موضوعات داغ

آیا فروش 25 هزار خودرو بازار را آرام خواهد کرد؟

عکس مطلب اول
نیمه دوم سال گذشته قیمت خودرو به خصوص در بازار روند افزایشی به خود گرفت و با نزدیک شدن به آخر سال و با شیوع ویروس کرونا و عدم خرید و فروش خودرو، کاهش قیمت ها پیش بینی می شد، اما نه تنها شاهد کاهش قیمت خودرو نبودیم، بلکه قیمت خودرو سیر صعودی یافت و قیمت پراید به عنوان ارزان ترین خودرو در کشور به 90 میلیون تومان رسید. اگر چه این قیمت ها فقط بر روی کاغذ بود، اما هیچ فروشنده ای راضی به فروش خودرو به قیمت پایین تر از این میزان نبود.
به گزارش خودروبانک و به نقل از ایلنا، با ادامه روند افزایش قیمت خودرو، سازمان حمایت و شورای رقابت که در گذشته نیز اقدام به قیمت گذاری می کردند، جلسات متعددی برای تعیین قیمت خودرو برگزار کردند و روش های متعددی برای قیمت گذاری پیشنهاد دادند. پس از تعیین قیمت توسط شورای رقابت، روش جدید پیش فروش خودرو با ضوابط جدید توسط سرپرست وزارت صمت با هدف ایجاد تعادل در بازار اعلام شد. پیش فروش خودرو با قیمت دستوری در عید فطر یکی از روش های اعلامی از سوی وزارت صمت بود تا از این طریق حباب قیمتی در بازار خودرو شکسته شود. کارشناسان در خصوص این روند معتقدند که این مدل پیش فروش ها کمکی به ایجاد تعادل در بازار نخواهد شد.

آیا فروش 25 هزار خودرو بازار را آرام خواهد کرد

آیا فروش 25 هزار خودرو بازار را آرام خواهد کرد


فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو در خصوص روش جدید پیش فروش خودرو اظهار داشت: 25 هزار خودرو در این پیش فروش ها به فروش خواهد رسید، بنابراین مسئولان و مدیران مربوطه باید توجه کنند تا این موضوع مورد سوءاستفاده برخی قرار نگیرد. باید به این نکته توجه داشت که ارائه خودرو با قیمت غیرواقعی باعث حجم شدیدی از تقاضا برای خرید خودرو خواهد شد و عدم پاسخگویی به آن از طرف خودروسازان موجب ایجاد معضل جدیدی در بازار خودرو و رانت گسترده می شود.
این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: اگر در گذشته مشکل عدم توان در هنگام ثبت نام وجود داشت در شرایط فعلی این مشکل ثبت نام رفع شده است، اما تحویل آن مشروط بر قرعه کشی بوده و متقاضیان عدم تحویل به موقع را بر بداقبالی و برنده نشدن در قرعه کشی بیان خواهند کرد، به معنای دیگر سطح اعتراض از فساد به سطح گله مندی از شانس تغییر خواهد یافت.
وی در ادامه بیان داشت: صرفا با دستور هیچ مشکلی حل نمی شود و مسئولین باید زیر ساخت ها را درست کنند و اگر می شود قیمت ها را با دستور کنترل کرد، چرا این اتفاق در حوزه مواد غذایی رخ نمی دهد؟ و چرا کسی دستور نمی دهد که قیمت گوشت کاهش یابد. همچنان که شاید مردم بتوانند بدون خودرو زنده بمانند، اما با قیمت های بسار بالای مواد غذایی بسیاری از افراد دچار سوءتغذیه و بیماری خواهند شد.
زاوه افزود: به دلیل دستوری بودن قیمت ها، خودروسازان نمی توانند مبلغی بیشتر در هنگام تحویل خودرو به مشتریان درخواست کنند و در این نوع پیش فروش ها مهم ترین موضوع این است که خودروهای پیش فروش شده چه زمانی به دست متقاضیان خواهد رسید.
این کارشناس خودرو در پایان تصریح کرد: برخی از قوانین مطرح شده برای ثبت نام مانند رهن خودرو که به منظور پیش گیری از گسترش دلالی در نظر گرفته شده غیرقابل اجرا می باشد. همچنین در پیش فروش جدید هر شخص پس از واریز هزینه کامل خودرو می تواند خودروی خود را تحویل بگیرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/3/10
اول ثابت بكنيد كه 25000 خودرو موجود دارين بعد از ارامش بازار بگين الان 2 سال هست كه كاهش توليد داريد و با تاخير هاي چند ماهه و 1 ساله خودرو تحويل ميدين و در پيش فروشهاي گذشته هر نمايندگي فقط 1 عدد خودرو سهميه ثبت نام داشتين
اينكه احتكار ميكنيد كه قيمت افزايش بدين بازي خئد خودروسازها ست ولي اينم كه ميگين 25000 خودرو آمده تحويل دارين جاي سوال داره!!!