موضوعات داغ

مصاحبه اختصاصی با تیمور ریشار؛ از 8 مرسدس‌بنز گالوینگ تا فورد ماستنگ مک‌وان 69

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
اواخر هفته گذشته فرصتی دست داد تا خدمت آقای تیمور ریشار برسیم. شخصی پرسابقه در زمینه بازسازی خودروهای کلاسیک در ایران که اخیراً حتی کارهای ایشان در پیج‌های معروف انگلیسی زبان نیز منتشر شده است.
تیمور ریشار از تاریخچه و سلیقه خود در زمینه بازسازی خودرو می‌گوید و در ادامه شما را با ایشان بیشتر آشنا می‌کنیم. تیمور ریشار در آلمان به دبیرستان و دانشگاه رفته و رشته مکانیک خوانده است. از جانب علاقه به خودرو و همچنین در زمینه ورزشی یعنی مسابقات ریس به این رشته وارد شد و در اروپا و ایران در مسابقات اتومبیلرانی زیادی شرکت کرد و به مقام‌های مختلفی نیز دست پیدا کرده است.

مرسدس بنز SL

مرسدس بنز SL

در دهه 50 و 60 میلادی، و همزمان با دوران جوانی تیمور ریشار، انقلابی در صنعت خودرو نیز صورت گرفت و شاهد دگرگونی عجیبی در این دو دهه در صنعت خودروی دنیا بوده‌ایم که باعث شد تیمور ریشار نیز بسیاری از خودروهای کلاسیک امروزی را در آن زمان، به عنوان خودروهای شخصی خریداری و استفاده می‌کرده است. ریشار می‌گوید که با وجود اینکه در آن دهه‌ها، ثروت و پول‌های کنونی دست مردم نبود، اما از نظر خودرو، بهترین خودروهای جهان و با تسهیلات خوب در ایران وجود داشت.
تیمور ریشار ابتدا در جنوب فرانسه کارگاهی داشت و به همین فعالیت بازسازی خودروهای کلاسیک مشغول بود و سپس در همین فعالیت به ایران آمد که مجموعاً بیش از 50 سال است که در صنعت خودرو مشغول بازسازی خودروهای کلاسیک است. تیمور ریشار می‌گوید که کارگاه فعلی او محلی خصوصی است و بیشتر خودروهای نزدیکان ایشان در آن بازسازی می‌شوند.

پژو 504 کوپه

پژو 504 کوپه

تیمور ریشار در مورد علاقه خود به خودروهای کشورهای مختلف گفت و می‌گوید که بیشتر علاقه او به خودروهای اروپایی است و تنها بعضی از خودروهای آمریکایی دهه 50 و 60 را می‌پسندد. او می‌گوید که اروپایی‌ها در طراحی و تاریخچه، خودروهای متفاوتی دارند و در مقابل خودروهای آمریکایی به دلیل تسخیر بازار، به تولید انبوه روی آورده‌اند و آن طراحی و مهندسی خودروهای اروپایی در آن‌ها دیده نمی‌شود. اروپایی‌ها همچنین در مسابقات، طراحی، امضای اتاق و تعداد ساخت آن‌ها نیز تاریخچه‌ای پربارتر نسبت به آمریکایی‌ها دارند و دلیل علاقه خود به اروپایی‌ها را همین موارد می‌داند.
تیمور ریشار از تفاوت دو کلمه ماشین و اتومبیل می‌گوید. از نظر او ماشین به آن خودروهایی می‌گویند که به عنوان یک خودروی روزمره تا زمان تاریخ انقضاء آن در خدمت راننده است و بسیاری از خودروهای ژاپنی و آمریکایی همین خصوصیت را دارند. اما اتومبیل واژه‌ای متفاوت است و باید به آن رسیدگی شود و داستانی متفاوت دارد. در اروپایی‌ها کار و هنر دست زیاد است اما در مقابل آمریکایی‌ها به جز چند مورد کوچک همچون شلبی، دیگر موارد دست‌ساز وجود ندارد و تنها به تولید انبوه و اقتصادی فکر شده است.

مرسدس بنز SEL

مرسدس بنز SEL

تیمور ریشار خاطره‌ای در مورد یک مازراتی کلاسیک خود می‌گوید که خودروهای این چنین همچون یک اسب هستند و باید بدانید که چطور با آن‌ها رفتار کنید وگرنه نمی‌توانید از آن استفاده کنید و حتی ممکن است شما را اذیت هم بکند! ریشار می‌گوید که این مازراتی را 5 بار فروخته بود اما هر 5 بار صاحب جدید آن نتوانسته بود از آن به درستی استفاده کند و عیناً هر بار این مازراتی را بازخرید کرده بود. آن مازراتی اتومبیل بود اما مازراتی‌های امروز همچون ماشین هستند و تنها با یک استارت کار می‌کند و فقط باید در زمان مقرر به آن رسیدگی کرد.
تیمور ریشار می‌گوید که در این 50 سال سابقه، 8 مرسدس بنز گالوینگ (یک دستگاه در ایران و مابقی در خارج از کشور) را بازسازی کرده است. ریشار همچنین به برندهایی مثل آلفارومئو، فراری، مازراتی و لانچیا علاقه دارد اما به مرسدس بنز SL بیش از دیگر خودروها علاقمند است.
از نظر ریشار، خودروهای کلاسیک به عنوان سرمایه‌های ملی هستند و جدای از مالک هر خودرو، بازسازی و نگهداری درست آن‌ها می‌تواند این سرمایه‌های ملی را برای کشور نگه دارد.

تیمور ریشار

تیمور ریشار

تیمور ریشار در مورد بعضی از قیمت‌های نجومی خودروهای کلاسیک در کشور می‌گوید که برای او ابتدا شخص خریدار مهم است که به چه شخصی قصد دارد خودروی بازسازی شده را بفروشد و سپس به بحث قیمت می‌رسد. ریشار ادامه می‌دهد که به این کار، به عنوان کسب و کار نگاه نمی‌کند و تنها به دلیل علایق خود به این کار مشغول است لذا سعی کرده که بیشتر با کسی معامله کند که مطمئن باشد که دانش کافی در مورد خودرو دارد و اصلاً مسائل مالی برای او در اولویت نیست.
از خودروهای بازسازی شده توسط تیمور ریشار، می‌توانید به فورد ماستنگ مک‌وان مدل 1969 اشاره کنیم که به زودی گزارش کاملی را از آن در خودروبانک برای شما مخاطبین عزیز منتشر خواهیم کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/18
من واقعـــــــــــــــا عشق ماشینای کلاسیکم ولی هیچ وقت نداشتم. هر وقت میخواستم برم طرفش دیدم بودجم نمیرسه که ی عروسکشو جم کنم.
شاید واسه بعضیا مسخره باشه ولی الانم میرم تو اگهی های ماشین کلاسیک دیوار عکسای اگهی هارو میبینم حال میکنم.
ولی حسو حال این اقا تیمورو میفهمم، زمانی که مجرد بودم موتور(سنگین) باز تیر بودم. جمعه ها که میخواستم بکشم بیرون نیم ساعت قبلش ترتمیزش میکردم 1ساعتم وقتی برمیگشتم برقش مینداختم. با موتورام حرف میزدم. وقتی روشنون میکردم تا گرم بشن میشتم بغلش صداشو گوش میکردم. خلاصه ک عالمی داشتیم واسه خودمون......