موضوعات داغ

تاثیراتی که رشد بورس بر روی بازار خودرو می گذارد

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول

بررسی وضعیت بورس در سه ماه ابتدای سال جاری نشان از رشد 240 درصدی این بازار دارد و برهمین اساس، برخی کارشناسان معتقد هستند که روند صعودی بورس می تواند بازارهای مختلف دیگری همچون بازار خودرو را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گزارش خودروبانک و به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی وضعیت بورس در طول سه ماه نخست سال جاری، نشان از رشد 240 درصدی این بازار دارد و این رشد درحالی اتفاق می افتد که سایر بازارها از جمله خودرو، سکه و ارز هم رشد زیادی را تجربه کرده اند. در این بین می توان گفت که بازار خودرو به طور متوسط در سه ماهه نخست سال جاری با رشد 20 تا 25 درصدی همراه بوده است و نرخ ارز و سکه نیز به ترتیب رشد 35 و 63 درصدی را تجربه کرده اند. حال باتوجه به رشد بالای بازار سرمایه، دارندگان سرمایه های سرگردان دو تحلیل از چشم انداز بازار خودرو دارند که در ادامه مختصر به آن خواهیم پرداخت.

در نگاه اول، برخی ها معتقد هستند که بازار خودرو علاوه بر تاثیر گرفتن از نرخ ارز و همچنین میزان عرضه خودروسازان، می تواند تحت تاثیر رشد بازار سرمایه نیز قرار گیرد و به روند صعودی خود ادامه دهد. این گروه معتقد هستند که از یک طرف عرضه خودرو توسط شرکت های تولید کننده با چالش روبرو شده و در تامین نیاز بازار ناتوان هستند و از طرف دیگر، افزایش نرخ ارز باعث شده تا چشم انداز سرمایه گذاری در بازار خودرو مثبت باشد.

در نقطه مقابل این تحلیل، برخی دیگر معتقد هستند که با در نظر گرفتن درصد پایین سوددهی بازار خودرو نسبت به بازار سرمایه، سکه و یا ارز در 3 ماه نخست امسال، این بازار نمی تواند جذابیت خود را حفظ کرده و برای طولانی مدت قابل اتکا باشد و به تدریج علاوه بر اینکه راه ورود سرمایه های سرگردان به بازار خودرو ناهموار می شود، آن دسته از سرمایه های حاضر در این بازار هم مسیر خروج را در پیش خواهند گفت. هدف اصلی سرمایه های سرگردان از ورود به بازار خودرو کسب سود حداکثری است، اما باتوجه به پایین بودن نرخ سوددهی بازار خودرو، سرمایه های سرگردان این بازار به سایر بازارها از جمله بورس هدایت خواهد شد.

طرفداران کاهش جذابیت بازار خودرو همچنین معتقد هستند حساسیتی که دولت بر روی بازار خودرو دارد، باعث می شود تا بازار خودرو همپای سایر بازارها رشد نکند و حضور نهادهای نظارتی در موضوع خودرو را از دلایل خود می دانند. این موضوع همچنین بر روی دیدگاه دارندگان سرمایه های سرگردان تاثیر منفی گذاشته و آنان را برای حضور در این بازار بی رغبت می کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد