موضوعات داغ

تفاوت قیمت بی ام و i8 در ایران و خارج از کشور؛ قوانین عجیب بازار دست‌دوم‌های ایران

عکس مطلب اول
خودروهای دست دوم در تمام دنیا با افت قابل توجه قیمتی مواجه می‌شود و هر چقدر سن و کارکرد یک خودرو بیشتر می‌شود، میزان افت قیمت آن‌ها نیز به مراتب بیشتر است. اما این قانون در بازار عجیب خودرویی ایران صادق نیست و گاهاً خودروها در طول زمان، نه تنها افت قیمت پیدا نمی‌کنند، بلکه با افزایش قیمت نیز مواجه می‌شوند!
بی ام و i8 از آن خودروهایی است که با حواشی زیاد توانست در تعداد بسیار اندک وارد بازار ایران شود. این خودرو در زمان ورود به ایران، مانند تمام دنیا، سرها را به سوی خود می‌چرخاند و هنوز هم پس از سال‌ها حضورش در ایران، جزو جذاب‌ترین خودروهای وارداتی کشور است.
اما قیمت این خودرو در بازار آزاد داستانی عجیب دارد. بی ام و i8 در ایران با مدل‌های 2015 و 2016 وارد شده‌اند و کماکان نمونه‌های صفر کیلومتر آن در همین مدل‌ها در بازار یافت می‌شود. اما اگر بخواهید مدل‌های کارکرده را خریداری کنید، بی ام و i8 مدل 2015 با کارکردی حدود 20 هزار کیلومتر، بیش از 2.5 میلیارد تومان قیمت دارد. اما این در حالی است که دقیقاً همین خودرو در بازار انگلستان، حدود 42 هزار پوند یعنی عددی کمتر از 900 میلیون تومان قیمت دارد.
البته این تفاوت تنها به بی ام و i8 ختم نمی‌شود و خودروهای دیگر بازار و مخصوصاً خودروهای پرطرفدار، افت قیمت زیادی را همانند بازارهای جهانی تجربه نمی‌کنند. اینکه چرا و چگونه در بازار ایران چنین شرایطی حکم‌فرما شده، مشخص نیست اما این موضوع مشخص است که با وجود و تثبیت چنین قانونی در بازار دست دوم‌های ایران برای چندین سال و حتی دهه، بعید است بتوان به این راحتی‌ها خلاف آن را در بازار پیاده‌سازی کرد.
به نظر می‌رسد یکی از عوامل سر به فلک کشیدن قیمت خودروهای دست دوم، مخصوصاً در دو سال اخیر، بازار بسته و محدود خودرو کشور است که عدم واردات و تزریق خودروهای بروز نیز مزید بر علت شده است. قطعاً باز شدن واردات و ثبات قوانین کشور در مورد ورود خودروهای جدید با قیمت‌های منطقی، می‌تواند جلوی رویاپردازی را در قیمت‌گذاری خودروهای دست دوم بازار بگیرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد