موضوعات داغ

شرایط واردات کامیون‌های با عمر سه سال؛ واردات 53 هزار کامیون

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول
با توجه به گفته های معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، این سازمان قصد دارد در قالب دو طرح نوسازی ناوگان از طریق کارخانجات داخلی و همچنین واردات کامیون‌هایی با عمر زیر سه سال، متوسط سن ناوگان کامیون کشور را کاهش دهد.
به نقل از فارس، مهران قربانی در این خصوص توضیح داد: «بهبود شاخ های محیط زیست در گرو نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور است. به علاوه این نوسازی کیفیت حمل و نقل را نیز افزایش می دهد. در حال حاضر 30 درصد ناوگان کامیون های کشور فرسوده است که رقمی برابر با 576 هزار دستگاه کامیون است.»
وی ادامه داد: «ما در فاز اول نوسازی ناوگان قصد داریم 53 هزار دستگاه کامیون با عمر بالای 40 سال را نوسازی کنیم که معادل 15 درصد ناوگان فرسوده محسوب می‌شود. در 20 سال گذشته 18 هزار و 275 دستگاه کامیون توسط شرکت‌های داخلی نوسازی شده است.»
وی در توضیح برنامه نوسازی ناوگان باری گفت: «دومین مورد انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان داخل به میزان حدود 800 دستگاه کامیون برای ناوگان با عمر بالای 55 سال است. همچنین سومین مورد نوسازی از طریق واردات کامیون‌های با عمر زیر سه سال موضوع بند سه قانون احکام دائمی کشور است که با ظرفیت 20 هزار کامیون فرسوده مدنظر قرار گرفته است.»
قربانی ادامه داد: «‌اولویت جایگزینی با فرسوده‌ترین ناوگان است. در موضوع واردات کامیون‌های با عمر سه سال مالکان حقیقی و حقوقی می‌توانند یک تا 10 دستگاه کامیون را ثبت‌نام کنند، همچنین این ناوگان تا سه سال امکان انتقال به غیر ندارد. اولویت نیز با ناوگان فله‌بر است چرا که نیاز بیشتری در این بخش احساس می‌شود. کامیون های وارداتی باید دارای استاندارد ایمنی و خدمات پس از فروش باشند و فقط کامیون‌های اروپایی، ژاپنی و کره‌ای پذیرش می‌شوند.»
وی اضافه کرد: «به ازای اسقاط یک دستگاه کامیون بالای 40 سال امکان واردات یک دستگاه کامیون وارداتی وجود دارد. البته کامیون اسقاطی باید کارت هوشمند فعال نیز داشته باشد. همچنین در این طرح کاهش 25 درصدی سود بازرگانی به ازای اسقاط مدنظر است.»
گفته می شود با اجرای این طرف یک صرفه‌جویی 530 میلیون لیتری در مصرف سوخت کشور به وجود خواهد آمد. به علاوه سن ناوگان کامیون کشور نیز کاهش خواهد یافت.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/3/8
انصافا حركت خوب و بسبار مفيديه واقعا به اين كار نياز داشتيم...اي كاش همين كار و براي خودروهاي سواري هم انجام مي دادن...اميدوارم مقدمه اي باشه براي انجام همين كار براي خودروهاي سواري
1399/3/9
واردات کامیون بزرگترین ضربه رو به تولید داخل در سال جهش تولید میزند. و مطمئنا با قیمتی که تمام میشود در توان و بودجه کسی که کامیون فرسوده دارد نمیباشد که بتواند بخرد.و در نتیجه به دست مصرف کننده اصلی طرح نمیرسد. وسوما در این اوضاع و شرایط اقتصادی و ارزی کشور قطعا ارز از کشور خارج میشه که تاثیر منفی در بازار دارد. این طرح نیاز به بررسی و تجدید نظر داردتا بعد از اجرا نگویند این طرح فقط باری بود که به اقتصاد کشور تحمیل شد.
1399/3/31
سلام دوست عزیز میشه بگی کدوم تولید داخل الان کشنده فوتون تولید میشه چند درصد اون داخلی هست؟ شما کشنده اسکانیا و fhو یا .. قیمت بین المللی اش 57000 یورو هست بعد تو ایران مونتاژ میشه قیمتش میشه 3 میلیارد حالا خودت ببین تولید داخلی یعنی چی