موضوعات داغ

دست دلالان از واردات کامیون دست دوم قطع می شود؟

عکس مطلب اول
سوم خردادماه و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر قرار بود تا ثبت نام طرح واردات کامیون های دست دوم نیز آغاز شود. دبیر کامیون داران کشور با استقبال از این طرح، انتقادات قابل توجهی را نسبت به دولت و وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد. احمد کریمی در این خصوص گفت که این طرح مورد تایید و قبول ما است، اما در خصوص اجرایی این طرح برخی ابهامات وجود دارد. یکی از این موارد ایرادات طرح نوسازی خواهد بود که کار را فوق العاده سخت و شاید با شکست مواجه کند. با اعلام کارگروه نوسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ناوگان با عمر بالای 40 سال در اولویت نوسازی قرار دارند.
به گزارش خودروبانک و به نقل از تسنیم، دبیر کانون کامیون داران کشور افزود: ابهام دیگر در بحث ثبت نام هم که آن را اعلام کرده اند در واقع ثبت نام متقاضیان واردات کامیون های دست دوم است. یعنی شرکت های خودروسازی، شرکت های حمل و نقل، شرکت های دارای مجوز از وزارت صمت، شرکت های واردکننده و دارندگان کامیون های فرسوده می توانند برای واردات کامیون های دست دوم خارجی ثبت نام کنند. پس اگر قرار است دولت تسهیلاتی پرداخت کند باید تقریبا 100 درصد شامل گروه چهارم یعنی ناوگان فرسوده شود، زیرا این گروه علاوه بر اقساط کامیون، توان پرداخت 40 تا 45 هزار یورو را ندارد.

نوسازی ناوگان فرسوده

نوسازی ناوگان فرسوده


کریمی در ادامه بیان داشت:‌ بنابراین عملا وقتی کمکی برای این موضوع دیده نشده است، امکان عملیاتی شدن این واردات توسط دارندگان کامیون فرسوده وجود ندارد. دولت برای یکبار هم که شده برای بحث نوسازی ناوگان باری باید هزینه کند. نباید طرحی را اعلام کنند که جنبه نمایشی داشته باشد، ‌چنین طرح هایی نه تنها تاثیری در بازار نخواهد داشت، بلکه ممکن است اثر معکوسی را هم به دنبال داشته باشد. شاید در زمان ثبت نام و اعلام طرح واردات کامیون‌ دست دوم مقداری در قیمت ها تاثیرگذار باشد، اما وقتی طرح به نتیجه نمی رسد و خروجی مناسبی ندارد قطعاً به نوعی به افزایش قیمت ها دامن می زند.
وی ادامه داد: موضوع واردات کامیون های دست دوم نباید به خودروساز محدود شود. طرح نوسازی کامیون های فرسوده طرح بزرگی است که دولت حتما باید برای دارندگان کامیون های فرسوده تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرد.
دبیر کانون کامیون داران کشور گفت: شرکت‌های خودروسازی یا سرمایه گذاری می توانند از طریق لیزینگ یا طریق منابع بانکی تسهیلات را در اختیار قرار دهند، اما اولا این کار غیرممکن است و ثانیا کارمزد و سودی که قرار است دریافت شود، چه میزانی است.
کریمی در ادامه افزود: این مسئله، نوسازی ناوگان را با ابهام مواجه کرده است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه شود وقتی ناوگان نوسازی می شود باید باری باشد تا حمل شده و کامیون دار بتواند اقساط کامیون وارداتی را پرداخت کند. در طرحی که سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اعلام کرده بر توسعه و نوسازی ناوگان تاکید شده است.

نوسازی ناوگان فرسوده

نوسازی ناوگان فرسوده


وی توضیح داد: در طرح سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای برای نوسازی کامیون های فرسوده، اعلام شده با گواهی اسقاط، 25 درصد گمرکی واردات کامیون دست دوم بخشوده می شود. یعنی اگر کسی این گواهی را ارائه نکند مشمول تخفیف 25 درصدی نشده و عملاً نوسازی ناوگانی نیز صورت نمی گیرد.
دبیر کانون کامیون داران کشور افزود: به عنوان مثل اگر یک کامیون دست دوم 40 هزار یورو باشد، 10 هزار یورو آن گمرکی است که با گواهی اسقاط 25 درصد آن بخشیده می شود. 10 هزار یورو حدود 200 میلیون تومان است و 25 درصد آن 50 میلیون تومان می شود، این در حالی است که یک کامیون فرسوده الان قیمتی بین 250 تا 300 میلیون تومان دارد.
کریمی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی و منطق عملیاتی درستی پشت برنامه نوسازی کامیون های فرسوده وجود ندارد، اظهار کرد: کامیون دارا چهارشنبه گذشته تنها یک جلسه با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص نوسازی ناوگان داشته اند که برای به نتیجه رسیدن چنین طرح هایی باید جلسات بیشتری برای رفع ابهامات و نواقص آن برگزار شود. به هر حال شنیدن نظر تشکل های صنفی باید خیلی زودتر انجام و در این صورت یک تصمیم درست و عملیاتی اتخاذ می شد.
وی گفت: با اصل نوسازی ناوگان فرسوده از طریق واردات کامیون های دست دوم موافقیم، اما باید دولت در سطح گسترده این کار را انجام دهد. معتقدیم دولت یکبار برای همیشه باید رقمی را از صندوق ذخیره ارزی به این امر اختصاص دهد و ناوگان باری کشور نوسازی شود. با این اقدام و صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت، هزینه صرف شده در مدت کوتاهی به خزانه باز می گردد.

واردات کامیون های دست دوم

واردات کامیون های دست دوم


‌دست دلالان از واردات کامیون دست دوم قطع شد
سه روز پس از این اظهارات، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه رونمایی از سامانه ثبت نام متقاضیان نوسازی کامیون، وعد داد که با اجرای این طرح دست دلالان و سوداگران از واردات کامیون های دست دوم قطع خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در اینباره گفته بود که هدف گذاری این طرح نوسازی 53 هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل (کامیون) است که شامل خودروهایی با 3 سال کارکرد وارداتی که در قانون پیش بینی شده و همچنین خودروهای تولید داخل می شود.
اسلامی ادامه داد: برای این هدف چهار گروه می توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند، تولیدکنندگان داخلی در این مرحله حداقل 1000 دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده است. دومین گروه شرکت های توانمند حمل و نقل هستند که هرکدام از آن ها از این ظرفیت می توانند برای واردات 100 دستگاه کامیون استفاده کنند. سومین گروه شرکت های واردکننده ای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکت ها اجازه واردات 50 دستگاه کامیون را دارند گروه چهارم هم اشخاص دارای کامیون‌های فرسوده هستند که از یک تا 10 دستگاه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
وی ادامه داد: کامیون های دست دوم وارداتی حتما باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشا ارز آن ها نیز مورد تایید بانک مرکزی باشد.طبق تدبیر ریاست محترم جمهوری، کار نوسازی باید از فرسوده ترین کامیون ها آغاز شود و در همین خصوص در اقدامی فوری تعداد 863 کامیون بالای 50 سال با بیشترین پیمایش انتخاب شدند.
وزیر راه و شهرسازی در پایان تصریح کرد: با اجرای این طرح دست دلالان و سوداگران قطع می شود و کار کاملا بر اساس دستورالعمل پیش خواهد رفت. مردم و رانندگان نیز باید بر اساس دستورالعمل کار کنند. به همین خاطر نه کسی مجوز واردات داشته و نه این که اجازه داشته از مردم برای آوردن خودروی تا 3سال کارکرد پولی بگیرد. همه چیز از طریق این سامانه بوده و شرکت، اشخاص، شرکت تولید کننده و وارد کننده و حتی شرکت های بزرگ حمل و نقل باید به یک شکل کار کنند. به همین خاطر این پروسه باید سپری شود و در صورتی که افراد خودرویی وارد کنند و مورد تایید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نباشد، نمی توانند از آن استفاده کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد