موضوعات داغ

چری تیگو ۳ ، ۵ ، ۷ و ۸ چه تفاوت‌هایی دارند؟

عکس مطلب اول
کمپانی چری، از بزرگ‌ترین و با کیفیت‌ترین خودروسازان چینی است که علاوه بر طراحی و تولید خودروهای خود، خودروهای شرکت‌های بزرگ دنیا مانند جگوار و لندروور را نیز مونتاژ می‌کند. چری از معدود خودروسازان چین است که در دنیا اسم‌ورسم خوبی به هم زده است و بیشتر از یک چهارم تولیداتش را به خارج از کشور چین صادر می‌کند. «تیگو» نام شاسی‌بلندهای چری است که تاکنون مدل‌های زیادی از آن تولید و در ایران هم توسط شرکت مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور عرضه شده است.

چری تیگو یا ام‌وی‌ام؟ مساله این است!
پایین‌ترین مدل این شاسی‌بلندها تیگو ۳ است که در کشور ما با نام MVM X33 عرضه شده است. تمامی مدل‌های تیگو دارای زبان طراحی خاص و مشخصی هستند که با بالاتر رفتن مدل آنها، با کمی دستکاری و بزرگ و کوچک‌تر کردن ابعاد خودرو، تفاوت‌هایی از نظر ظاهری ایجاد شده است. تیگو ۳ شاسی‌بلند نسبتا کوچک این خانواده است که طراحی ظاهری ساده‌تری نسبت به دیگر اعضا دارد. این خودرو در سه مدل تولید شده است. مدل پایه، فیس‌لیفت سال ۲۰۱۰ و فیس‌لیفت سال ۲۰۱۴ که هر ۳ مدل توسط شرکت کرمان‌موتور در ایران تولید شده‌اند.
از نظر طراحی ظاهری تیگو ۳ خیلی خودروی زیبایی نیست. می‌توان آن را خودرویی اسپرت و با کیفیتی نسبتا مناسب توصیف کرد. فضای داخل کابین حس لوکس بودن به سرنشینان نمی‌دهد. از نظر امکانات رفاهی هم تیگو ۳ خودرویی معمولی است که امکانات رفاهی خودروهای امروز را ندارد. تیگو ۵ اما به یک‌باره جهش قابل توجهی نسبت به تیگو ۳ داشت. از نظر ظاهری پیشرفت بیشتری نسبت به تیگو ۳ می‌بینیم. شاید طراحی ظاهری به چشم‌نوازی خودروهای کره‌ای یا ژاپنی نباشد، اما باز هم می‌توان نمره قابل قبولی به آن داد. داخل کابین هم با طراحی بهتر حس لوکس بودن خودرو را افزایش داده است. تودوزی چرمی داخلی، با دوخت قرمز و استفاده از ادوات کرومی در جلو داشبورد، زیبایی این قسمت را افزایش داده است.
برعکس تیگو ۳، چری در تیگو ۵ امکانات رفاهی بسیاری در نظر گرفته است. سانروف برقی، سنسورهای پارک، دوربین دید عقب و کروز کنترل از امکانات اضافه شده به این مدل است. تیگو ۵ در ۲ تیپ لاکچری و اکسلنت در بازار وجود دارد که تفاوت آنها در وجود گرمکن صندلی، تعداد ایربگ‌ها و سیستم‌های کنترل پایداری در نسخه اکسلنت است.
بعد از موفقیت تیگو ۵، این بار چری با معرفی تیگو ۷، انتظارات را از این کمپانی به شدت بالا برد. تیگو ۷ با ابعاد بزرگتر، طراحی پخته‌تر و زیباتر نسبت به تیگو ۵ و با افزودن امکانات ویژه بیشتر، نگاه‌ها را به سمت خود کشید. اضافه کردن خطوط بیشتر بر روی بدنه و در قسمت جلو پنجره و کشیده‌تر شدن تیگو ۷، زیبایی این خودرو را بیشتر کرده است. کابین تیگو ۷ کابینی نسبتا لوکس محسوب می‌شود. در کنار قسمت‌های کرومی موجود در جلو داشبورد، چری این بار با قرار دادن قطعات چرمی قهوه‌ای در قسمت‌های مختلف داشبورد، حس لوکس و اسپورت بودن خودرو را افزایش داده است. سقف پاناروما، دوربین ۳۶۰ درجه و ۲ کیسه هوا اضافه‌تر از تیگو ۵ از جمله امکاناتی است که به تیگو ۷ اضافه شده است.
اما بزرگترین نقطه ضعف چری، ناتوانی در بهتر کردن کیفیت ادوات داخل این خودرو بوده که صدای اعتراض منتقدان را بلندتر کرده است. البته که وقتی مبلغ زیادی برای خرید یک خودرو می‌دهیم، انتظار از آن خودرو بالاتر می‌رود و چری با کم‌کاری در این زمینه باعث شده که نگاه‌ها باز هم به سمت مقایسه با خودروهای کره‌ای برود.
بعد از تیگو ۷ چری با معرفی تیگو ۸ به عنوان پرچمدار شاسی بلندهای این شرکت، باز هم شانس خود را برای تولید خودرویی متفاوت امتحان کرده است. تیگو ۸ بزرگ‌ترین شاسی‌بلند چری است که در کلاس شاسی‌بلندهایی مانند هیوندای سانتافه قرار می‌گیرد. نمونه‌های قبلی تیگو شباهت بسیاری با محصولات تویوتا دارند، اما در تیگو ۸ آنچه بیشتر عیان است شباهت این خودرو به خصوص در قسمت عقب، به رنو کولیوس است؛ تا نشان دهد که گویا داستان کپی‌کاری دست از سر طراحان و خودروسازان چینی بر نمی‌دارد! کابین تیگو ۸ هم لوکس‌تر از سایر تیگوهای موجود در بازار به نظر می‌رسد. البته هنوز برای قضاوت در مورد تیگو ۸ زود است، چون نسخه‌های آزمایشی این خودرو در کشور ما وارد شده و هنوز تعداد زیادی از آن را در خیابان‌های شهر نمی‌بینیم.

آیا تیگو ارزش خرید دارد؟
در مورد خودروهای چینی ذکر این نکته ضروری است که علیرغم وجود امکانات و آپشن‌های مختلف فنی و رفاهی در این خودروها، زبان طراحی خاص و متفاوتی همچون خودروهای کره‌ای و ژاپنی نمی‌بینیم. از طرف دیگر کیفیت متریال استفاده شده در کابین‌ها هم یکی از نقاط ضعف این خودروهاست که گویا در نسخه ۸ به طرز چشمگیری رفع شده است. از نظر ایمنی هم با وجود تمهیدات ویژه شرکت چری، اما تست ایمنی معتبر و استانداردی نه تنها از این خودروها بلکه از بسیاری از چینی‌های موجود در بازار نمی‌بینیم. بازار فروش دست دوم ضعیف این خودروها هم مشکلی است که دلیل منطقی برای آن وجود ندارد. در divar.ir قیمت نمونه‌های صفر و کارکرده چینی‌ها را می‌توانید مشاهده کنید. از طرفی با بالا رفتن قیمت خودرو، چینی‌های بازار جهش قیمتی وحشتناکی را تجربه کردند. این امر باعث شده بیشتر مردم طبقه متوسط که امیدوار بودند با ورود خودروهای چینی بتواند تجربه رانندگی با خودروهای با امکانات بالا و قیمت پایین را تجربه کنند باز هم تیرشان به سنگ بخورد. این متن رپورتاژ آگهی است و خودروبانک دخالتی در محتوای آن ندارد

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/2/30
سلام ، تیگو۷ کوچک تر از تیگو۵ است
1399/2/31
مثل فرق سایزهای مختلف کیسه زباله