موضوعات داغ

تسهیلات بلاعوض برای 50 درصد قیمت خودرو سنگین

عکس مطلب اول
صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در طرح نوسازی ناوگان فرسوده عنوان کرد که بر اساس آمار تا پایان سال 98 حدود 40 درصد از ناوگان ما فرسوده است که دولت برای از بین بردن فرسودگی ناوگان طرح هایی مد نظر دارد که یکی از این طرح ها طرح نوسازی ناوگان تجاری درون و برون شهری است. این طرح شامل اتوبوس، مینی بوس، کامیون و تریلر درون و برون شهری می شود. در حوزه درون شهری شهرداری ها و برون شهری سازمان راهداری مسئول هستند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از فارس، مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در طرح نوسازی ناوگان با بیان اینکه 80 درصد مینی بوس های کشور در ناوگان برون شهری اسقاط هستند، افزود: بر اساس مصوبات شورای اقتصاد به منظور تحقق این طرح 10 میلیارد و 666 میلیون دلار از محل صرفه جویی مصرف سوخت اختصاص داده می شود.
گام اول انعقاد قرارداد با یک کارخانه داخلی تولید کامیون
بمانا در ادامه بیان داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در طرح نوسازی تجاری برون شهری به عنوان مجری است و امور بانک ها و مسائل صندوق توسعه توسط وزارت صمت انجام و به سازمان راهداری اعلام و پس از آن ما با کارخانه های سازنده داخلی قرارداد می بندیم. البته تاکنون با یک کارخانه داخلی قرارداد بسته ایم و در حال انعقاد قرارداد با چند کارخانه داخلی دیگر هستیم و پیش بینی می کنیم تا یک ماه آینده خبرهای خوبی در این حوزه داشته باشیم. اطلاع رسانی و زمان ثبت نام نیز توسط کارخانه ها اعلام می شود.
50 درصد قیمت ناوگان فرسوده تسهیلات بلاعوض است
وی در ادامه تاکید کرد: در این طرح 50 درصد قیمت خودرو به صورت تسهیلات بلاعوض از سوی دولت از محل صرفه جویی مصرف سوخت به ناوگان فرسوده شامل کامیون، اتوبوس و مینی بوس پرداخت می شود و 30 درصد قیمت خودرو با تسهیلات نرخ سود 80 درصد و 20 درصد هم آورده مالک و اسقاط خودروی فرسوده است.
نحوه ثبت نام مالکان برای اسقاط ناوگان فرسوده
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در طرح نوسازی ناوگان اظهار داشت: مالکان خودروهای فرسوده برای شناسایی باید به سامانه NONAFAR.IR مراجعه کنند و با مراجعه به این سایت و شناسایی کد دریافت می کنند. هر کارخانه ای که بابت ثبت نام اطلاع رسانی کرد و تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرد، متقاضی که خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معرفی کرده و کد گرفته است با ارائه کد به کارخانه ثبت نام می شود و متقاضی باید حتماً کسی باشد که مالک خودروی فرسوده است.
ویژگی خودروهای اسقاطی بابت ثبت نام
بمانا درباره مشخصات خودروهای فرسوده که امکان ثبت نام در این طرح را دارند، گفت: خودروی فرسوده باید در یک سال اخیر حداقل سه معاینه فنی معتبر داشته باشد، چون خودروهای اسقاطی سه ماهه معاینه فنی می گیرند، البته با ارائه اطلاعات از سوی مالک خودرو فرسوده در سایتی که معرفی شد، سیستم خود عملیات شناسایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می دهد و نیاز به ارائه مدارک نیست، در این راستا ناوگان اسقاط غیر فعال و... امکان ثبت نام ندارند.
وی درباره میزان معرفی مالکان ناوگان فرسوده به کارخانه سازنده داخلی، بیان داشت: در این مرحله، فعلا همان یک کارخانه تولید کامیون فعال است، چون ابتدای طرح است، تعداد فعلا کم است، به هر حال از معضلات تولید در کشور موضوع تحریم است، این کارخانه ها باید در این دوران تحریم برخی قطعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کنند که همین موضوع تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با مشکل مواجه کرده است.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در طرح نوسازی ناوگان، عنوان داشت: متقضایان کامیون اسقاطی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحویل می دهند و کامیون نو تحویل می گیرند، البته برگه اسقاط صادر نمی شود چون 50 درصد هزینه یارانه دریافت می شود. در حال حاضر حدود 200 نفر به کارخانه معرفی شده است.
بمانا در پایان تصریح کرد: این طرح جزو اولویت های وزارت راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای محسوب می شود و امیدواریم این طرح تا یکماه آینده سرعت بگیرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد