موضوعات داغ

چگونه مصرف و استهلاک ورنا را کاهش دهیم؟

عکس مطلب اول
افرادی که امروزه سوار بر یک هیوندایی ورنا با کارکرد کم میشوند، به خوبی از استهلاک کم و مصرف بسیار پایین این خودرو مطلع هستند. حتی ممکن است تا بحال نیازی به تعویض لوازم یدکی ورنا خود پیدا نکرده باشند. اما وقتی کارکرد ورنا افزایش پیدا میکند بدیهی است نیاز به مراقبت از آن بیشتر شده و کم کم راننده درگیر تهیه "لوازم یدکی ورنا" میشود. از طرفی مصرف بسیار پایین ورنا به مرور افزایش پیدا کرده بیشتر از قبل میشود. اما این اتفاق خلاف ماهیت ورنا است. شما با انجام چند کار ساده و بررسی چند قطعه مثل پمپ بنزین ورنا، سنسور اکسیژن ورنا، شمع و ... میتوانید مجدد از داشتن ورنا کم استهلاک و کم مصرف خود لذت ببرید.

چگونه مصرف و استهلاک ورنا را کاهش دهیم؟
همانطور که میدانید ورنا یک سدان کم مصرف بشمار میرود اما باید توجه داشت که میزان مصرف ورنا شما بصورت مستقیم به نوع گیربکس و حجم موتور آن نیز بستگی دارد. از آنجا که بیشترین نسخه موجود در بازار با موتور 1.5 لیتری و گیربکس دستی است ما مصرف بنزین ورنا در هر 100 کیلومتر بصورت ترکیبی 6.6 لیتر، در مصارف شهری 7.6 لیتر و در مصارف جاده ای 5.7 لیتر در نظر میگیریم. بدیهی است که نسخه های گیربکس اتوماتیک و یا ورنا با موتور 1600 سی سی مصرفی بیشتر خواهند داشت. برای داشتن ورنایی کم مصرف همواره باید چند قطعه را بررسی و چند نکته ساده را رعایت کنیم:
بررسی پمپ بنزین ورنا
به مرور زمان و با بالا رفتن کیلومتر خودرو ممکن است پمپ "بنزین ورنا" ضعیف شده و نتواند فشار مورد نیاز برای کارکرد موتور در بهترین شرایط را تامین کند. لذا بررسی میزان فشار پمپ بنزین با دستگاه توسط متخصص هر صدهزار کیلومتر به کاهش مصرف و استهلاک خودرو کمک میکند.
بررسی سنسور اکسیژن ورنا
"سنسور اکسیژن ورنا" یکی از مهم ترین قطعات در تعیین میزان مصرف و آلایندگی خودروست. در صورت خرابی این قطعه در مرحله اول مصرف بنزین افزایش یافته و در دراز مدت افزایش استهلاک موتور و خرابی کاتالیزور ورنا را در پی خواهد داشت. لذا بررسی سلامت سنسور اکسیژن ورنا به کمک دستگاه دیاگ و تمیز نگه داشتن قسمت سوکت و قسمت فلزی سنسور اکسیژن کمک زیادی به کاهش مصرف و استهلاک خودرو میکند.
تعویض به موقع روغن ورنا
در مرحله اول شما همواره باید به سطح روغن موتور توجه داشته باشید و جدا از کیلومتر باید کیفیت روغن را بررسی کنید. چرا که ممکن است با کارکرد کمتر از کیلومتر مدنظر شما، روغن موتور ورنا نیاز به تعویض داشته باشد. تعویض به موقع روغن موتور همواره موجب سلامتی موتور شما خواهد بود.

ورنا

ورنا


بررسی شمع موتور ورنا
شمع موتور ورنا در مصرف بنزین نقش مستقیمی دارد. با بررسی شمع موتور و اطمینان از کیفیت مناسب جرقه آن میتوان از مصرف بیش از اندازه بنزین جلوگیری کرد.
بررسی کاتالیزور ورنا
در صورت گرفته بودن کاتالیزور ورنا، مصرف سوخت و به مرور استهلاک خودرو افزایش می یابد. همواره باید از باز بودن راه خروجی دود اطمینان حاصل کرد.
بررسی دیسک و صفحه کلاچ ورنا
هر چند دیسک و صفحه کلاچ ورنا با گیربکس دنده ای به ندرت و بعد از سالها نیاز به تعویض پیدا میکند اما در صورت ضعیف بودن آن، خودرو گاز هرز خورده و مصرف خودرو را افزایش میدهد. در نسخه های اتوماتیک ورنا نیز باید از سلامت گیربکس اطمینان حاصل نمود.
تعویض به موقع فیلتر ورنا
فیلتر در کاهش استهلاک و مصرف بنزین نقش بسزایی دارد. با هر بار تعویض روغن بهتر است فیلتر روغن ورنا و فیلتر هوا ورنا را تعویض کنید. همچنین بعد از هر دوبار تعویض روغن بهتر است فیلتر بنزین خود را نیز تعویض نمایید. تعویض فیلتر روغن از خرابی های موتوری جلو گیری می کند. تعویض فیلتر هوا باعث کاهش مصرف سوخت ورنا میشود. تعویض فیلتر بنزین نیز از ضعیف شدن پمپ بنزین و کثیفی انژکتورها جلوگیری میکند.
شستشوی انژکتور ورنا
با شستن انژکتور های ورنا کمک شایانی به کاهش مصرف خودرو خود خواهید کرد.
بررسی سطح روغن هیدرولیک و روغن ترمز ورنا
میزان روغن هیدرولیک و روغن موتور ورنا در مخزن آنها باید مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت کم شدن آنها، قبل از آن که موجب خرابی قطعات شوند علت نشت را یافته و برطرف کنیم. از طرفی هر چند سال تعویض کامل روغن ترمز و روغن هیدرولیک از خرابی های هزینه بر جلوگیری میکند.
بررسی سطح آب رادیاتور ورنا
آب رادیاتور از حیاتی ترین بخش های نگهداری از ورنا است. در صورتی که آب رادیاتور خودرو شما کم شده باشد، خسارات بسیار سنگینی به خودرو شما وارد خواهد شد. لذا بررسی مداوم سطح آب رادیاتور بسیار حیاتی و مهم است.

ورنا

ورنا


از آنجا که ذات ورنا خودرویی کم هزینه است، با بررسی و مراعات نکات توضیح داده شده، شما میتوانی با هزینه پایین از ورنا خود در بهترین شرایط نگهداری کنید. حتی اگر با توجه به عمر مفید قطعات، نیاز به تعویض برخی لوازم ورنا خود پیدا کنید، در صورتی که موارد فوق رعایت نمایید تا سالها نیاز به تعویض مجدد آن قطعه پیدا نخواهید کرد.
این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/1/18
با سلام .ببخشید این کاتالیزور نیست کاتالیست هست ...خواهشا اصلاحش فرمایید.