موضوعات داغ

مافوق مهندسی؛ استخراج ۶۰۰ اسب بخار قدرت از موتور ۳ لیتری توسط مازراتی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مازراتی ماه ژوئیه ۲۰۲۰ را با یک خبر بزرگ آغاز کرد که معرفی موتور توئین توربو V6 این شرکت به نام نتونو بود. این شرکت خودروسازی مستقر در مودنا همچنین اعلام کرده این موتور کاملا جدید است و توسط مازراتی توسعه داده شده است.

چرا این اتفاق مهمی است؟ چون از سال‌ها پیش تاکنون، مازراتی از پیشرانه‌های فراری در خودروهای خودش استفاده می‌کرد. موتور نتونو قرار بود نشانه استقلال مازراتی از فراری باشد. اما یک مشکل وجود دارد طبق گزارشات، موتور نتونو کاملا جدید نیست.

در یک بررسی توسط مجله Road & Track مشخص شد چندین قطعه از موتور نتونو دقیقا مشابه قطعات موتورهای فراری F154 V8 و آلفا رومئو T690 هستند. این موتور دوم نسخه V6 موتور فراری است که در جیولیا و استلویو کوادریوفولیو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق این گزارش، زاویه ۹۰ درجه موتور ۲۲۰ کیلوگرمی نتونو کاملا با F154 مطابق است. حتی قطر ۸۸ میلیمتری و طول ۸۲ میلیمتری سیلندر و دور موتور نهایی ۸۰۰۰ دور بر دقیقه آن با موتور F154 فراری SF90 استراداله یکسان است. ترتیب احتراق ۱-۶-۳-۴-۲-۵ هم مشابه همان ترتیبی است که در آلفا رومئو جیولیا و استلویو کوادریوفولیو دیده می‌شود.

نتونو

این مجله به شباهت‌های زیادی بین نتونو و موتور F154 اشاره کرده، و حتی تصاویری از موتور فراری کالیفرنیا تی منتشر کرده، که نشان می‌دهد موتور V6 جدید مازراتی خیلی هم جدید نیست.

البته در این گزارش آمده است که قسمت فوقانی موتور کاملا در مودنا توسعه یافته است. این به نتونو نسبت تراکم منحصر به فرد ۱۱:۱ می‌دهد که با هیچکدام از موتورهای فراری یکسان نیست. در این موتور همچنین از فناوری مبتنی بر فرمول یک استفاده شده است.

چه نتونو کاملا جدید باشد یا نه، قرار است از آن در ابرخودرو موتور وسط مازراتی MC20 استفاده شود، که در دور موتور ۷۵۰۰ دور بر دقیقه توان ۶۳۰ اسب بخار و بین دور موتور ۳۰۰۰ تا ۵۵۰۰ دور بر دقیقه گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر تولید خواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد