان فول‌ترین نسخه آن شناخته می‌شد. از امکانات رفاهی این تیپ می‌توان به نظیر ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ، سانروف برقی، کولر، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و سیستم تغذیه انژکتور اشاره کرد. اما همانطورکه گفته شد خودروی موردنظر تیپ EX بوده که فاقد امکاناتی نظیر سانروف است.

مشخصات فنی پیشرانه
نسل پنجم هوندا سیویک یکی از ماندگارترین تولیدات این خودروساز ژاپنی است که با تیپ‌های گوناگونی به بازار جهانی عرضه شده است. خودروی موردنظر که تیپ EX است، به‌صورت استاندارد از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری کاربراتوری بهره می‌گیرند که توانایی تولید نیرویی حدود 90 تا 100 اسب‌بخار بسته به شرایط محیطی و نوع سوخت را دارد. همچنین جعبه‌دنده استاندارد این خودرو از نوع 5 سرعته دستی است که نیروی تولید شده را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

سیویک هاچ‌بک

سیویک هاچ‌بک

اما خودروی موردنظر از لحاظ فنی دستخوش تغییراتی اساسی شده است. بلوک سرسیلندر این خودرو جای خود را با نمونه B18 عوض کرده است که همین موضوع باعث شده بستر مناسبی جهت اضافه شدن لوازم‌های متعدد افترمارکتی برای این موتور فراهم شود. همچنین افزایش تقریبی حجم موتور به 2 لیتر از دیگر مواردی است که میزان آدرنالین ترشح شده در خون را به شدت افزایش می‌دهد. از لوازم تغییر یافته در این خودرو می‌توان به میل‌لنگ افترمارکت، شاتون، اویل‌پمپ، سوپاپ، پیستون، میل سوپاپ، دنده تایم، واشر سرسیلندر، دیسک و صفحه، فلایویل و تراتل‌های 45 اشاره کرد که همگی موجب شده قلبی تپنده درون سینه این ژاپنی دوست‌داشتنی، جای بگیرد. روی این ماشین حدود 15 هزار دلار لوازم بسته شده و قیمت ماشین در شرایط کنونی با این لوازم حدود 400 میلیون تومان برآورد می‌شود.
در پایان از آقایان حسین تیموری و ماهان تیموری جهت همکاری و در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تهیه گزارش سپاسگزاریم.


نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/1
روی داینو تست نگرفته؟
1398/12/1
نگفتین درحال حاضر چند اسب بخار داره؟ واقعا که. یا حداقل تستش میکردین
1398/12/2
سلام
ممنون بابت مطالب جذاب تون
لطفا بخش تجربه رانندگی هم دوباره اضافه کنید
1398/12/3
کدام آدم ناقص العقلی 400 میلیون بابت این میده!!!!!!!!!!!!
1398/12/5
یاد بگیرین به سلیقه های احترام بذارین
ارکی ماشینیو که میخواد میخره
یکی تیگو ۷ میخره که صفره یکی مزدا ۳ که ژاپنی و خارجی باشه
یکی ام ماکسیما
هرکی یه ماشین میخره اینکه کی چی میخره سلیقه شخصیع
شما برو یچیز دیگه بخر
منم میرم بلیزر میخرم باش
مگه از پول شما رفته ۴۰۰ تومن داده خریده
کسی که عشق شتابه و ماشین دوسته این گزینه براش عالیع
1400/8/29
باشه تو برو تیگو ۷ بخر
1401/9/11
من🗿👋