موضوعات داغ

توافق تیم‌های فرمول یک بر سر بسته قانونی برای کاهش هزینه‌ها

عکس مطلب اول
به گزارش بی‌بی‌سی، تیم‌های فرمول یک بر سر یک بسته از قوانین برای کم کردن هزینه‌ها به توافق رسیدند تا بتوانند از بحران اقتصادی ایجاد شده توسط ویروس کرونا به سلامت عبور کنند. تیم‌ها به سقف بودجه 145 میلیون دلاری برای فصل 2021 رای مثبت دادند. همچنین این سقف بودجه در فصل 2022 به 140 میلیون دلار و از فصل 2023 تا 2025 به 135 میلیون دلار کاهش پیدا خواهد کرد. این قانون یکی از اصلی‌ترین عوامل برای نزدیک‌تر کردن تیم‌های فرمول یک به یکدیگر است. در کنار آن سیستم متعادل کردن تحقیق و توسعه نیز به تصویب رسید. این بسته باید به صورت رسمی از طرف فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) تایید شود. رای‌گیری در این خصوص هفته آینده انجام خواهد شد که انتظار می‌رود امری فرمالیته باشد. اما فرمول یک چطور به چنین تصمیمی رسید؟

در ماه اکتبر سال گذشته، فرمول یک در خصوص اعمال سقف بودجه 175 میلیون دلاری برای فصل 2021 به اجماع رای رسیده بود، اما کاهش سطح درآمد احتمالی تیم‌ها به دلیل بحران فعلی باعث درخواست برخی تیم‌ها برای کاهش این رقم شد. در این زمان بود که دو دستگی در فرمول یک ایجاد شد. سه تیم برتر، به خصوص فراری و ردبول، مخالف سرسخت پایین‌تر آمدن سقف بودجه از رقم 150 میلیون دلار بودند و بقیه تیم‌ها از جمله مک‌لارن برای پایین آوردن آن تا 100 میلیون دلار تلاش می‌کردند. بالاخره تیم‌ها بر سر رقم این سقف به توافق رسیدند تا فرمول یک برای اولین بار در فصل 2021 شاهد اعمال قوانین مالی باشد. اما این همه ماجرا نیست. در این بسته تیم‌ها بر سر کاهش توسعه ایرودینامیک خودروها نیز مصالحه کردند. قوانین جدید که پیش‌تر نیز قرار بود از سال 2021 اجرا شود به سال 2022 موکول شده است.

کانسپت خودروی فرمول یک 2022

کانسپت خودروی فرمول یک 2022

تصمیم در خصوص کاهش توسعه ایرودینامیک خودروها یکی از جالب‌ترین جنبه‌های این توافق می‌تواند باشد. این طرح به صورتی که توضیح خواهیم داد اجرا خواهد شد:

مقدار زمان پایه برای استفاده از تونل باد و محاسبات داده و درصد شناور اجازه استفاده از نرم‌افزارهای تحقیق و توسعه بر اساس جایگاه هر تیم در فصل گذشته تعریف شده است. در سال 2021، چون تیم‌ها باید خودروی فصل 2022 خود را نیز بر اساس قوانین جدید طراحی کنند درصدها بدین ترتیب خواهد بود: به تیم قهرمان این فصل 90% سهمیه ذکر شده اختصاص داده خواهد شد و این درصد با گام 2.5 افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب تیم آخر جدول قهرمانی این فصل 112.5% از سهمیه پایه را خواهد داشت.
از فصل 2022 به بعد، سهمیه تیم قهرمان 70% خواهد شد و گام افزایش 5 می‌باشد، که یعنی تیم آخر جدول 115% سهمیه خواهد داشت. هر تیم جدیدی که بخواهد وارد فرمول یک شود سهمیه‌ای معادل تیم آخر جدول فصل گذشته دریافت خواهد کرد.

تیم‌هایی که سازنده قطعات مختلف هستند نیز در خصوص قطعات فروشی مذاکراتی داشتند. این قانون ارزش قطعاتی که معمولا توسط تیم‌های کوچک‌تر خریداری خواهد شد را مشخص می‌کند. بدین ترتیب هنگامی که تیمی این قطعات را بخرد، مبلغ تعیین شده از سقف بودجه آن تیم کسر خواهد شد.
همچنین چند قانونی که در ماه‌های گذشته به صورت شفاهی بر سر آن‌ها توافق شده بود به تصویب رسید:

• قوانین فنی جدید که قرار بود از ابتدای فصل 2021 اجرا شوند، به تعویق افتاده و از فصل 2022 اجرا خواهند شد.
• تیم‌ها با خودروهای فصل 2020 در فصل 2021 نیز شرکت خواهند کرد.
• نحوه برگزاری بعضی از گرندپری‌های این فصل به منظور برگزاری حداکثر تعداد مسابقات، ممکن است دچار تغییر شود.
• سقف بودجه به ازای هر مسابقه که به تقویم اضافه یا از آن حذف شود به مقدار 1 میلیون دلار افزایش یا کاهش خواهد داشت. بدین ترتیب اگر 21 گرندپری برگزار شود سقف بودجه برای فصل آینده 145 میلیون دلار خواهد بود، اگر این تعداد به 20 کاهش یابد سقف بودجه 144 میلیون دلار و اگر 22 شود به 146 میلیون دلار تغییر می‌کند.
• محدودیت در توسعه موتور در فصل‌های 2020 و 2021، از جمله محدودیت در ساعات تست و تعداد ارتقای این واحد در طول فصل اعمال خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد