موضوعات داغ

دریافت مالیات از خرید و فروش خودروی صفر بازار را ملتهب می‌کند

عکس نویسنده
علی صادقی
نویسنده
عکس مطلب اول

یکی از راه‌هایی که دولت می‌تواند به واسطه آن کسری بودجه را جبران کرده و درآمدهای خود را افزایش دهد گسترش پایه‌های مالیاتی است. مالیات بر عایدی سرمایه که مشمول نقل و انتقال ملک، سکه و خودرو است از مصادیق این موضوع به شمار می رود.

به نقل از فارس، بازار خودرو در دو سال گذشته با هجوم سرمایه های سرگردان و واسطه‌گرانی مواجه شده که هر روز بر التهابات و هیجانات بازار افزوده و قیمت ها را بالا می برند. حال دولت به دنبال آن است که با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه تیر آخر خود برای کاهش سوداگری در بازار خودرو را پرتاب کند.

شنیده ها حاکی از آن است که وزارت امور اقتصاد و دارایی قصد دارد از خریداران خودروهای صفر کیلومتر به صورت پلکانی مالیات دریافت کند.

اما کارشناسان بازار خودرو معتقدند که این کار بازار را ملتهب کرده و سبب افزایش مجدد قیمت ها خواهد شد.

به عقیده حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار خودرو دریافت مالیات از خرید و فروش خودروی صفر در شرایط حاضر که بازار دچار التهاب و نوسان قیمتی است نه تنها کمکی به کنترل قیمت‌ها و کاهش التهابات بازار نمی‌کند؛ بلکه این دست اقدامات بر التهابات بازار می‌افزاید و در صورت عملیاتی شدن این اقدام شاهد خواهیم بود که بازار بیش از پیش ملتهب خواهد شد.

کریمی سنجری در این خصوص توضیح داد: «دریافت مالیات از نقل و انتقال خودرو در حال حاضر نوعی دخالت دولت در بازار خودرو محسوب شده و سبب ایجاد اخلال در روند عرضه خودرو می شود. اگر دولت به دنبال آن است که شرایط بازار را مدیریت کند باید نسبت عرضه و تقاضا را با یکدیگر برابر کرده و از اصرار بر ادامه روند قیمت‌گذاری دستوری دست بکشد.»

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1399/4/23
خیلی خوب و موثره، دست دلال ها را کوتاه میکنه...
مصرف کننده واقعی و نهایی که نمیخواد ماشینو بفروشه، میره از کارخانه ماشین میخره