موضوعات داغ

نگاهی به ویژگی‌های کیا اپیروس؛ پیرمرد جذاب کره‌ای

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
کیا موتورز کره‌‌جنوبی که از همان ابتدا سودای رقابت با خودروسازان مطرح جهانی را در سر می‌پروراند، در کنار توسعه محصولات خود در سال 2003 میلادی برای نخستین‌بار با معرفی مدل اپیروس، شانس خود را برای ورود به بازار خودروهای لوکس امتحان کرد. اپیروس که از پلت‌فرمی مشترک با هیوندای آزرا بهره می‌برد، رقیبی خانگی برای این سدان نیمه لوکس کره‌ای محسوب می‌شد. اما واقعیت آن بود که مدیران کیا رویاهای بلند پروازانه‌تری را برای این سدان تازه متولد شده در سر داشتند.
اپیروس پس از گذشت مدتی، در اواخر سال 2006 دستخوش تغییراتی شد و تحت عنوان نسخه فیس‌لیفت به بازار جهانی عرضه شد. اما دیری نپایید و عرضه نسخه جدید آن هم تنها تا سال 2010 ادامه داشت. کیا سرانجام در سال 2010 با معرفی مدل کادنزا، رسماً اپیروس را از سبد محصولات خود حذف کرد و کادنزا را به‌عنوان جانشین رسمی‌اش به بازار جهانی عرضه کرد.

کیا اپیروس

کیا اپیروس

شرکت اطلس‌خودرو نیز در همان اوایل آزادسازی واردات خودرو، عرضه کیا اپیروس را از سال 2008 به بازار ایران آغاز کرد. این در حالی بود که در آن زمان سدان‌های نیمه لوکس متعددی توانسته‌ بودند به بازار ایران راه پیدا کنند که همین موضوع موفقیت اپیروس را در هاله‌ای از ابهام قرار داده بود. اما ظاهر متفاوت، وقار و پرستیژ و همچنین قدرت قابل توجه پیشرانه، از مواردی بود که باعث شد اپیروس چند سالی در بازار ایران فروش مناسبی را تجربه کند.

چهره‌ تلفیقی اما جذاب
همان‌طور که گفته شد، اپیروس گزینه‌ای برای وارد شدن کیا به بازار خودروهای لوکس بود. به همین خاطر دارای چهره‌ای متمایز بود که تلفیقی از چندین برند نظیر مرسدس بنز، بنتلی و حتی لینکلن به‌شمار می‌رفت. در نمای جلوی این خودرو، اصلی‌ترین نکته به چراغ‌های دوگانه‌ای بود که در نگاه نخست تداعی‌گر محصولات مرسدس بنز خصوصاً مدل E کلاس بود. اما با نگاهی دقیق‌تر به همان چراغ‌ها می‌توان شباهت بسیاری با چراغ‌های به‌کار رفته در محصولات بنتلی را جستجو کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب‌ توجه در نمای جلو این خودرو، چراغ راهنمای بزرگی بود که در قسمت میانی سپر تعبیه شده بود. این چراغ‌ها هنگام روشن شدن فلاشر یا راهنما، به‌خوبی نمایانگر کیا اپیروس از فواصل دور بودند.

کیا اپیروس

کیا اپیروس

در نمای ظاهری این خودرو با طرحی ساده و کلاسیک مواجه هستیم که تا حدودی از خودروهای آمریکایی الهام گرفته است. استفاده از زه کرومی روی درهای اپیروس به منزله لوکس‌تر شدنش، یکی از مواردی بود که ظاهری شکیل به آن بخشیده بود. رینگ‌های 10 بازوی آلومینومی نیز از دیگر مواردی است که برخلاف اسپرت بودنش، به کلاسیک‌تر نشان دادن این خوردو کمک شایانی کرده است. با نگاهی به بخش عقب اپیروس، ناخودآگاه تصویری از لینکلن تاون‌کار در ذهن شکل می‌گیرد. زیرا طراحان کیا در این بخش کمترین تلاش را داشته و با کپی‌برداری از این خودرو ظاهر نهایی اپیروس را رقم زده‌اند. حتی فرم چراغ‌ها، محل نصب پلاک و ادوات کرومی نقش بسته روی در صندوق اپیروس، بسیار شبیه به لینکلن است که این موضوع از دید بسیاری از مصرف‌کنندگان یکی از نقاط کلیدی به شمار می‌رود.

