موضوعات داغ

نگاهی به بایک سابرینا در بازار ایران؛ خودرویی که می‌توانست موفق شود!

عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
این روزها آنقدر برندهای عجیب و غریب چینی توانسته‌اند به بازار راه پیدا کنند که اگر بخواهیم تمامی آن‌ها را نام ببریم، تعداد زیادی را از قلم خواهیم انداخت و یا ممکن است حتی تاکنون اسم برخی از آن‌ها را نشنیده باشیم. اما در این میان برخی از برندهای چینی هستند که قدمتی چندین ساله داشته و تجربه‌ای طولانی در زمینه تولید خودرو دارند. بایک یکی از همین برندهای قدیمی چینی است که از سال 1958 فعالیت خود را آغاز کرده و به دلیل همکاری با برندهای معتبری نظیر مرسدس بنز، میتسوبیشی، جیپ، هیوندای و ساب، توانسته محصولاتی نسبتاً با کیفیت را طی این سال‌ها روانه بازار کند.
یکی از محصولات این خودروساز چینی که برای ما ایرانی‌ها آشنا بوده، بایک سابرینا است که از اواخر سال 1393 توسط دیارخودرو به بازار عرضه شد. این خودرو در چین با نام کلاس E شناخته می‌شود، اما باتوجه به سیاست‌های بین‌المللی، نامان برای برخی از بازارها به سابرینا تغییر پیدا کرد.

بایک سابرینا

بایک سابرینا

سابرینا را باید یکی از خودروهای مهجور بازار دانست که به دلیل فعالیت ضعیف شرکت عرضه‌کننده، نتوانست در میان رقبای نه‌چندان زیاد خود، قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارد و در واقع به نوعی باوجود داشتن کیفیت قابل قبول و مشخصات فنی مناسب، به خودرویی شکست خورده در بازار تبدیل شد.
بایک سابرینا به دلیل بهره‌مندی از پلت‌فرم مرسدس بنز B کلاس و همچنین کپی‌برداری بسیار نزدیک از این خودرو، دارای چهره‌ای جذاب برای خریداران بود. اما این موضوع از دید کارشناسان و اهل فن، یک نقطه ضعف به‌شمار رفته می‌رود. با این حال باید گفت که سابرینا به لطف همین ظاهر کپی شده و پیشرانه به امانت گرفته شده از میتسوبیشی، توانسته در برخی از بازارها آمار فروش خوبی را از آن خود کند.

بایک سابرینا

بایک سابرینا

یکی از عوامل مهم در عدم موفقیت این هاچ‌بک چینی در بازار ایران، نحوه قیمت‌گذاری آن در زمان عرضه بوده که با قیمتی حدود 60 میلیون تومان توسط دیارخودرو به فروش رسید. این در حالی است که در آن زمان قیمت رقبای سابرینا به مراتب کمتر بود. در حال حاضر نیز نمونه‌های کارکرده این خودرو در بازار قیمتی حدود 115 الی 130 میلیون تومان دارد. اما بسیاری از خریداران به دلیل مشخص نبودن وضعیت خدمات پس از فروش و فعالیت‌های کمرنگ شرکت عرضه‌کننده، برای خرید این خودرو ریسک نمی‌کنند.
بایک سابرینا دارای یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 1499 سی‌سی است که توانایی تولید نیرویی معادل 113 اسب‌بخار در 5300 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 143 نیوتون متر در 4000 دور در دقیقه را دارد. این نیرو به کمک جعبه‌دنده اتوماتیک 4 سرعته ساخت شرکت آیسین به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. یکی از نکات مثبت در سابرینا، عملکرد خوب جعبه‌دنده بوده که سبب می‌شود شتاب مناسبی را ارئه شود جعبه‌دنده این خودرو دارای مودهای اسپرت و برفی نیز می‌باشد. اما از سوی دیگر سواری نسبتاً خشک ممکن است در همان لحظات اول به خوبی مشاهده شود که البته با تغییر لاستیک‌ها این موضوع تاحدودی مرتفع خواهد شد. زیرا لاستیک‌های فابریک چینی این خودرو بسیار خشک است. همچنین مشکلی که در بسیاری از سابریناها دیده شده، تاب برداشتن دیسک ترمز چرخ‌های جلو به دلیل نامرغوب بودن جنس آن‌ها است که به هنگام ترمزگیری موجب لرزش غربیلک فرمان زیر دستان راننده می‌شود.

