موضوعات داغ

برای پرداخت وام 5 هزار میلیاردی به خودروسازان همین حالا هم دیر است

عکس مطلب اول
حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو درباره وضعیت خودروسازان کشور اظهار داشت: هیچگاه نگاه اقتصادی دولت ها به خودروسازان کشور از جنس سودآوری نبوده و صرفا فعال بودن آن ها مورد اهمیت بوده است. البته گردش مالی خودروسازان برای همه ارکان دولت و حداقل برای بخشی از بدنه دولت حائز اهمیت بوده ولی هیچگاه از سوی هیچ دولتی برای سوآورسازی واقعی خودروسازان کشور برنامه عملی و قابل دستیابی ارائه نشده است. حتی در مقاطعی همچون این روزها که خودروسازان دچار زیان انباشته قابل توجهی هستند، بازهم نمی بینیم که زنگ خطری برای جلوگیری از نابودی زیرساخت های صنعت خودروسازی کشور به صدا در آمده باشد.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایسنا، این کارشناس صنعت خودرو در ادامه افزود: اگر نگاه به کلیت صنعت و به ویژه صنایعی که دارای مزیت اقتصادی بالاتری هستند، از جنس سودآوری بود، در شرایط حساس کنونی و با وجود تحریم صنعت خودروسازی کشور، یقینا به جهت جلوگیری از ورشکستگی شرکت های خودروسازی شاهد برداشته شدن گام های موثری از سوی دولت بودیم در حالیکه به نظر می رسد صنعت خودروسازی به حال خود رها شده است. در همین موضوع اخیر پرداخت وام یا به اصلاح تخصیص تسهیلات به شرکت های قطعه سازی از طریق خودروسازی ها، ناهماهنگی ها در دولت آنچنان بالا بود که با وجود مصوبه هیات دولت مبنی بر تخصیص اعتبار چند هزار میلیاردی، بانک مرکزی علاوه بر اینکه به راحتی رقم اعتبار را کاهش داده، از ارائه اعتبار کاسته شده نیز سر باز می زند.
سنجری در ادامه بیان داشت: اگر چه در چند روز گذشته، پرداخت اعتبار 5 هزار میلیاردی تا پیش از پایان سال، مجددا مطرح شد اما چندان به عملی شدن این وعده امیدی نیست. حجم دخالت های دولتی در شرکت های خودروسازی آنقدر وسیع است که پرداخت با تاخیر این اعتبارات هم نمی تواند چندان کارساز باشد.
وی در پایان تصریح کرد: در مورد قطعه سازان این نکته بسیار مهم است که این شرکت ها دولتی نیستند و حیات آن ها به سودآوری آن ها بستگی دارد و اگر دولت با اقدامات خود باعث شود که حیات آن ها تحت تاثیر قرار بگیرد، ممکن است تاثیر مخربی بر بقای شرکت های خودروساز داخلی در شرایط تحریم و رکود بگذارد. دولت باید به این موضوع مهم توجه کند که این بار تنها سودآوری شرکت های خودروسازی در خطر نیست و در صورت ادامه وضعیت فعلی حیات خودروسازان در معرض اسیب جدی است.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1398/12/27
گل گرفتن در این کارخونه ها همین حالا هم دیر است
1398/12/27
انشا الله به زودی زود در این کارخونه های فساد و دزدی گل گرفته میشه یه مملکت راحت میشن از دست این زالوها
1398/12/27
به هر حال دم عید یه پولی هم به این بنده خدا دادن گفتن چرت و پرتی بگو اصلا تو راست میگی خودروسازای ما خیلی مظلومن که گیر این ملت افتادن