کابین ساده و نه‌چندان لوکس
با ورود به کابین کیا اپیروس ناگهان همه چیز به یکباره تغییر می‌کند و با خودرویی کاملاً کره‌ای رو به رو خواهید شد. گویی طراحان کیا موتورز تنها قصد داشته‌اند ظاهر آن را شبیه به محصولات لوکس طراحی کنند و برای فضای کابین به تبعیت از سایر مدل‌های خود، از همان زبان طراحی معروف خود استفاده کرده‌اند. تریم داخلی دو رنگ از نکات قابل توجه در کابین این خودرو است که در کنار فضای بزرگ و جادار، حس خوشایندی را به سرنشینان منتقل می‌کند. نکته جالب توجه در این خودرو، نشان تجاری اختصاصی است که روی غربیلک فرمان خودنمایی می‌کند. به همین خاطر اگر با پیشینه اپیروس آشنایی نداشته باشید، ممکن است کمی در خصوص هویت آن دچار سردرگمی شوید.

کیا اپیروس

کیا اپیروس

قسمت بالایی داشبورد که با رنگ خاکستری تیره نمایان شده است، ظاهری شبیه به برخی از مدل‌های کیا نظیر اپتیما دارد. اما بخش پایینی داشبورد که با پوشش چرمی کرم رنگ تزئین شده، همخوانی مناسبی با تودوزی و روکش صندلی‌ها دارد. کنسول مرکزی تعبیه شده در داشبورد که با تریم آلومینیومی مزین شده، بستر مناسبی جهت قرارگیری کلیدهای تنظیم کننده سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع را فراهم ساخته است. در قسمت عقب کابین نیز شاهد فضایی بزرگ و جادار هستیم که به خوبی می‌تواند سه سرنشین بزرگسال را در خود جای دهد. اما از آن‌جایی که کنسول زیرآرنجی تعبیه شده در پشتی صندلی عقب وجود دارد، می‌توان از آن به عنوان خودرویی چهار نفره هم استفاده کرد که حس بهتری از یک خودرو لوکس را به نمایش می‌گذارد.
استفاده از قطعات طرح چوب با رنگ قهوه‌ای تیره، تضاد خوبی با تودوزی روشن این خودرو ایجاد کرده است. همچنین این قطعات طرح چوب گردو تا حدودی توانسته‌اند چهره کابین را از حالت یکنواختی خارج کنند و به سمت لوکس‌گرایی هدایت کنند.

امکانات رفاهی و آپشن‌ها
در آن زمان اپیروس لقب لوکس‌ترین محصول کیا را به دوش می‌کشید. به همین خاطر انتظار می‌رفت طیف وسیعی از امکانات رفاهی در این خودرو به کار گرفته شود که همین اتفاق هم افتاد و اپیروس در دو نسخه معمولی و رویال، آپشن‌های متعددی را به دارندگان خود عرضه می‌کرد.

کیا اپیروس

کیا اپیروس

از امکانات موجود در این سدان لوکس کره‌ای می‌توان به مواردی نظیر 12 عدد کیسه هوای راننده، سرنشین و پرده‌ای، سیستم صوتی چند منظوره با نمایشگر مرکزی و ۹ بلندگو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو در ۸ جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، گرمکن آینه‌های جانبی، کروزکنترل، رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی، سنسور باران، سنسور نور، خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، سانروف برقی، آینه وسط الکتروکرومیک، سیستم نشان دهنده باد لاستیک‌ها، فرمان حساس به سرعت، کنترلرهای سیستم صوتی از روی فرمان، تنظیم برقی ستون فرمان در ۴ جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم دو ناحیه‌ای، کانال تهویه ردیف عقب، چراغ‌های زنون جلو، شستشو دهنده چراغ‌های جلو، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های LED طیفی عقب، سنسورهای پارک، قابلیت تنظیم برقی پدال‌ها، کمک فنرهای گازی، پرده برقی عقب، دوربین دید عقب، پشت سری‌های فعال در تصادف، ساب‌ووفر، آمپلی‌فایر، تیوتر، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و انواع سیستم‌های کمکی پایداری اشاره کرد.

