موضوعات داغ

کاهش تلفات ۱۷ هزار نفری حوادث رانندگی با راننده محورشدن بیمه

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
براساس برنامه ششم توسعه قرار است در اواسط سال آینده به منظور کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از تصادفات رانندگی بیمه های شخص ثالث راننده محور شوند.
به نقل از ایسنا، پیش بینی می شود با راننده محور شدن بیمه های شخص ثالث آمار های تصادفات رانندگی در کشور کاهش یابد. در حال حاضر خسارت سالانه حوادث رانندگی به بیش از ۱۷ هزار نفر کشته، ۳۵۰ هزار مجروح و ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که هزینه های اقتصادی و اجتماعی سنگینی را به کشور تحمیل می‌کند.
براساس این طرح شرکت های بیمه از رانندگان پر خطر حق بیمه بیشتری دریافت کرده و رانندگان قانون مدار از تخفیف های ویژه ای برخوردار می شوند.
گفته می شود تنها در سال 97 بیش از 12 هزار میلیارد تومان خسارت در بخش بیمه شخص ثالث پرداخت شده که این رقم در سال جاری به 15 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
بر همین اساس پیش بینی می شود که تفکیک بیمه‌گزاران کم ریسک و پر ریسک از یک دیگر کارایی بیمه را افزایش داده و میزان پرداخت خسارات را کاهش دهد.
با توجه به گفته های قائم مقام بیمه مرکزی، اکنون حدود 85 درصد وسایل نقلیه موتوری (به جز موتورسیکلت) بیمه شخص‌ثالث را خریداری میکنند که این رقم در خصوص موتورسیکلت بسیار کمتر است. از حدود 11 میلیون موتور سیکلت فعال در کشور تنها 1.5 میلیون موتور سوار دارای بیمه نامه شخص ثالث اند.
در طرح راننده محورشدن بیمه شخص‌ثالث مهم‌ترین فاکتور رفتار رانندگی فرد متقاضی است که در بانک اطلاعاتی نیروی انتظامی، ثبت شده است. در زمان صدور بیمه‌های جدید به عواملی مانند سن راننده، مدت زمان اخذ گواهینامه، سابقه تصادفات و … توجه شده و حق بیمه بر اساس این عوامل تعیین و اخذ خواهد شد.
قائم مقام بیمه مرکزی مدعی است با اجرای این طرح حوادث رانندگی در کشور کاهش یافته و افراد پر ریسک به دلیل افزایش حق بیمه به سوی اصلاح رفتار رانندگی خود حرکت می کنند. عامل حدود 75 درصد تصادفات، اشتباهات و عملکرد انسانی است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/5
قانونی جدید برای پر کردن جیب بیمه ها وخالی کردن جیب مردم
کل قانون ها فقط بر علیه مردم و به نفع یک عده خاص