موضوعات داغ

سقوط قیمت نفت و کاهش نرخ بنزین، راهکار دولت چه خواهد بود؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
کاهش شدید تقاضای نفت خام بر اثر شیوع کرونا ویروس به همراه جنگ قیمتی عربستان سعودی و روسیه در حوزه نفت، موجب شده تا قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته و در مقطعی به کمتر از سی دلار برسد. افت شدید نرخ نفت موجب شده تا قیمت بنزین نیز به پیروی از آن کاهش یابد و پنجشنبه گذشته قیمت هر لیتر بنزین در بازارهای بین‌المللی به 17 سنت رسید.
با این شرایط می‌توان گفت که قیمت جهانی بنزین با احتساب نرخ دلار در بازار آزاد به کمتر از سه هزار تومان به ازای هر لیتر رسیده است. با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای در ایران 1500 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد 3000 تومان است، باید منتظر اقدام دولت در این زمینه باشیم. چرا که به نظر نمی‌رسد بحران کرونا در کوتاه مدت حل شود و پیش‌بینی‌های آژانس بین المللی انرژی حکایت از کاهش شدید تقاضا برای نفت خام در ماه‌های آتی سال 2020 دارند. قیمت نفت خام بیشترین کاهش را در طی 29 سال جاری تجربه کرده و بانک سرمایه گذاری گلدمن نیز پیش‌بینی می‌کند نرخ جهانی نفت برای مدتی در همین حد باقی بماند.
کاهش قیمت بنزین در بازارهای جهانی موجب شده‌اند تا انگیزه‌های لازم برای قاچاق بنزین از ایران به کشورهای همسایه کاهش یابد. با این وجود دولت باید به فکر راه‌حلی برای کنترل قیمت سوخت در کشور باشد. از پاییز امسال قیمت سوخت در کشور افزایش یافت و طرح سهمیه بندی بنزین مجددا اجرا شد. اکنون این فرصت وجود دارد تا دولت با آزادسازی قیمت بنزین، قیمت سوخت را در ایران و جهان همسان کند و امکان قاچاق سوخت از ایران را به حداقل برساند. از سوی دیگر با آزادسازی قیمت سوخت دولت دیگر نیازی به پرداخت یارانه برای عرضه بنزین سهمیه‌ای نخواهد داشت.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/4
آنچه را که عیان است چه حاجت به بیان است
راهکار دولت مگه در يه شب سه برابر کردن قیمت بنزین چه بود که حالا چی باشه
با وجود کرونا همه چی تو این مملکت گرانتر شده
به جای اینکه دولت به مردم رایگان تسهیلات بده، رایگان گرونی میده
1399/1/4
فقط وقتی می خوان قیمت بنزین گرون کنن قیمت ایجا رو با کشور های دیگه مقایسه می کنن حالا که قیمت بنزین همه جا ارزون شده صداشو در نمی یارن تازه به نفع شون هم میشه