مشخصات فنی پیشرانه
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در کیا اپیروس، پیشرانه قدرتمندی بود که باعث می‌شد نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. اما جالب است بدانید که اپیروس از پیشرانه‌ای مشترک با هیوندای آزرا بهره می‌برد که پیش از ان امتحان خود را در بازار ایران پس داده بود. در واقع پیشرانه آزرا Limited Edition متشکل از یک موتور شش سیلندر 24 سوپاپ است که با حجم دقیق 3778 سی‌سی، قادر به تولید نیرویی معادل 266 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 353 نیوتون متر در 4500 دور در دقیقه است.

کیا اپیروس

توضیحات


این نیرو به کمک جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده‌ها (تیپ‌ترونیک) به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. همین موضوع باعث می‌شود تا اپیروس 1.8 تنی در مدتی حدود 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. سیکل ترکیبی مصرف سوخت اپیروس 10.9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده که در مقایسه با رقبای همرده خود در آن زمان، کمی بیشتر به نظر می‌رسید.

نتیجه‌گیری
اپیروس را باید خودرویی نسبتاً موفق در بازار دانست، زیرا با توجه به تیراژ نه چندان زیاد عرضه، با استقبال قابل قبولی از سوی مصرف‌کنندگان همراه شد. همچنین کیفیت قابل قبول، استهلاک کم، هزینه نگهداری معقول و امکانات و قدرت کافی از مواردی بودند که باعث شد اپیروس در زمان حیات، روزهای خوشی را تجربه کند. در حال حاضر کیا اپیروس در بازار خودروهای وارداتی کارکرده، قیمتی حدود 320 تا 410 میلیون تومان دارد که بسته به نوع آپشن‌ها و سلامت فنی و ظاهری ارزش‌گذاری می‌شود. به همین خاطر می‌توان گفت که این خودرو در صورت دارا بودن سلامت فنی، می‌تواند همچنان به عنوان گزینه‌ای قابل اعتماد در بازار شناخته شود. اما کمبود قطعات یدکی خصوصاً قطعات تزئیناتی و بدنه از مشکلاتی است که می‌تواند برای مالکان اپیروس دردساز شود.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/5
کلا کپی شده پشت از لیموزین لینکلن جلو بنز
1398/12/5
این ماشین واقعا تا خرخره آپشن و امکانات ایمنی و رفاهی داره. اما با توجه به قیمت فعلی ش در بازار کارکرده ها، نیسان تیانا یا خرید هیوندای i40 به نظرم بهترین گزینه است.
1399/4/16
ماکه دو ساله داریم و ازش راضی هستیم تو این دو سال خیلی باهاش مسافرت کردیم ماشین خیلی راحتی فقط یه عیب خیلی کوچیکی که داره اونم مانیتور نداره برای موسیقی نمی گم ها برای دوربین دنده عقب چون که ابعادش بزرگه برای اون میگم که ماروش نصب کردیم باقیمت ۳ ملیونو ۷ صد توی این ۲ سال هیچگونه هزینه ای نداشته فقط روغن و فیلتر هارو تعویض کردیم بهترین ماشینه برای خانواده در ضمن آقای نجفی شما این ماشین رو با تیانا مقایسه نکن اگر سوارش بشی و برونیش می بینی که بهترین سواری رو داره و از نظر قدرت و شتاب و سرعت بهترینه ماله ما اپیروس سوپر رویاله پریمیوم فول هستش گرمکن و سرد کن جلو و سیستم تهویه مطبوع دو گانه جلو و گرمکن عقب و تهویه عقب داره ماکه با سرعت ۲۵۰ باهاش روندیم و صفرتاصد رو با ۷.۵ ثانیه رفتیم راضییم خیلی خوبه از نیسان تیانا خیلی بهتره