بایک سابرینا

بایک سابرینا

از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به امکانات رفاهی مناسب نظیر سانروف، سنسور و دوربین دنده عقب، محفظه سردکن، سنسور نور، سنسور باران، سیستم مشایعت راننده، تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه تاشو برقی، کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مصرف سوخت لحظه‌ای و نمایشگر لمسی اشاره کرد.
شایان ذکر است که در حال حاضر عرضه‌کننده محصولات بایک در ایران شرکت بایک ایرانیان بوده که با نظارت مستقیم بایک در قالب شراکت تجاری در ایران، فعالیت می‌کند. از همین رو دیگر شرکتی با نام دیارخودرو وجود نداشته و تمامی امور مربوط به فروش و خدمات پس از فروش محصولات بایک برعهده بایک ایرانیان می‌باشد. در انتها از مالک محترم خودرو جهت در اختیار قرار دادن خودرو و همکاری با تیم خودروبانک، کمال تشکر و قدردانی داریم.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/11
من باشم کویک اتوماتیک میخرم به جای این ماشین.
1399/1/24
😂 😂 😂
شما چطور تیبا یا بهتر بگم پراید و با سابرینا مقایسه میکنی
قول میدم اگه با دوتاشون رانندگی کنی هر موقع یاد این کامنتت بیوفتیم خودت هم خندت بگیره
1399/1/24
واقعا خنده داره این نظرت اگه اطلاعات نداری نظر نده آخه تو که ماشینو نمیشناسی چرا حرف میزنی سالرینا با موتور میتسوبیشی و گیربکس آیسن با کویک که موتور تیبا و گیربکس نا معلوم داری مقایسه میکنی من حاضرم قسم بخورم تو سابرینا رو از نزدیک ندیدی اول یه اطلاعات بگیر بعد بیا تایپ کن نظرتو
1398/12/11
چینی بدی نبود اما ایرادش این بود دیارخودرو میزدش که نتونست از عهده تبلیغات و خدمات پس از فروشش بربیاد اگر همین ماشین رو سایپا جای H230 یا ایرانخودرو جای H30cross میزدن با توجه به اشتراکات فنیش با بنز B میتونست موفق تر از این ظاهر بشه.
کیفیت این ماشین اونجایی به من اثبات شد که ارتش برای ستاد مشترک آجا تعدادی از این ماشین ها رو خریداری کرده
1398/12/11
بسیاری از محصولات خودرویی مناسب و قابل قبول به دلایل مشابهی مثل شرایط و مبلغ در نظر گرفته شده برای فروش، خدمات پس از فروش، سیاست های شرکت فروشنده و یا سازنده و دلایل مشابه اونها، علی رغم کیفیت قابل قبول و مناسبشون نسبت به خیلی از خودروهای پر تیراژ امروزی داخل کشور، به سرنوشت مشابه دچار شدن.
از جمله اونها میشه به: هیوندای آوانته، هیوندای ورنا، کیا ریو، فولکس گُل و یا حتی سوزوکی کیزاشی اشاره کرد.
1398/12/11
من از سال 94 دارمش یه لیفان 820 هم داشتم. انقدر که از این سابرینا راضیم از لیفان راضی نبودم. تو این 4 ساله حتی یه قرون خرج نداشته. واقعا از سابرینا راضیم تنها مشکلش خدمات پس از فروش دیار خودروهه که افتضاحه. اگر پارس خودرو اینو مونتاژ میکرد به جرات تو این رنج قیمت بی نظیر بود
1398/12/12
یه مقطعی با 48 هم میشد خرید این ماشین رو. من شدید پیگیر بودم و چند تا نمایشگاه هم ماشین رو از نزدیک دیدم. مظلوم ترین ماشین بازار خودرو ایران بدون شک این ماشین بود. جعبه دنده کره ای، موتور ژاپنی، طراحی آلمانی ... و کلی امکانات و ... میتونست با قیمت رقابتی منفجر کنه بازار چینی ها رو اما مدیریت افتضاح دیار و نابودشدنش اجازه نداد.
1398/12/13
سلام قطعا شرکت بایک با این ماشین و این پلت فرم از هر لحاظ سر تر از هر ماشین دیگه ای تو بازار الان تو این رنج قیمتیست
1398/12/13
با سلام.من این خودرو را ۵ساله دارم و هر روز ازش استفاده می‌کنمو حدود ۲۰۰۰۰۰کارکردش هست،در این مدت خیلی ازش کار کشیدم حتی در شرایط نامطلوب.تا حالا مشکلی برای من نداشته و عالی کار کرده۰تا حالا بنا به کارم جک اس ۵،تیگو۷ را داشته ام که هیچ کدام به خوبی سابرینا از نظر کیفیت نبوده اند
1398/12/17
من راننده اینا بودم تو سربازی