موضوعات داغ

صاحبان جدید برای یک بازار قدیمی؛ خودرو دست دلالان ارز

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار خودرو پا به پای نرخ ارز، روزانه درحال تجربه قیمت های جدید است و به رغم ممنوعیت درج قیمت ها در سایت های خرید و فروش اینترنتی، گزارش های میدانی خبر از نوسان قیمت ها بویژه در بازار خودروهای وارداتی می دهند. قیمت خودرو با افزایش نرخ ارز ساعتی افزایش پیدا می کند و هیچ حساب و کتابی در قیمت گذاری آنان وجود ندارد و تنها راهی که کارشناسان در این شرایط به مشتریان پیشنهاد می دهند، دور ماندن و عدم خرید در این بازار خودروی پرنوسان است، هرچند مردم عادی و مصرف کنندگان واقعی کمتر به سراغ این بازار می روند و بیشتر از همه دلالان هستند که معاملات بازار خودرو را به جریان می اندازند!.

به گزارش خودروبانک و به نقل از روزنامه ایران، برای آنکه بازار خودرو از جنب و جوش خود نیفتد و همچنین قیمت خودرو برای کسانی که اتومبیل را گران خریده اند حفظ شود، برخی از نمایشگاه داران به سراغ همکاران خود و یا حتی دلالان بازار رفته و ضمن خریدن خودرو و انبار کردن آنان در پارکینگ ها، به فکر کسب سود بیشتر در آینده هستند.

در حال حاضر نرخ دلار مبنای قیمت گذاری خودرو در بازار شده است و اکثر فعالان بازار خودرو بجای اینکه از همکاران خود برای قیمت خودرو سوال بگیرند، به سراغ دلالان ارزی رفته و هرقیمتی آنان اعلام کنند را مبنای قیمت گذاری خودرو قرار می دهند. اگر قیمت دلار ثابت باشد، نمایشگاه داران خودرو با آخرین قیمت ارائه شده از سوی برخی از صرافی های ارزی اقدام به تعیین و فروش خودرو می کنند. اگر هم قیمت دلار روند صعودی داشته باشد، نمایشگاه داران خودرو یا از فروش خودرو جلوگیری کرده یا به شرط آخرین قیمت دلار اقدام به فروش می کنند.

اغلب نمایشگاه داران خودرو مردم را به خرید خودروهای کارکرده تشویق می کنند، اما نکته قابل تامل اینجاست که قیمت های تعیین شده برای خودروهای کارکرده نیز اختلاف کمی با خودروهای صفر کیلومتر پیدا کرده است. به عنوان مثال خودروی رانا صفر کیلومتر بین 147 تا 149 میلیون تومان قیمت گذاری شده است، درحالی که مدل 98 کارکرده آن حدود 145 میلیون تومان قیمت دارد و این شرایط برای دیگر خودروهای موجود در بازار هم صدق می کند، هرچند برخی محصولاتی که دیگر مدل های صفر کیلومتر آن تولید نمی شود، همچون خودروی دانگ فنگ اچ 30 کراس مدل های کارکرده آن بین 3 تا 5 میلیون تومان گران تر از مدل های صفر کیلومتر فروخته می شود.

و اما در پایان اگر واقعا کسی قصد خرید خودرو داشته باشد، نمایشگاه داران دلیل افزایش قیمت ماشین را متاثر از تغییرات نرخ ارز می دانند و اظهار می کنند که قیمت خودرو وابستگی صد درصدی نسبت به نرخ ارز دارد و هر زمان که نرخ ارز افزایش پیدا کند، قیمت خودرو نیز بین 3 تا 7 میلیون تومان بیشتر می شود که با نگاهی به بازار خودرو طی هفته گذشته، می توان این افزایش قیمت را بویژه در بازار خودروهای خارجی به خوبی لمس کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد