موضوعات داغ

پیش پرداخت خرید خودرو در حساب خودروساز‌ها می‌ماند؟

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
براساس سیاست‌های جدید وزارت صمت خودروسازان طرح‌های پیش‌فروش فوق‌العاده‌ای را ارائه خواهند داد که مطابق با آن‌ها متقاضیان خرید خودرو ۵۰ درصد از پول خودرو را در هنگام ثبت‌نام واریز کرده و در صورت برنده شدن آن‌ها ۵۰ درصد مابقی نیز به حساب خودروسازان واریز خواهد شد. افرادی نیز که در بین برندگان قرعه‌کشی خودروسازان قرار نگیرند ۵۰ درصد مبلغ خودرو به آن‌ها عودت داده خواهد شد.
امیر جعفر پور سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت درباره آغاز فروش خودرو تصریح کرد: «امید می رود که در ایام مربوط به عید سعید فطر پیش فروش هایی از جانب خودروسازان ارائه شود. برای این پیش فروش ها باید بسترهایی نرم‌افزاری فراهم شده و شرایط ایمنی لازم برای ثبت نام و قرعه کشی تامین شود. جلسات لازم با پلیس راهور برگزار شده و امیدواریم اتصال ما به بخش‌هایی از جمله ثبت احوال و پلیس راهور می‌تواند احتمال بروز خطا و تخلف را به حداقل برساند.»
او درباره نحوه اخذ پول برای شرکت در ثبت نام خودرو تصریح کرد: «پول‌هایی متقاضیان خرید خودرو دست خودروساز‌ها نخواهد ماند بلکه ما در تلاشیم تا با تهیه واسطه‌های بانکی این پول‌ها تنها در حساب افراد متقاضی بلوکه شده و تا پایان فرآیند ثبت نام و قرعه‌کشی به همین صورت باقی خواهد ماند. در صورتی که فرد جزو برنده‌های قرعه کشی باشد این وجه برداشت شده و خریدار ۴۸ ساعت زمان برای پرداخت مابقی وجه زمان خواهد داشت.»
بنابراین تا زمان قرعه کشی این وجه قابل برداشت نخواهد بود. در نهایت، با توجه به مشکلات و مفسده‌های احتمالی موضوع رزرو از فرآیند قرعه کشی حذف شد و در صورت واریز نشدن وجه توسط خریدار نوبت از بین خواهد رفت. با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده فرآیند قرعه کشی هر ۳ ماه یک بار و در ماه‌های خرداد، شهریور و آذر انجام خواهد شد.»
براساس اطلاعاتی که تاکنون مطرح شده است و به گفته، سرپرست دفتر خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت: «قرعه کشی هر سه ماه یک بار برگزار شده و شامل ۱۵۰ هزار خودرو است به این معنی که هر ماه ۵۰ هزار خودرو از جانب خودروسازان واگذار خواهد شد. به علاوه ۷۵۰ هزار دستگاه به رفع تعهدات اختصاص پیدا کرده و حدود ۲۰۰ هزار دستگاه به صورت فروش فوری در اختیار مردم قرار می‌گیرد.»
با این حساب در مجموع ۳ نوع عرضه وجود خواهد داشت؛ نوع اول آن مشارکت در تولید است که تحویل آن به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ موکول خواهد شد. مدل بعدی پیش فروش است که برای ماه‌های مهر تا اسفند انجام خواهد شد و ۲۰۰ هزار خودرو از این طریق فروخته می شود که در فواصل بیش از ۳ ماه به دست مردم خواهد رسید، همچنین، آخرین روش فروش، مدل قرعه کشی است که زمان تحویل آن از یک روز تا ۳ ماه خواهد بود. ۱۵۰ هزار خودرو از این طریق فروخته خواهد شد.
امید می‌رود این روش ثبت‌نام خودرو بتواند دست دلالان از بازار خودرو را کوتاه کرده و کمی از التهابات بازار خودرو بکاهد. خودروسازان و مسئولین وزارت صمت مدعی‌اند با اعمال روش مذکور و با در نظر گرفتن فیلترهای جدید وزارت صمت متقاضیان واقعی خرید خودرو شناسایی خواهند شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد